Egy szoknya, egy nadrág
A selejt bosszúja
Bemutató: 2005. október 20.
Azért ez már kínos – mondja a kettejük közötti lezajló jelenetre a Dulcineát alakító Kéry Kitti Rudolf Péternek, és tényleg. Az ember egy órát vár, mire megfogalmazódik benne, hogy mit érez a film kapcsán. Az Egy szoknya, egy nadrág zavarba ejtően együgyű, érthetetlenül összecsapott fércmunka, tömény reklámkampánnyal, tévés sztárocskák tucatjaival, arcpirító cameókkal, közhelyszerű médiakritikával.
Véget nem érő önreklám
A film plakátja |
Az Egy szoknya, egy nadrág 1943-ban Latabár Kálmán nagy sikere volt, melyben olyan remek partnerekkel játszott együtt, mint Csortos Gyula, Turay Ida, vagy Mihályi Ernő. Történt mindez a negyvenes években, amikor a magyar vígjáték fénykorát élte, a Meseautót követően évekig bármit el lehetett adni vígjáték címen, minden siker lett, olyannyira, hogy még az amerikaiak is kölcsönöztek tőlünk ötletet (a Meseautó amerikai remake-je Car of My Dreams címmel). A harmincas évek kezdetén új sztárok születtek, Kabos Gyula, Latabár Kálmán, Csortos Gyula és társaik milliókat vonzottak a mozikba. Máig irigyelt korszak, melyet azóta sem sikerült megismételni, s a rendszerváltás után már megközelíteni sem. Talán ezért gondolták Kabay Barnáék, hogy ha új ötletekkel nem, akkor talán a régi sikerek újraforgatásával életet lehet lehelni a magyar vígjáték nevű, kihalt állatfajba.
Az eredeti történetben Latabár híres színészt alakít, aki ugyanannak a nőnek udvarol, mint egy szélhámos gróf. A grófnak ráadásul egy soha nem látott spanyol menyasszonya is van, Latabár az ő bőrébe bújik bosszúból, hogy megleckéztesse az őt leripacsozó grófot, és ráadásképp megszerezze az imádott hölgyet.
A téma leporolva ma is népszerű lehet, s az amerikai filmekben olyan nagy sikerrel használt nőnek öltözött férfi karakter is dívik még. Az Aranyoskám Dorothy-ja (alias Dustin Hoffmann), valamint a Mrs. Doubtfire házvezetőnője (alias Robin Williams) után most ismét eljött Sóvári Péter ideje, aki Dulcineának öltözve ezúttal Rudolf Péternek adott kihívást és bizonyítási lehetőséget.
Mindannyian sztárok vagyunk
Szerednyei Béla, Pogány Judit, Kern András |
Ráadásul a költségvetésbe az már nem fért bele, hogy a Nemzeti Színházba is bebocsátasson a stáb, így amikor a nemzet kiválósága fellép, csak egy vágóképet kapunk a kivilágított épületről, melyet gyér tapssal egészítenek ki, s a következő képen már elég a sminkjét törölgető, majd a sikeres fellépése örömére koccintó Rudolf Pétert látnunk.
Apropó Rudolf. Én nem kérem számon, hogy miért látszik egyértelműen férfinak a nőnek öltözött színész, mert ez a hatvankét évvel ezelőtti változatban is így volt, ráadásul ott még nyilvánvalóbb volt a dolog Latabár kidudorodó ádámcsutkája miatt. Nem ez volt a lényeg, ha el akartuk hinni, hogy az illető nő, és a szereplők is hitték, miért ne, ettől film a film. Sokkal fájdalmasabb egy, a tudását aprópénzre váltó remek színészt ripacskodni látni. Mert hiába a filmbeli ellenkezés a pejoratív kifejezéssel kapcsolatban, amit látunk, azt látjuk.
Egy kis tartást, színt várunk
Rudolf Péter |
Az eredeti szövegek mai kifejezésekkel való elegyítése ugyancsak kudarcba fúlt kísérlet, választani kellett volna az új trendi kúlszöveg, vagy az eredeti film mára talán porossá lett, de új korában jól bevált párbeszédei között. A film végének átírása, a megerőszakolt happy end is szerencsétlen ötlet, legalább annyira érthetetlen és felesleges, mint a hosszasan elnyújtott diszkójelenet.
Az Egy szoknya, egy nadrág nagy elődök nyomába lép, de sajnos nyomukba sem érhet, nem az a film, amire évek óta hiába várunk, remake mivolta ellenére sem a magyar filmkomédia aranykorának méltó folytatója. Ezzel együtt akár kasszasiker is lehet belőle, aki a magyar szappanoperák szerény izgalmaival és erőltetett humorával beéri, biztosan jól szórakozik majd rajta.
- 1. Egy szoknya, egy nadrág
- 2. Egy szoknya egy nadrág (szinopszis)