Ámen
Por és lelkiismeret
Bemutató: 2002. szeptember 23.
Az Ámen nem rossz film. Az Ámen egyszerűen elkésett. Nem mintha bármikor késő lenne szót emelni a barbárság és közöny ellen, az Ámen formájában, stílusában és botrányérzékenységében késett el. Abban, ami egy filmet a jelenben eseménnyé, lélekformáló erővé tesz. Enélkül csupán emlékeztető, tárgymutató, legyen bár jó szándékkal és szorgalommal összeállítva.
A mozi ott hibádzik, hogy megbízható rutinnal a’70-es, ’80-as évek hasonló témájú filmjeinek hangütését, tempóját és esztétikáját idézi minden ízében, ideértve a kissé füstös, poros hatású képeket, a széles, színpadi gesztusokat, a szabatosan unalmas, magyarázó vágást. A film eszmeiségében és technikájában egy olyan kor borzalomképét idézi, amely magyarázni, megfejteni, ábrázolni kívánta a kifejezhetetlent, amely logikával és szorgalmas adatgyűjtéssel körberajzolhatónak vélte az emberben lakó rosszat és gonoszságot. A film tablószerűen mutatja be az egyes típusokat a cselédektől a bíborosokig. Minden figurának van mentsége, indoka és félnivalója azzal kapcsolatban, amit éppen tesz vagy nem tesz, a rendező pedig kézen fogva végigvezet minket ezen a tárlaton, mindent megmutat és megmagyaráz.
Furcsa módon éppen ez a kétely nélküli magabiztosság az, ami mára korszerűtlenné teszi az ebben a stílusban, két lépés távolból, józan rutinnal forgatott filmeket. Az elmúlt egy-két évtized esztétikai tapasztalata a zárt és lekerekített formákat fűrészes szélű cetlikké szaggatta. Szétcsavarozta a világot, és megmutatta, hogy miként a tudósok által mindeddig hiába keresett, az univerzum tömegének nagy részét adó „fekete anyag” a világegyetemet, úgy tölti ki az irracionalitás az emberi létezés színtereit. A szabálytalan, a befoghatatlan zűrzavar nyomait követve vették le (újból) a ’90-es évek filmesei a kamerát a megszabott pályákon mozgó sínekről és tengelyekről, ezért zoomoltak bele gyűrött és koszos makrókba, hagytak vergődni félamatőröket az objektív előtt, vágták szét a mozgásokat és dialógusokat. Az „ünneplős”, rendezett és színpadi szenvedés helyett így találták meg a töredékekben szétvibráló, nem is látható, mint inkább tapintható, fogfájásszerűen lüktető kaotikus szenvedést. Olyasmit, amiről Pilinszky így ír a Ravensbrücki passióban:
„mint vetített kép hunyorog
rabruha és fegyencfej.
Félelmetesen maga van,
a pórusait látni,
mindene olyan óriás,
mindene oly parányi.”
Az Ámen botránytöltete is besülni látszik. Régóta vádolják a katolikus egyházat, és magát a Vatikánt cinkos hallgatással a holokauszttal kapcsolatban, mi több, a film aktív nácibújtatással is meggyanúsítja a Vatikáni adminisztrációt. Azonban a film ezzel is minimum húsz évet késett, egyszerűen kifutott alóla az a generáció és szellemi környezet, amiben egy ilyen vád még vihart vagy heves vitát tudott volna kelteni. A problematika, miként ahogy maga film, nem forró, eleven, a botránytüske nem tud mibe beleakadni. Közbeszéd helyett valószínűleg inkább szakértők vitáiban csapódnak le a film által felvetett kérdések, esztétikuma pedig inkább egy remake benyomását kelti.
Az Ámen tehát nem rossz, csupán új filmnek régi.