sex hikaye

Betörő az albérlőm

Nincs ujj a föld alatt

2004. június 16. - Lovas Balázs

Bemutató: 2004. június 17.

Betörő az albérlőm
Mit keres a tüdőbajos makákó módjára vihogó, aranyszájú klasszikafilológus és a cinquecento revivalt meglovagoló zenekara az ájtatos Tamás bátyáné kunyhójának pincéjében? Természetesen a szomszéd kaszinó kasszáját, no meg a robbantási szakértő (illetve nem értő) mutatóujját. A Coen fivérek egy remake erejéig visszatérnek a messzi Délre, és figyelmeztetnek: óvakodjunk a hollóktól és a vizespohárban ázó protézisektől, mert könnyen a Mississippi deltájában tornyosuló szemétszigeten végezhetjük…

Mikor becsönget Mrs. Munsonhoz (Irma P. Hall) a hetyke kecskeszakállával Edgar A. Poe-t, libegő körgallérjával pedig Mark Twaint idéző középkorú úriember, és ékes óangolsággal III. Goldthwait Higginson Dorr professzorként mutatkozik be, már a cizellált név alapján sejtheti a jóravaló egyszeri asszonyság, hogy nem mindennapi módon pallérozott elmével van dolga. G.H. Dorr bakkaleurátus (Tom Hanks) nyomában pedig költözik a rend, a kellem és a reneszánsz míveltség a tisztes ámde szerény hajlékba. Persze az ántikvilág eme feltétlen hívének tennivalói jó polihisztorhoz méltón nem merülnek ki pusztán dohos könyvek bújásában és harmatlírájú költemények szavalásában. Érkezik hívására a templomi zenekar az alagsori próbákra, és felvidul a hitközség. Kezeikbe veszik a cinquecento óta nem látott formájú s rég elfeledett nevű hangszereket, majd mikor Mrs. Munson rájuk zárja a pinceajtót, hadd szóljon: bekapcsolják a magnót. Merhogy ez az öt válogatott balfék zenei tudása alapján maximum a tűzföldi szimfonikusok közt állná meg a helyét tíz pingvin és egy fóka társaságában, az hétszentség (de legalább Dorr Prof. ékesszólásban az összes rétort elpirítaná a Forum Romanumon, ez meg nyócszentség). Ekkor be kell látnunk, hogy ennek az evilágtól elemelkedett figurának és életidegen bandájának nagyon is evilági céljai vannak…

Gospel-addikt fekete özvegy válságban
Irma P. Hall és Marlon Wayans
Ugyanis abban a sötét alagsorban még sötétebb üzelmek folynak, hisz olyan könnyedén porlik a Mississippi üledékébe vájt pincefal, s oly közel ring a folyó közepén a kaszinó. Bűn költözött hát az erkölcs házába. Mit tehet az ökumenikus krisztuskövetésnek elkötelezett, gospel-addikt fekete (értsd: bőrszín) özvegy ilyen válságos szituációban? Semmit. A sokmilliós zsákmányt a Bob Jones Egyetemnek (mer’ az olyan jóravaló keresztény intézmény), a ladykillereknek pedig önmagát adja, és a sírba, pontosabban az este tízes szemétszállító hajóvontára taszítja a poszt-Luther King-i vallási béke megbolygatóit. És még csak nem is tud róla…

Az elkötelezett rajongói klubot megosztó Kegyetlen bánásmód után a fanok kicsit hátradőlhetnek, a tárgyalótermek és a felső tízezer kissé Coen-idegen miliőjéből a két zsenipalánta az O’ Brother… nyomán visszatér a Mississippi-vidékre, hogy ismét abszurd kulturális egyvelegből gyúrjon kompakt világot. Megint utánozhatatlanul vérbők a karakterek. Egyedül Coenék tudják elhelyezni a tökéletes kínzómesterként nyugdíjazott vietkong tábornokot egy sütiboltban, vagy tudják összepárosítani az egykori pacifistából elfuserált robbantószakértővé lett klottgatyás pergebajszút egy ötvenévesen is duplacopfot viselő tiroli menyecskével, de hálásak lehetünk a permanens zabálás eufóriájától nyihogó feka biztonsági őrért is. Csak a Tönk által képviselt buta, de galamblelkű izomagy sablonját nem kellett volna kikölcsönözniük a Bevált Komikus Karakterek Tesco-láncából. Megint magabiztosan kézbentartott a forgatókönyv, megspékelve a jó öreg morbiditásokkal, cicavitte mutatóujjal, életveszélyes protézissel, és kikancsitásokkal (pl. az afroamerikai házinéni által oly lelkesen támogatott Bob Jones Egyetem a valóságban a nagyhagyományú déli rasszizmus utolsó fellegváraként híresült el). Ám ismét egy apróbb hiba: nem igazán elegáns (bár, ha önreflektívek akartak lenni, kétségkívül antikos) megoldás deus ex machinák gyors egymásutánjával másvilágra küldeni karaktereinket (ráadásul Peter Berg már épp eléggé kivesézte a csapatritkító véletleneket a Ronda ügyben). Deakins mester a vizuális részleg élén azonban nem hibázik: odateszi magát, ahogy mindig - ha kell, védősisakot húz az optikára, és hatvanhoz közel is maga vállal be egy bulit 21, másfél mázsás amerikai focistával, noha ülhetne a jól megérdemelt D.O.P. székében is, és szívathatná a fiatal kameramannt.

Zenei tudásuk alapján maximum a tűzföldi szimfonikusok közt állnák meg a helyüket

Az interkulturális utalások újfent keresztül-kasul szövik a filmes textust – na azért sokkal könnyedebben, s nem ilyen filoszosan, ahogy én megfogalmaztam -, de a fivérek ezúttal már nemcsak minden szerzői jogi per elől rejtve imitálják a művészi előképeket, mint például A halál keresztútján és Hammett kapcsolata esetében, hanem nyíltan hozott anyagból dolgoznak. Alexander Meckendrick 1955-ös, azonos című világsikere még a szögesdróton innen is vidám emlékeket hagyott hazánk mozijáró középgenerációjában. Noha az eredeti történetet és karaktereket jelentősen átgyúrták, mégsem a remake-sorba való beállás az igazi oka, hogy különösebb eredetiséggel – önhiteles miliő ide, coeni karakterek oda – nem illethetjük a fiúk legújabb munkáját. Joel és Ethan most inkább csak a tőlük megszokott fogásokat hozzák meglehetős magabiztossággal. Stílusbravúr helyett stílusegységet, bátor ötletek helyett korrekt fekete komédiát kapunk.

Föl lehet tenni a kérdést: váltás történt a Coenek karrierjében? A nullszaldó határán egyensúlyozó kultfilmjeik kiagyalása után ráálltak a perfekt hollywoodi zsánerfilmek éves gyártására, mert a profizmus profitot szül? Mintha a stáblistán történt változások is ezt jeleznék: a korábbiakkal ellentétben egyetlen régi arc sem köszön vissza ránk a színészi gárdában; bár tény, hogy a vérfrissítés nem vált a kárukra: a vígjátéki színészként indult Hanks a tízéves mosolyszünet után fürdik a jellemkomikumban, felnőve az ’55-ös eredetit alakító Sir Alec Guinesshez; a házinénit játszó Irma P. Hallhoz meg csak ennyit jegyezzünk meg: májusban alakításáért elvitte a zsűri díját Cannes-ból. Emellett ez az első mozi, ahol a kreditek megosztása helyett Joel és Ethan közösen jegyzik a rendezést és a producerséget (nem mintha nem ez fedné a valóságot, csak hát mégis, egy rituálé véget ért). Talán az indokolta ezt a váltást a biztonsági filmkészítés felé, hogy nem sikerült minden eddiginél bátrabb vállalásukat, a To the White Sea-t megvalósítani a fiúknak, azaz Brad Pittet egy egészestésen végigkúszatni a japán frontvonalon, anélkül hogy egy szót is szólna a filmben? Költői kérdésekből és életpálya-latolgatásából legyen ennyi elég, a biztos válaszig még úgyis várnunk kell egy-két Coen-mozit, amikről egyelőre semmi konkrét hír (a Romance and Cigarettes című musical-projektet lepasszolták John Turturrónak). Addig is egyet szögezhetünk le: ha a fiúk be is álltak a gépezetbe, azzal is csak a néző jár jól, mert ha minden álomgyári zsánerfilm olyan minőségben lenne kivitelezve, mint ahogy azt ők teszik, az igényesen szórakoztató filmeket kívánó közember hétről hétre szívesebben járna moziba.






nka emblema 2012