A szex és Lucía
Hús-vér virtuál
Bemutató: 2002. október 31.
Akár csak a szexet, Julio Medem ravasz kis semmiségét is ketten játsszák. Társasjáték, ha nincs kedvünk játszani, nem lesz benne sok örömünk. A szex és Lucía teljes erotikus hangoltságot igényel nézőjétől, ennek híján alighanem zűrös és unalmas két órának néz elébe a gyanútlan mozista.
De az is lehet, hogy Lucía hús-vér nő, míg a hat évvel ezelőtti formenterai szeretkezés egy ismeretlen valenciai nővel (ő Elena) az írói képzelet műve, de hogy Belén a pornósztár lánya, aki anyja hardpornóira gerjed, csupán csak egy szegény machó vágyfantáziája, az tiszta sor.
Mire idáig jutunk a szálazgatásban, a leggyanútlanabb nézőben sem maradhat kétely afelől, hogy az ártatlan erotikus melodráma időközben ádáz entellektüel rejtvényfejtéssé bonyolódott, hogy A szex és Lucía önmagára reflektáló metafilm, amitől a kevésbé fárasztó passzióra vágyó néző sikítva menekülne, ha ott nem tartaná a nézőtéren a szerelmi történet kiagyalt konstrukción is átütő erotikus sugárzása, újra és újra felparázsló varázslatos dallama. Köszönhetően mindenek előtt a három női főszerepet játszó színésznőnek. Paz Vega (Lucia), Najwa Nimri (Elena), és a bébiszitter Belént játszó Elena Anaya három szépségideál, három variáció a testi-lelki szenvedélyre, s már ezért megéri maradni, mert ilyesfajta finoman kimunkált nőalakokkal nem szoktak elkényeztetni minket a mai moziban. Lorenzo hozzájuk képest elég halovány, de hát neki az a dolga, hogy keverje – legalább képzeletben -- a szálakat. Ami, hogy felmentsük a filmet az üres bölcsészkari szofisztika vádja alól, azért nem funkció híján való. Ha nem tudjuk is összerakni az egész filmet (nem is kell, egy labirintus épp attól lesz útvesztő, hogy tele van zsákutcákkal), a zűrzavarnak, valóság és képzelet folytonos egymásba olvadásának dramaturgiai, sőt jellemfestő szerepe van. Lorenzo mindent bedarál – jelek szerint meglehetősen ambiciózus, de nem igazán jelentős – regényébe. Ha szól valami komolyabbról és véresebbről A szex és Lucía, hát erotikába és rejtvényfejtésbe csomagoltan arról a réges-régi veszedelemről, hogyan falja föl a fékezhetetlen képzelet (ami az emberi bírvágynak csak másik neve) a valóságot, hogyan szalasztjuk el életünk nagy szerelmeit a „teljesség”, a személyes „szabadság” illúziójába bódultan. Az eXistenZ és a Mátrix, ez a két remek film, éppen ennyiben kevesebb; Medem tudja, amit talán a Cronenberg és a két Wachowski nem, hogy a tökéletes labirintusok iránti végtelen szenvedély, a virtuális valóságok mámora nem a számítógéppel kezdődött. Az ember volt előbb, csak utána a pixelek.