Hymypoika - Kitűnő tanulók
Szex, hazugság, videó, finnek
Bemutató: 2004. december 2.
2003, Finnország. A helyszín persze csak annyiban fontos, amennyiben négy tizenéves fiatal érzelmi világának depresszív jellegét kitűnően közvetíti az örökszürke Helsinki nyúlós-csöpögős, naphiányos vidéke. De bárhol másutt is lehetnénk.
A filozófiai gondolkodás által „picturial turn”-nek nevezett (poszt-)modern fordulat, jól tudjuk, alaposan megváltoztatta világunkat. Egy olyan korban, mikor a reprodukciós tevékenység egyértelmű kényszeres jelleget öltve változtat minden másolatot „eredetivé”, vagy mindent egyszerű másolattá, egy olyan korban, mikor a Louvre Mona Lisáját lehetetlen megpillantani az egyszerre felvillanó, ezernyi kíváncsi turista vakuinak vakító energiáitól, meg sem lepődhetünk, ha néhány hétköznapi fiatal egyre fokozódó szexualitásának kielégítésére és kiegészítésére a videókamerát is felhasználja eszközül.
A dolog úgy kezdődik, mint minden gyerekkori-fiatalkori csínytevés. Jön az éppen hogy csak furcsa ötlet, melyet a résztvevők unaloműző lelkesedése megszavaz, s melyből aztán senkinek sincs kibúvó, komoly lelki trauma, komplexus nélkül nem képzelhető el kilépés.
Kizárólag a szexualitás felől nézve válik láthatóvá |
A filmben szereplő fiatalok a felnőtté válás küszöbén állnak. Az előre sejthető tragédiák és drámai szituációk mind ebből a pillanatnyi és sorsdöntő helyzetből származnak. Hiszen az általuk végigvitt ötlet értelemszerűen gyermeki, miközben a következmények már a felnőtt ember egyre kontrolláltabb érzelmi-pszichés világában ejt helyrehozhatatlan károkat. Egy olyan életkorban, mikor a világ minden mozzanata kizárólag a szexualitás felől nézve válik láthatóvá és értelmezhetővé, mikor a szexuális kudarc a legfőbb egzisztenciális tragédiát jelentheti, mikor a szerelem még a legtökéletesebb formájában is csak névleges érték a testiséghez képest, akkor eshetnek meg a legbeláthatatlanabb következményekkel bíró események, hozhatók meg a legkönnyelműbb döntések, válhat az ember hirtelen „felnőtté”: illúziótlanná, bölccsé, örökre szerelmessé, vagy halottá.
A Hymypoika igen kemény film. De csak lassan, átgondolt módon szorongatja meg nézőjét. Az olyan erősen botránygyanús jelenetek, mint az egyik főszereplő realista szado-mazo epizódja, vagy (majdnem) ejakulációja egy épp gyermekét szülő anyára, mindvégig a tűréshatáron belül maradnak.
A finn Jukka-Pekka Siili első osztályú és rendhagyó „tinifilmet” alkotott, igencsak expresszív módon képes bemutatni a főszereplő tinédzserek valódi (!) lelkiállapotát. Az egykorú fiúk és lányok közötti érzelmi-mentalitásbeli különbségek, vagy a szereplők eltérő érzékenységéből adódó eltérő döntések, reakciók egyre kontrasztosabban körvonalazódnak előttünk.
A kamera hűen a realista hagyományokhoz, semmi extrém manőverrel, látványos művészkedéssel nem rontja a valószerűséget és átélhetőséget, ebben a filmben nincsenek tinisztárok, „csak” kiváló fiatal színészek. Minden az ő vállukon nyugszik: ugyanis a zenei aláfestéstől kezdve, majd minden töltelék vagy kiegészítő gesztus idegen a filmtől. Jukka-Pekka Siili láthatóan nem tűzött ki merev szabályokat maga elé, de talán épp ezért teljesíti perfekten -- a dogmatizmus és az álszentség minden gyanúját távolról elkerülve -- a „Dogma” célkitűzését: valódi, egyszerű és sokkoló.
- 1. Hymypoika - Kitűnő tanulók
- 2. Hymypoika - Kitűnő tanulók (szinopszis)