sex hikaye

Aglaja: Gyermeki konoksággal

Kritika Deák Kriszta filmjéről

2012. október 16. - Dercsényi Dávid
Aglaja: Gyermeki konoksággal

Érzékeket nyit, új észlelést ajándékoz nézőjének ez az átgondolt és konok film abban a korban, amikor mindenki megszállottan követi-fejleszti a trendi filmes eszközöket, és a mozi minden becsületét a látványosság fokozására és az élmény megsokszorozására tette fel.

 Az utóbbi években Konstanza kikötőjét szinte többször láthattuk magyar filmben, mint a Lánchidat, vagy a magyar főváros egyéb nevezetességeit (az Adás (r: Vranik Roland) és a Bibliotheque Pascal (r: Hajdu Szabolcs) több jelenete forgott a román iparvárosban), Hajdu Szabolcs Fehér tenyere pedig a cirkuszromantikát elevenítette fel – Deák Krisztina Aglajája pedig a cirkuszt és Konstanzát is külön nyomatékkal szerepelteti filmjében. De a film egyáltalán nem tucatfilm, szelíd maximalizmusával, gyermeki konokságával tovább jut a különböző kompromisszumoknak és megalkuvásoknak, kényszereknek köszönhetően torzóban, vázlatban maradt magyar mozgóképes átlagnál.

Deák kiindulópontja a tragikusan korán, 40 évesen meghalt, román-magyar vegyesházasságból származó Aglaja Veteranyi irónő által írt könyv (a műfaját nehéz meghatározni, önéletrajzi elemekből építkező fikciószerűség): A gyermek a forró puliszkába esett. Ennek a töredékes, mondatról mondatra építkező, gyermeki(en meghökkentő) világlátása olyan erősen nyelvhez kötött, hogy borzasztó nehéz volt elképzelni, hogy is lehet ebből sikeres interpretációt készíteni. 

AGLAJA008523 onodi

De Deák Krisztinának sikerült. Kitalálta a helyes filmnyelvet: a közeli beállításokat, a vágás ritmusát és a szürreális kameraállásokat - ezeken keresztül megyünk végig a cirkuszi családba születő kislány Aglaja-Sophia Loren nemcsak első évein, hanem az előtti, méhen belüli időszakán is, a Ceausescu-féle Romániából történő szökésen, az újrakezdésen egészen az Aglaja nevelőintézetbe kerüléséig. Itt a film addig páratlan koncentráltsága, átgondoltsága kissé visszaesik, a képi világ szimplább lesz, majd a film utolsó harmadára megint felfelé ívelő szakaszban erősödik, gazdagodik.

Átgondolta Deák a szereposztást is, Jávor Babett, a gyerek Aglaja megformálója éppúgy túlzás nélkül zseniális a szerepében, mint az anyját, Sabinét alakító Ónodi Eszter, akit nemcsak színészi (és fizikai) teljesítménye miatt jó nézni, de mintha sosem lett volna még szebb kamera előtt. 

Aglaja csalad 500

Érzésem szerint túl tömény lett a film, a családi drámák, emberi csalódások, a két egzaltált, önző szülő által gerjesztett események más dramaturgiai íven mozgatják a filmet, mint a rendező identitáskereső alapgondolata. A néző úgy érezheti, hogy a filmnek (többször) nem ott lesz vége, ahol logikus lenne, a zárlat pedig szinte zavarba ejtően eleresztetett, nyitott. Pár jelenetet meg lehetett volna spórolni, de érezhetően a rendezőjük szívéhez nőttek, és ez ebben a filmben nem zavaró.

Deák nem igyekezett követni a trendeket, így biztos sokaknak túl érzelgősnek tűnik majd a Kieslowski-Zbigniew Preisner filmzenéje, több színész is a tőle megszokott karaktereket hozza, de ez inkább csak megerősíti, mint elbizonytalanítja a hitelesség és megalkuvásmentesség kérdését.

AGLAJA2 500

Mert íze van a filmnek, a cirkusz elcsépelt szimbolikája megtelik erővel, anyaggal, hitelességgel, Sabine száma, a hajon lógás a megterhelt haj felerősödő zajával ugyanúgy működik szimbólumként, mint érzéki élményként, és az is ritka, hogy a néző egy film alatt tanuljon újra látni és hallani. Mert az a hallatlanul koncentrált, és mégsem erőlködő figyelem, ahogy a világot megismeri a gyerek, ahogy felerősödik minden nesz (még azok is, amelyek nem léteznek a felnőttek szerint), ahogy az erős fantáziavilág elrendezi a világ keménységét és kegyetlenségét, mindez a maga erejével és jelentőségével arcon ragadja a kellően kalandvágyó nézőt, és kinyitja az érzékeit, mindenféle puskaporos CGI és 3D nélkül.





nka emblema 2012