sex hikaye

A Holtak hajnala

Az ördögi Dr. W megmondja:

2004. július 14. - Diabolical Dr. W 

Bemutató: 2004. július 15.

A Holtak hajnala
Ana (Sarah Polley)
George Romero azonos című klasszikusának ez a remake-je nézhető, nagy költségvetésű, generikus akció-horrorfilm, de annál aztán semmivel sem több – igaz ugyan, hogy nem is akar másnak látszani, bár a hetvenes évek egyik legsikerültebb társadalomszatírájának felmelegítésétől többet várna az ember.

Főleg a James Gunn (Scooby Doo, jujj) tollából/billentyűzetéről származó forgatókönyvön dolgozhattak volna még, a történet némelyik fordulata ugyanis még a legflegmább mozibajárókat is heveny lábrázásra kényszeríti majd, a zombimotívumon elkövetett újításairól már nem is beszélve (vagy csak keveset): ezek az élőhullák szokásos filmes viselkedésüktől eltérően úgy rohannak, mint Carl Lewis fénykorában (Mr. Gunn le sem tagadhatná, hogy Danny Boyle 28 nappal később című munkájából csórta az ötletet). Az ilyen típusú filmektől legkevésbé logikát várhatunk, ennek ellenére a rigor mortis parancsoló fellépte némi lelassulásra kellett volna hogy kényszerítse elhunyt barátainkat.

Mint húséhes, szonikus hangon sipító zombi
veti magát asszonykája nyomába
Az első tíz perc tagadhatatlanul hatásos-intenzív: főhősnőnk, Ana az ápolónővér (Sarah Polley) egy kimerítő kórházi munkanap utáni szendergésből arra ébred, hogy férje nyakán a szomszéd kislány csámcsog (és garantálom, hogy a szituációnak semmilyen pedofilista mellékzöngéje nincsen!). A kiscsajt hálószobájukból sikeresen kipaszerolva már csak férje halálát tudja megállapítani, de semmi ok az elkámpicsorodásra: a manusz pár másodperc múlva már mint húséhes, szonikus hangon sipító zombi veti magát asszonykája nyomába. Ana némi házastársi erőszak segítségével egérutat nyer, bevágja magát a kocsijába, és elhúz, mint a vadliba. Rövid útja során kénytelen szembenézni az apokaliptikus valósággal: a zombivész már a szomszédság jórészét megfertőzte, így hát Ana a rousseau-i irányvonalat követve bemenekül a természetbe, egyenest neki egy fa törzsének (a la Night of the Living Dead, 1968). Főcím.

Miután előtántorgott autójából egyéb, még egészséges emberpéldányokra akad (horrorfigura-klisék: keménycsávó rendőr, félreértett bűnöző meg a terhes nője, hibátlan értékrenddel rendelkező családját vesztett szuburbán apuka meg hasonlók), és a csapat a közeli bevásárlóközpontban talál menedékre. Több-kevesebb sikerrel elbarikádozzák magukat, később további túlélők csapódnak hozzájuk, mindenféle zombikus kalandokba keverednek, majd mikor már unják a banánt, kitörnek egy bizonytalan jobb jövő (a better tomorrow!) reményében. Többen meghalnak és van, aki nem.

A film, tempójának és a történések aránylagos sűrűségének köszönhetően nem unalmas, ez az egy a javára írandó - ha nem annak a klasszikusnak az újrája lenne, amelyiknek, még akár szimpatikus kis horrorkiruccanás is lehetne. A 2004-es változat legnagyobb problémája, hogy – az eredetivel ellentétben - a figurák pofátlanul kevéssé lettek kidolgozva, semmit nem érzünk irányukban. Mikor a film legvégén egyikük hősies önfeláldozása katarzist kellene, hogy provokáljon, az ember egyszerűen csak megvonja a vállát. Meghalt? Meghalt. Erről ennyit.

Természetesen marketingesék nem engedhették, hogy a Romero-rajongók potenciális tömegei a remake-kel kapcsolatban táplált ellenérzésük okán távol maradjanak, ezért a korábbi filmek több emblematikus figuráját is belenyomorították a filmbe, csaliként: az effektisten Tom Savini mint zombivadász seriff, Ken Foree, az 1978-as eredeti főhőse pedig mint sötét jóslatokat harsogó pap tűnik fel pár pillanat erejéig. Nem ártott volna, ha Savinit még egy kicsit marasztalják, ugyanis a 2004-es változat vérbősége nemhogy példaképétől, de még a jelenleg a brit toplistákat ostromló remek Shaun of the Dead-étől is elmarad.



Címkék

premier , kritika



nka emblema 2012