sex hikaye

Dalok a konyhából

Az Istenek a fejükre estek

2003. október 17. - Horeczky Krisztina

Bemutató: 2004. február 12.

Egy svéd otthonkutató intézetben bekapcsolják a vetítőgépet, és megjelenik a vásznon egy „csillagtérkép”, amely a kísérleti asszonyok cirkuláris mozgását követi nyomon a konyhájukban. Az egyéves kísérlet során bebizonyosodott, a háziasszonyok (útban-kilométerben kifejezve) egészen Kongóig tartó utat jártak be mindennapi rutinmunkájuk során – a konyhában. Ám a technikai vívmányoknak köszönhetően – mint amilyen a hátra szerelhető edényszárító – már csak Észak-Itáliáig kell elbarangolniuk.
De mi van a norvég férfiakkal? Folke – és kutató társai – autóba szállnak, utánfutójukon lakókocsi, hogy az Isten háta mögött megfigyeljék önkéntes „gazdáikat” – a konyhájukban. A svédnek napokig nem nyit ajtót a magányos norvég „farkas”, míg egy nap Folke (Tomas Norström) beülhet a feltérképezendő objektumban elhelyezett őrhelyére, hogy onnan sasolja az idős, morózus Isakot, aki határozottan és minden tekintetben kívül esik az IKEA célcsoportján.

Isak (Joachim Calmeyer) egyetlen látogatója, Grante, majd’ mindennap traktorral érkezik a házhoz. Elkávézgatnak A farmer szeretetének, aggodalmának tárgya öreg, beteg lova, akinek orrából szivárgó vérét már alig tudja elállítani.

Konyhai tevékenység a „célpont” környékén nem zajlik, és a „gazda” mindent elkövet, hogy egyetlen privát megmozdulását ne tudja kikémlelni a svéd – aki egyébként is: már a háborúban „semleges” volt. Nem mindenkinek jut a kínlódás osztályrészül. A férfiemberhez vezető legrövidebb út: az alkohol gyakorlati alkalmazásával Folke kollégája gyorsan oldotta a gátlásokat, bár az elvonási tüneteket már nem tudta orvosolni – de hát mindennek megvan az árnyoldala.

Bent Hamer magával ragadó, egyedi humorú, rendkívül érzékeny vígjátéka bravúros produkció. Egy idő után (teljességgel feleslegesen) aggódni kezdtem: lesz-e elegendő „matéria” Folke és Isak történetében? Vajon miért nem mutat be Hamer – ezzel párhuzamosan – egy másik kísérletet is?

A norvég rendező nem csupán két egyedülálló, egyedül élő, hanem két magányos férfi kapcsolatának alakulását mutatja be bámulatos érzékenységgel: a feloldhatatlannak tűnő ellentéteken, az elszigeteltségen, a bizalmatlanságon át az egymásra utaltságig.

Túl az emberi tényezőkön, az elsőrangú színészi játékon és a hibátlan dramaturgián: Hamer - Philip Øgaard operatőrrel – tökéletesen rekonstruálta az ötvenes évek – tárgy- és formakultúráját tekintve – stílusgazdagsággal nem vádolható, praktikumra törekvő,  „maszkulin” világát.

Hamer filmjének komikuma utánozhatatlan. Az alkotó – mivel bámulatba ejtően „keveri” a lélektani dráma és a vígjáték elemeit – egyedi szemléletével „vérátömlesztést” hajtott végre a komédia műfajában, amely (egyre növekvő rémülettel bambulva a zsáner zuhanórepülését) valóságos partizánakció.

Címkék

filmnévjegy , premier



nka emblema 2012