Deus ex machina
Az Istenek a fejükre estek
Bemutató: 2003. december 11.
Elia Suleiman cannes-i zsűri nagydíjas alkotása, a Deus ex machina azt mutatja meg, amikor az extremitás a mindennapok elválaszthatatlan része. A Názáretben született, több mint egy évtizedig New Yorkban élő, majd kilenc éve Jeruzsálembe költöző palesztin alkotó Krónika szerelemről és szenvedésről alcímű filmjében percenként robban egy bomba, sül el a fegyver, vagy – mélyebb értelemben is - hatol a szívbe a kés.
E.S. (akit Buster Keaton „alteregója”, a rendező alakít) rezzenéstelen arccal, de egyre kétségbeesettebben járkál názáreti lakásában, a falat beborító sárga „post-it” cetlik között, belebonyolódva össze nem álló forgatókönyve részleteibe. Hamarosan beteg apját látogatja a kórházban, és minden egyes nap találkozik Ramallahban élő palesztin szerelmével. A Názáretet Ramallahhal összekötő utat elzáró izraeli ellenőrző pontok miatt a randevúk helyszíne az út menti parkoló. A kapcsolat: sajátos pantomim-előadás. A kezek játéka. Némaságot követel. Nyitókép-jelenete: palesztin fiúk csapata Mikulást üldöz, akinek zsákjából hullanak az ajándékok. A mellében: kés.
![]() |
A szenvtelenség túlmutat a kirobbanó indulaton |
Suleiman – E.S.-ként - egyszer provokál, mikor a kipát viselő, mellette a kocsijában várakozó férfinak lejátssza Natacha Atlas arab pop-díva I put a spell on you című slágerét.
A rendező humora gyakran sokkal inkább riasztott, mint hogy nevetésre ingereljen. Ebben a világban nem beszélnek, nem mosolyognak egymásra, és nem is sírnak a szerelmesek. Itt nincs ideje, helye sem a szerelemnek, sem az alkotásnak, kizárólag az „alkotói+ válságnak.
Suleiman száműzi színészi „alakításából” a gesztusokat, a mimikát, mert nem tehet mást, mint hogy „anti-játékot” mutat be. Elidegenít. Filmjével érzelmileg „azonosulni” nekem nem sikerült. Úgy vagyok vele, mint Petőfi a Kárpátokkal: csodálom, ám de nem szeretem. Intellektuálisan – az értelmezés szempontjából - az egyszeri megtekintést kevésnek ítélem.
A szenvtelenség, talán közöny túlmutat valamin: a dühön, a kirobbanó indulaton – vezérelje azt akár a szerelem -, az agresszión, a gyűlöleten. A Deus ex machina című „szomorújáték” műfaját tekintve: komédia.
Tökéletes, teljességgel „reménytelen” munka.