A boldogság színe
Sorsvariációk
Bemutató: 2003. november 6.
A boldogság színe kék - mondja a kékbe öltözött Anya fia születésnapján. Én szeretném lemosni - válaszolja a gyerek festékkel leöntött ruhájára utalva. Pacskovszky filmjében mégis a vörös és a narancssárga árnyalatai dominálnak, az érzékek és a vágy színei.
A témavariációs narráció - ahol a szereplők ugyanarról beszélnek más-más szempontból - az emberi kapcsolatok kiüresedését, a család felbomlását állítja a fókuszba. Ez ma egy divatos filmtípus, Robert Altmantól Todd Solondzon át egészen a napokban bemutatott Lantanáig. A magyar filmek közül Sas Tamás a Presszóban kísérletezett vele. A boldogság színe is ilyen mozaikszerűen szerkesztett dolgozat. Az egyik kifogásunk, hogy nem mindegyik epizód egyformán súlyos, a karakterek nem egyenértékűek. A mosodában telefonáló arab vendégmunkás, a társát kereső, ám még mindig szűz, extrém Magas nő és Roland homoszexuális kollégája csak a poénok szintjén szerepelnek. Kissé indokolatlan a súlyos beteg Ildikó vakmerő férj- és apakeresése is. A film egyensúlya néha felborul és megreked az anekdotikus mesélés szintjén.
A másik problémánk a stílust érinti. A film elején a májusi havazás égi jel, a szereplők megszokott életritmusa felborul, minden a feje tetejére áll. Ezt az erős felütést később még számos álomjelenet követi, amelyek bevilágítása, tárgyi környezete viszont inkább a varieték világát idézi. A valóság és a képzelet között éles határ húzódik, ám az álmok birodalma a telt színek és a hangulatvilágítás ellenére is túlságosan „színtelenre” sikeredett. Az utolsó jelenet kivétel csupán, ahol a kollektív álomban valamennyi szereplő egy buszon utazik a kéklő tengerhez, itt a természetes fények jótékony felüdülést nyújtanak a nézőknek.
Mindazonáltal igazságtalanok lennénk, ha nem állnánk ki Pacskovszky mellett. Ez egy klasszicista, jó tempójú film, a történet és a színészek a helyükön vannak, a dialógusok olykor kifejezetten szellemesek. Ezen a szemlén láttunk már kékharisnyák számára készített, hiteltelen párbeszédekkel tarkított, lefényképezett rádiójátékot (Rengeteg), hogy más kudarcról most szó nem essen. A boldogság színe igényesen szórakoztat, bár a mélyebb összefüggésekkel, a kritikai analízissel adós marad.