sex hikaye

A királyné nyakéke

„Amphora – ohne tartalom”

2002. november 21. - Horeczky Krisztina

Bemutató: 2002. november 21.

Charles Shyer rendező-producer (Irány délre!, Benjamin közlegény, Bomba Bébi, Örömapa, Örömapa 2.), és az ezzel a munkájával debütáló John Sweet forgatókönyvíró nem fékezték szárnyaló fantáziájukat. Filmjük legfőbb ismérve „megbízható, széles és átható műveletlenségük”.
„A királyné nyakéke”, azaz XV. Lajos szerény ajándéka utolsó kegyencnőjének, Madame du Barrynak, nem lehetett a szerető (egyik) legfőbb ékessége  – lévén  még a király is halandó.
Így két párizsi-udvari ékszerész, Boehmer és Bassenge, hogy megmentsék magukat a csődbiztosoktól, elkezdtek házalni 2800 karátos, 647 gyémántból álló, egymillió-hatszázezer livre értékű mesterművükkel.
Mikor Európa összes királyi udvara nemet mondott, XVI. Lajosnál kopogtattak. Ám a király - és Marie-Antoinette – nem kívánta tovább gerjeszteni a népharagot, amelynek oka a léha, pazarló életmód.
Hiába éltek a lemondás, általuk igen ritkán megtapasztalt, élményével, az 1785-ös nyakék-per, melynek legfőbb vádlottja Jean de la Motte-Valois kalandornő volt, hozzájárult a monarchiaellenes közvélemény kialakulásához, így – számos egyéb tényezővel együtt – a francia forradalom kirobbanásához.

Charles Shyer rendező-producer (Irány délre!, Benjamin közlegény, Bomba Bébi, Örömapa, Örömapa 2.),és az ezzel a munkájával debütáló John Sweet forgatókönyvíró nem fékezték szárnyaló fantáziájukat.
Filmjük legfőbb ismérve „megbízható, széles és átható műveletlenségük”.
A gyémántnyakék-incidens ugyanis érdektelen, legfőképpen érthetetlen a XVIII. század meghatározó filozófiai kategóriája, az intrika természetének ismerete nélkül.

Intrikus helyett tökéletes victim-alkat
Hilary Swank (Jean de la Motte-Valois)
„Az intrika – az abszolutizmus bomlásának idején – mindenütt jelenvalóvá válik: a politikában a döntéseket érinti, a társadalmi életben a befolyást szabályozza, a szerelem világában pedig hódításokat szerez… Az intrika társadalmi szinten űzött orosz rulett, olyan pókerjátszma, amelyben élet és halál a tét”. (E heti könyvajánlónk: Micaela von Marcard A rokokó avagy kísérlet az emberi szíven – Európa, 1999.)
A cselszövés a látszatra épül. A cselszövés alapja pedig a mélységes érzéketlenség, a kiszámíthatatlanság, az alattomosság.

Korántsem lényegtelen, hogy a levél – melyben a szerző valódi kiléte homályban marad -  lesz a XVIII. század legérvényesebb kifejezési formája, egyben a csábítás meggyőző eszköze.
Az ármánykodó ikonja: Merteuil márkiné, Choderlos de Laclos Veszedelmes viszonyok című levélregényének antihőse.  (Lásd még: Glenn Close művésznő korszakos alakítását, Stephen Frears alkotásában.)
Az intrikusnak rendkívüli karizmával kell rendelkeznie. Ahhoz, hogy tervét véghez vigye egyszerre kell kivételesen intelligensnek, fegyelmezettnek, rugalmasnak lennie. A cselszövő, egyben a társadalom legelismertebb nőtípusa  – akit mindenki megvet, mégis versengenek kegyeiért – nagy taktikus, embertelen önuralmat tanúsít, szüntelenül kontroll alatt tartja magát és az eseményeket.

Shyer „intrikusa”, Hilary Swank, a felsorolt attribútumok egyikével sem bír, viszont tökéletes victim-alkat.
Az ész, a könyörtelenség, a korlátlan képzelőerő, a csel, a fortély helyett a szentimentalizmus mozgatja. Az elveszett birtokot, atyját, anyját siratja, a családi síron hasal, mindezek tetejébe még szerelmes is lesz, a jellegtelen Simon Baker játékának „köszönhetően” a bárgyú selyemfiúba és hamisítóba, Rietaux de Villette-be..

Shyer De La Motte-járól lehetetlenség elhinni, hogy a tönk szélén egyensúlyozó Boehmer és Bassenge azzal bízza meg, legyen segítségükre, hogy az ékszer a királyné nyakát díszítse. Ahogyan az is teljességgel elképzelhetetlen, hogy a filmben szereplő kalandornő és bűnsegédeinek ármánykodása eredményeképpen kerül Marie-Antoinette nyaka a guillotine alá.  

Tagadhatatlan, hogy a királyi udvarban nagy volt a fejetlenség (1792. augusztus 10. után szó szerint.) Az is lehetséges, hogy tökkelütött volt a miniszterelnöki posztra vágyó züllött, élveteg főalamizsnás, strasbourg-i érsek, bíboros Louis de Rohan (Jonathan Pryce), aki bécsi követként Mária Teréziát és lányát szüntelenül rágalmazta - ezért a francia udvar kegyeit elvesztette.

De hogy Swank De La Motte-jának bárki is bedőlt volna, az képtelenség.
A királyné nyakéke céllövöldében lőtt bizsu. A kor hírhedt intrikusa egy, a száját mindig félig nyitva felejtő, de azon értelmes, különösképpen szellemes mondatot ki nem ejtő, műveletlen, bosszúvágyat hírből sem ismerő, tehetségtelen naiva.
Shyer bosszantóan ostoba, szép-színes „képeskönyve” könyörtelenül elbánik a történelemmel.

Címkék

filmnévjegy , premier



nka emblema 2012