sex hikaye

Édes álmok

Skagerrak

2004. július 14. - Miklós Gábor

Bemutató: 2004. július 8.

Édes álmok
Hogyan is menekülhet másként két huszonéves lány korunk szivárvány-szürke konformizmusa elől, minthogy egy halászhajó fedélzetén munkát vállalva, pénzt gyűjtöget, hogy aztán szabadon felélve e szerény, de mégsem mindennapi módon és helyen szerzett vagyont, ismét tovább állhasson valami új, hívogató ismeretlen irányába. De mint ahogyan az lenni szokott, kicsit mindig másként alakulnak a dolgok, mint azt az amúgy éppen vérmes kalandokra éhes álmok diktálnák. Ez persze nem feltétlenül baj, legalábbis mindaddig, amíg egy valóban váratlan fordulat helyrehozhatatlanul tragikus irányba nem sodorja az eseményeket…

Marie (Iben Hjejle - Pop, csajok, satöbbi) és Sophie (Bronagh Gallagher) bizonyára sok mindenben különböznek egymástól, de a lényeget tekintve hasonlóak: máshol szeretnék keresni a boldogságukat, mint egy jól-működő fogyasztói társadalomban illene. Persze az ellenállásnak sokféle változata lehetséges, az övéké valójában egy átlagosnak mondható, pubertáson túli, kisebb kerülővel történő útkeresés, mely előbb utóbb a jól bevált, biztonságos otthont nyújtó nyárspolgári lét révébe torkolhatna – de nem így történik. Útjuk során úgy hozza az élet, hogy összespórolt pénzüket elrabolják tőlük, így aztán Marienek egy rendkívül fontos kérdésben kell döntést hoznia: elvállalja-e egy arisztokrata házaspár felkérésére az amúgy jól jövedelmező béranyaságot, mint újabb „hivatást” és kalandot/megpróbáltatást, vagy sem. A néző szemében leginkább rossznak értékelhető döntés (amúgy nem szükségszerű) kísérőjelenségeként aztán egy olyan tragédia következik be (Sophie halála), mely alapvető változást hoz nemcsak Marie életében, de mintha mindez a film hangvételében is kisebb zökkenőt eredményezne, kérdéses eredménnyel.

Ne vállalj el olyan munkát, ahol nem képesek átutalással fizetni!

Sören Kragh-Jacobsen svéd rendező társ-forgatókönyvírója (Anders Thomas Jensen, aki a nem is oly rég bemutatott Wilbur öngyilkos akar lenni című filmjével már sikeresen debütált a magyar közönség előtt is) ezúttal egy olyan lájtosabb művészfilm-féleség sztoriját alkotta meg, melyen a rendező által pontosan kidolgozott hangulatelemek és –egységek, illetve a színészek révén megelevenített találó és karakteres jellemek jócskán túlmutatnak. Így például az autószerelőket alakító színész-trió legalább annyira meghatározó elemévé válik a film második felének, mint ahogyan az elsőnek Sophi, Marieről pedig valójában úgy gördül le a szüzsébeli hangsúly, hogy az nem igazán van a történet által megtámogatva. Ezért nem csoda, ha a nézőnek a film végére olyan érzése támad, mintha két filmet látott volna egymás után – miközben egyre fizetett be.

Azért a film összességében jótékony hatást gyakorol nézőjére, hiszen megtanít a Kiszámíthatatlan egyfajta pozitív szemléletére, másrészt pedig arra ösztönzi a lányokat, hogy ne vállaljanak el olyan munkát, ahol nem képesek átutalással fizetni, csupán készpénzzel. Az úgymond Édes Álmok pedig akarva akaratlanul is úgy válnak valóra, ahogyan az a nagy könyvben meg van írva, persze kísérletezni mindig lehet mással – egy darabig, legalábbis a film megnézése után ember legyen a talpán, aki másként képes ezt gondolni!






nka emblema 2012