Júniusi DVD-ajánló
A Mulholland Drive-tól Las Vegas-ig
Krimi klasszikus és tarantinós tálalással
A gengszterfilmek műfaját a ’90-es években gyökeresen újraíró Kutyaszorítóban immár másodszor jelenik meg egy éven belül. A film akár alapvető túlélési útmutatóként is szolgálhat azok számára, akik rossz társaságba keverednek. Ne légy középpontban, de ne is tűnj el teljesen, vigyorogj a többiekkel, ha a téma Madonna Like a Virgin című számának legmélyebb rétegekig hatoló elemzése vagy a pincérek és a borravaló viszonya. Az sem árt, ha van egy minden helyzetben előrántható annyira blőd „tafgáj”-sztorid, hogy az tiszteletet ébreszt irántad. És még egy: mindig őrizd meg az inkognitód! Akár ez is lehet vitatéma egy képzeletbeli folytatásban egy gyorsétterem asztalát körülülő nehézfiúknak, miközben a rádióban rockabilly szól a ’70 évekből.
Szintén a bűn világába kalauzol minket a Szigorúan bizalmas, amely Tarantino munkáihoz képest hagyományos krimi. Ami persze nem jelenti azt, hogy ne lenne jó mozi. Már csak azért sem, mert a történetet az egyik legkeményebb amerikai krimiszerző, James Ellroy jegyzi. Curtis Hanson rendezése egy filmben hozza össze Raymond Chandler magányos, keményöklű, de a nőkkel szemben lovagias nyomozóját, az egyszerre mindkét oldalnak kisebb-nagyobb szívességet tevő, korrumpálható zsarut és a rendőr akadémiáról kikerült „okostojást”. A rend szigorú és azt minden eszközzel hátráltató őrei mellett egy mellékszerepben felvillan Danny De Vito mint gátlástalan szerkesztő és vele bulvársajtó fényképezőgépének vakuja. Végül Kim Basinger, a Nő, aki dacára luxusprosti foglalkozásának még nem vesztette el összes illúzióját. Az ’50-as évekbeli Los Angeles-Hollywoodban mindenki a maga nagy ábrándját kergeti. Mire a krimi ijesztővé válna, az álomgyár szabályainak megfelelően, happy enddel ér véget, miközben dögös jazzre hangolt fegyverek ropognak.
Ki kicsoda? Lynch-módra -
Mulholland Drive Laura Harring és Naomi Watts |
A nagy álom eléréséért folyó küzdelemben kialakuló formátlan, csontig hatoló rettegést David Lynch mutatja be. A Mulholland Drive-ban is mindenki szeretne harapni egy nagyot a jóból, így a kis táncverseny-konferanszié is ugrana a zsíros falatra, de nem az ő fogai őrölnek, hanem a hollywoodi gépezet marcangolja személyiségét. A Mulholland Drive talányai ellenére is az egyik „legérthetőbb” Lynch-mozi, de nem kevésbé félelmetes, mint az Útvesztőben. Itt a happy end garantáltan elmarad.
Önsorsrontás vidáman
Egy sors nemcsak a siker akarásában, hanem a kis lehetőségek folyamatos elmulasztásában is félrecsúszhat, ahogy ez a Narco tragikomikus szereplőivel is történik. A jóléti társadalmak intézményei a minimális ellenállás hiányában nem tesznek jót a személyes ambíciók kifejlődésének. Vajon igazi győzelem, amikor egyik alkalmi állásból a másikba bukdácsoló főhősünk nagy nehezen felismeri képregényrajzolói tehetségét, amely végre az áhított családi egzisztencia alapja lehetne, és helyette inkább „rendes” öltönyös állást vállal? Vajon hol jobb, álmainkban vagy a valóságban, miközben mindkettő kínál olyat, amelyre szükségünk van, de a választással az egyik biztosan odavész? Mindez nem akadémikus egzisztencialista filozófiába, hanem humorba csomagolva jelenik meg. Végül egy igazi extra a filmen: hihetetlen, de az önmagát játszó-parodizáló Jean-Claude Van Damme egy másik – viharvert -- arcát mutatja!
Sorsunk elfogadása nem egyszerű, még akkor sem, ha az ember isteni tehetséggel van megáldva ahhoz, hogy Amerika legnépszerűbb folk énekes-gitárosa legyen. Ennek a drogos-alkoholos önpusztítással kikövezett életútnak az első szerelemmel feloldott szakaszáról készült a Nyughatatlan.
Hiszek benned Jean-Claude!
Narco
Cirkusz (közvetlen) életveszély nélkül
A Fehér tenyérben kirajzolódott, miként vált az önmagát is alakító Hajdu Miklós a szocialista tornászképzés majdnem befutott sportolójából egy látványos amerikai szórakoztatóipari termék hasznos, de pótolható alkatrészévé. Hajdu Szabolcs filmjében közelről nézve szutykosak, kopottak a kellékek és kulisszák, a rutinból ismételt unott próbák sincsenek építő hatással a személyiségre, de mindez és némi távolság kell ahhoz, hogy a világ egyik leglátványosabb showja valóban szemkápráztató legyen. Akik nem a közeljövőben, kívánják élőben Las Vegasban megtekinteni a Cirque du Soleil két produkcióját, a Karnevált és a Szerelmi bánatot, azok most beszerezhetik DVD-n.
Wes Anderson barátja és alkotótársa, Noah Baumbach filmje, A tintahal és a bálna nálunk csak DVD-n megtekinthető. A film nagyon erősen Baumbach személyes élményeire épül, amelyben egy lassan széthulló értelmiségi családot láthatunk az idősebb, kamasz fiú szemszögéből, úgy hogy a figurák és a párbeszédek egy része Woody Allen jobb filmjeit idézik, miközben a manhattani komikus hatása ellenére is egyedi tud lenni a történet.