sex hikaye

A Kárhozat útja

Hat hét – Apával

2002. november 7. - Horeczky Krisztina

Bemutató: 2002. november 7.

Lehetséges-e, főként: elviselhető-e, hogy a Fiú megtalálja és elveszítse az Apát  mindössze hat hét alatt? 1931 telén, Chicagóban, Michael Sullivan Jr. (Tyler Hoechlin) megtudja, hogy apja emberöléssel keresi a kenyérre valót. A „kis szemtanú” kíváncsisága sokba kerül: édesanyját és öccsét „kivégzik”. A Fiú, a gengszterbandák körében meglehetős népszerűséget élvező fogat fogért-elv jegyében, apjával útra kel, hogy a gyilkosok – s ha kell, Sullivan Sr. (Tom Hanks) támogatója, az amerikai fogadott és (kereszt) Apa (Paul Newman) - megbűnhődjenek.
Sam Mendes (Amerikai szépség) megkapó műgonddal elkészített munkája egyfelől tökéletes korhűségre törekvő erőszakfilm, másfelől az apakeresés, s mindenekelőtt az apahiány örök emberi tragédiájának múlt századi története.

Rendkívüli érzékenységre vall, hogy Mendes - a Dick Tracy-ért „felelős”, és többek között a Lindbergh bébi gyilkosság megörökítőinek népes táborát gazdagító Max Allan Collins 2001-ben megjelent, képes regényének filmes adaptációjában - képes volt a legaprólékosabban körüljárni a bűn, bűnös, bűnhődés problémakört, feltéve a kérdést, vajon az emberi életek kioltásából egzisztenciát teremtő gyilkosnak joga van-e fellépni az igazságosztó szerepében? Amennyiben igen, és cinkostársául a gyermekét választja, megmentheti-e a Fiú lelkét az ördögtől?

Tökéletesen megkreált gyilkosság
Sam Mendes és Conrad L. Hall
Mendes alkotása – elsősorban gondolatisága, költőisége révén  – messze túlhaladja a gengszterfilmek egyszerű dramaturgiáját, történetvezetését.
Bár színházi rendező esetében nem meglepő, mégis kiemelendő teljesítmény, hogy egy gyilkosság (az Amerikai szépséget, sőt, a legendás Butch Cassidy és a Sundance kölyök c. alapfilmet jegyző, Oscar-díjas Conrad L. Hall és a szintén Oscar-tulajdonos látványtervezők, Dennis Gassner és Albert Wolsky közös munkájának eredményeképpen) tökéletesen megkreált - celluloidra rögzített - színpadkép, nem ritkán képzőművészeti alkotás.

A „Legjobb romlott brit” kategóriagyőztese, a bármilyen csúfra is kozmetikázzák, látványeffektnek sem kutya Jude Law - bűnügyi sajtófotós és bérgyilkos – az utolsó képek egyikén egy Magritte-festmény megelevenedett másává klasszicizálódott. A fényképezőgép működése („célpont” bemérése, fókuszálás, exponálás, az expozíció során a gép zárja – ahogyan a fegyver is, mikor Maguire meghúzza a ravaszt – elsül) a fegyvert, így magát a gyilkolást szimbolizálja.

Legjobb romlott brit
Jude Law
A képi megoldások között megemlítendő még Sullivan Sr. oly sokáig várt, tervezett, majd tökéletesen kivitelezett, ki tudja, hány emberbe, hány sorozatot eresztő gyilkosságának megjelenítése, zuhogó esőben, vaksötétben, éjfekete esernyőkkel.

A Kárhozat útjában Tom Hanks életében először Gonosz (is). Igen meggyőző. A remek színészek, így a brit Daniel Craig és Stanley Tucci, mellett - mellett(?), hőkölök vissza magamtól - szerepet vállalt a filmben Paul Newman, akit látni önmagában öröm.

Ha Newmant nézzük, megnyugodhatunk, Hollywoodban is lehet szépen korosodni.

Másrészt: ha csak valamivel több mint két óra erejéig is, dacára annak, hogy mégiscsak gyilkosok vezére az istenadta, el lehet játszadozni a gondolattal, milyen jó volna őt nagyapának adoptálni.

Címkék

filmnévjegy , premier



nka emblema 2012