Atomcsapda
A vörös tengeralattjáró
Bemutató: 2003. március 5.
Orosz atom-tengeralattjáró katasztrófája. Erről a mondatról egy ideje mindenkinek a Kurszk neve ugrik be, és ez az alig tegnapelőtti dráma valószínűleg hozzájárult ahhoz, hogy az alkotók gyors piaci asszociációval elkészítsék a K-19-et (magyar címén: Atomcsapda). Addig kell ütni a vasat, amíg meleg, ki kell használni a médiacsóva által felvillantott témákat. És mivel az orosz katonai szokások tulajdonképpen a mai napig ugyanolyan titoknak számítanak, mint 40 éve (szemben pl. az amerikai hadi reklámmozikkal), a néző nyugodt szívvel beleláthatja az 1961-es eseményekbe a 2000. augusztusi katasztrófa körülményeit. A ködösítés, a bizonytalanság minden ilyen esetben kulcstényező.
![]() |
Az amerikaiak persze csinálhattak volna házi alapanyagból is filmet, hiszen alig két évvel az orosz K-19 katasztrófája után 1963-ban egy amerikai atom-tengeralattjáró süllyedt el 129 fős legénységével együtt, 1968-ban pedig szintén egy amerikai tengeralattjáró, a Scorpio járt szerencsétlenül az Azori-szigeteknél. Természetesen az oroszok sem maradtak le a katasztrófák terén: a K-19-es esete után a K-8 jelű fémszivarjuk szenvedett balesetet 1970-ben a Vizcayai-öbölben, 1986 és ’89 során pedig két további hajójuk veszett oda.
Csakhogy a többivel szemben a K-19 és a Kurszk esete médiaeseménynek is számított, ami a filmes feldolgozás szempontjából külön bónuszpont. Emellett a világpolitika megváltozásával a „vérivó oroszok” sztereotípiája is átalakult, s az USÁ-ban a Gonosz Birodalma helyett egzotikus peremvidéket kezdtek látni Oroszországban. Ennek jele volt például a K-19 közvetlen elődjének tekinthető, 1990-es Vadászat a Vörös Októberre.
A tengeralattjárós film mindig kamaradarab, azonos feltételekkel (nagy víz, kis doboz), zsebkendőnyi helyen, kevés szereplővel kell filmről filmre valami újat mutatni. Ebből a szempontból a K-19 mérsékelt siker. Klausztrofóbiában, kalandban és kamarahorrorban több film is mélyebbre merül (legsikeresebben talán az 1981-es német Das Boot).
![]() |
Az igazán vicces azonban a kultúrmodul, ahogyan az amerikai Móricka elképzeli az oroszokat, és általában a keletet. Itt a korhangulatért és nemzetkarakterológiáért a vodka, a guggolós tánc, a cirill betűk és néhány elnagyolt politikai közhely a felelős. Annak a bizarr, nonszensz és irracionális világnak a lényegi elemeit, amelyek a szovjet időszak politikáját és hétköznapjait jellemezték, a jenkiknek továbbra sem sikerült elkapniuk, az oroszok továbbra is kiköpött amerikaiak. A filmesek megmaradnak a hazai szabványoknál, a sziklatekintetű, rendíthetetlen, elegáns parancsnoknál, az önfeláldozó, naiv, de jópofa közlegényeknél, a szigorú, célratörő tábornokoknál.
Az Atomcsapda megbízható termék, betartja az amerikai filmipari szabványt, nem nyújt se többet, se kevesebbet.