A Gyűrűk Ura – A király visszatér
Kell egy király!
Bemutató: 2004. február 19.
A Gyűrű Szövetségével nem kevés meglepetést és elismerést szerzett Peter Jackson A két torony-nyal némileg csalódást okozott ugyan, a trilógia befejező darabja azonban kivételesen jól sikerült. Az első rész lendületét a második darab csikorgó dramaturgiája igencsak visszafogta, karaktereinek mélységében a második rész ellaposodó jellemrajzai láttán már épp kételkedni kezdtünk. A Szövetség felbomlása a filmeseknek is nagy traumát okozott, de A király visszatérben újra összefonódó erők jó hatással voltak a történetvezetésre.
Ha az eddigi két részben leginkább Frodót láthattuk betekinteni a Halál szemébe, Szauron tekintete ezúttal félelmetes hadserege révén az utolsó statisztáig hatol. A nagy csatajelenethez vezető út - az elképesztő látvány mellett – a szereplők jellemén, belső konfliktusain keresztül vezet. Nem csupán a látvány miatt hordozza tehát A király visszatér a filmtörténet egyik leghatásosabb csatajelenetét.
Szerencsére kevesebb hangsúlyt kap A két toronyban teljesen elszürkített és egymás szürkeségére hagyott Legolas és Gimli, és több figyelem jut az eleddig kissé háttérbe szorított két hobbitra, Pippinre és Trufára. A két hobbit rögtön sok árnyalattal gazdagszik, amikor egymástól elszakadva Gandalf, illetve Theoden király unokahúga mellé kerülnek.
Világi és túlvilági hősök
Jacksonnak ezúttal zseniálisan sikerült eltalálnia az arányokat, hogy ennyi szereplő között mikor hová tegye a súlyokat. A király visszatér (hát még ha az egész trilógiát nézzük!) több oszlopon nyugvó, monumentális mestermű: kis-, közepes és nagy hősökből áll ez az oszlopcsarnok, melynek hatalmas tereiben a látványvilág nem zuhan önmagába, hanem jelentéssel töltődik fel. Az oszlopok mindvégig megtartják a hatalmas súlyokat: Aragornnak éppúgy el kell jutnia a halál birodalmába, és viselni a királyi rang felelősségét, mint ahogyan a sírból visszaszállt Gandalf megsokszorozódott varázserejével fájóan túlvilági. Vagy ahogyan következetesen megközelíthetetlen maradt immár három részen át a gyűrűhordozó Frodó, akinek kötődése a skizofrén Gollamhoz éppen közös sorsuk túlvilágiságának tudattalan megsejtése.
Emberibb távlatban maradnak azok a hősök, akik félelmeiket csak néhány epizód erejéig kénytelenek legyőzni. Így az egyik legszebb történet a harmadik részben a trilógia rejtett főszereplőjévé tett Samué, aki két lábbal áll ugyan a földön, mégis mindenhová követi a halálba tartó Frodót. A tragikus hőssel szemben ő a fejlődő hős: balvégzet helyett teremtőerővel gazdagodva térhet haza a háborúból. E „közepes hős” kategóriát jó páran erősítik még: Faramir, Theoden és unokahúga, Pippin és Trufa, és egy-egy rövid időre előtérbe kerülő epizódszereplő.
A hőspiramis alapját pedig az a hadsereg képezi, amely halálfélelmet hordozó arcokból áll, de amely a világ pusztulásának árnyékában és a hovatartozás tudatáért cserébe a félelmet harci elszántságra cseréli. A Gyűrűk Ura harmadik része éppen erről szól: kell egy király, kellenek nagy hősök és közepesek, és akkor akár a halálba is követjük őket. Gandalf elmeséli Pippinnek, mi jön a halál után. A hobbit ámulattal és csodálkozva hallgatja a mesebeli boldogság helyszínéről szóló beszámolót, majd utána elszántan indul a csatába. Miért van mégis, hogy úgy érezzük, ebben a pillanatban Gandalf van leginkább egyedül a világon?
A legkalandosabb világ
A kissé hosszúra és érzelgősre nyújtott befejezés, és egy-két hatásos hollywoodi csiribiri (lelassított jelenetek, sokszor didaktikussá váló zenehasználat) ellenére a mozinéző olyan hősök kalandjait követheti, akiknek el tudja hinni az életet és a halált is. A Tolkien film megérteti, csak rajtunk áll, a jellemünkön, a fantáziánkon, hogy ez a világ legyen a létező világok legkalandosabbika.