A vonzás szabályai
Campus psycho
Bemutató: 2003. július 10.
Az amerikai tini-filmek folyamatos dömpingje azt jelzi, hogy a közönség vevő a témára. Legyen az vígjáték vagy horror, ha a fiatal Amerika jelenik meg benne, kasszasiker. Aki unja már az egydimenziós ábrázolást és a gyanúsan PC karaktereket, nézze meg A vonzás szabályait. A film többet elárul az USA legújabb generációjáról mint a szabvány píár mozik - ahogy Bret Easton Ellis Amerikai psychója is valóságközelibb, mint a Fox News.
A világ tehet neki egy szívességet Sean Bateman (James Van Der Beek) |
A három főhős konfliktusaira épül a sztori, helyes kis szociológiai danse macabre – ha ilyen az USA felső tízezer utánpótlása, milyen lehet a plebs? Minden üres, tombol a nihil és az érdektelenség. Az érzelmi háló már több izgalmat tartogat: a helyi erők a klasszikus monogám párkapcsolat helyett a „mindenki mindenkivel” elvét vallják; nem beszélve a karakterek konformnak aligha nevezhető közösségi viszonyrendszeréről. A szituációk általában szórakoztatóak és néhol megrendítőek, de a kezdeti lendület a film egyharmadánál megtörik. Az összetett és mélységet sejtető narrációról kiderül, hogy pusztán ravaszul megszerkesztett mérnöki munka, amiből zavaróan kikandikálnak a rosszul elhelyezett patentek. Idővel az „add meg a császárnak, ami a császáré” elve érvényesül, megjelennek a különböző tinifilmekből ismert sablonok és megoldások, a formai lelemények pedig egy idő után önismétlővé válnak.
Ennek ellenére a film korrekt dolgozat, nézhető, és néhány epizódja miatt kihagyhatatlan. Ilyen például az a rész, amiből megtudjuk, milyen hatást is tesz a 2000 éves európai kultúra egy amerikai diákra, a film egyik titkos hősére. Négy perc alatt több száz snittet látunk, és egy kellemes hangon elrappelt értelmező szöveget hallunk: hősünk mikor hol tépett be, mit látott (foltokat) és utána milyen nőket dugott meg – Európa rulez! Hasonlóan kellemes rész Faye Dunaway jutalomjátéka: a színésznő a legális pszichedelikumokkal (arrafelé kedélyjavítónak hívják őket) felturbózott ötvenes hölgyek klimaxos életérzését karikírozza abszurddá, lejátszva a vászonról a néhány generációval fiatalabb, és a szerepük szerint éppen kokaintól szétütött fiatalokat. Akikkel tele van ez a film.