sex hikaye

Libanoni keringő

Szabra és Satila

2009. január 1. - Schubert Gusztáv

Bemutató: 2009. január 1.

Libanoni keringő
Hogyan lehet egy nemzeti traumáról, szégyenfoltról filmet csinálni? Mondjuk úgy, ahogy az izraeli Ari Folman tette: őszintén, szuggesztíven, a valóságot rajzban és rémálmokban elmesélve.

Akárhány nemzedék kerül a Nagy Hurkatöltőbe, bármit is teszünk, javarésze pocsékba megy, legkésőbb egy emberöltő után mindent felemészt a feledés, legfeljebb kulcsszavak maradnak, de azok már csak üres széfeket nyitnak.

Szabra és Satila? Ki tudja mi történt ott? Érdemes lenne megkérdezni a Libanoni keringő vetítése előtt tízből akad-e nálunk akár csak egy néző is, akinek e név mond valamit. Persze nem a leckét kellene felmondani, az ötösért nem érdemes tanulni, de a történelem megint megtaníthatna valamire, ami jó, ha ott van a túlélőkészletünkben.

Szabra és Satila palesztin menekülttábor volt Bejrút nyugati negyedében (a név megtévesztő, valójában nem két, hanem egyetlen egy táborról van szó). A palesztinok még akkor kerültek oda, amikor (1970-ben) Husszein jordániai király kiűzte őket Jordániából, egyebek közt azért, mert meggyilkolták a jordán miniszterelnököt, Vaszfi Tellt. A palesztin radikálisok (akkor még a később Izraellel békét kötő Jasszer Arafat és pártja, az El Fatah számított annak, a Hamasznak még híre-hamva sem volt) új hazájukban sem hagytak fel a terrorizmussal, a gazdag és békés Libanont pár év alatt polgárháborúba sodorták (1976). Hogy kinek állt érdekében a sokszínű, soknemzetiségű, sokvallású, mégis békés és demokratikus országot romba dönteni (persze a regionális politika ádáz bajkeverőin kívül), azt valószínűleg sohasem fogjuk megtudni. A miértjét viszont semmi perc alatt megfejthetjük. Libanon jó példát adhatott volna az egész Közel-Keletnek: ha békében megférnek egymással zsidók és arabok, mohamedánok és keresztények, abból gazdagság és dolce vita következik. Naivan azt hihetnénk, az efféle harmónia felekezeti, nemzeti hovatartozástól függetlenül mindenkinek kedves, de ne higgyük, a Közel-Kelet azóta is lángol, ha csak parázslik, azt már békének látjuk. Valakik nagyon nem akarták, nem akarják, hogy a libanoni békés példa ragadós legyen.

Félreértés ne legyen, nem (nem csak) az arabok és a zsidók okolhatók ezért, ők csak bábok a mindenkori nagyhatalmi játszmákban. Sajnos tökéletes bábok, mert mindkét népet ugyanaz a robbanóanyag fűti, a rengeteg szenvedés miatti bosszúszomj és a kiválasztottságtudat, miszerint nekik már mindent szabad, mert annyi üldözés érte őket.

Szabra és Satila szörnyű történetét azért kellene ismernie mindenkinek, mert e rémtettet épp a minden eszközt szentesítő kiválasztottságtudat váltotta ki. A dráma mindhárom szereplője ugyanúgy gondolkodott. A palesztin radikálisok úgy érezték, jogukban áll Libanon választott elnökét (Bashir Dzsemájelt) felrobbantani, csak mert keresztény; a  Bashir pártján álló „falangisták” éppily magától értetődőnek tartották, hogy istenített vezérük haláláért Szabra és Satila ártatlan és fegyvertelen civil lakóin álljanak bosszút a Fatah terroristái helyett (3000 palesztint gyilkoltak le Bashir milicistái 1982. szeptember 16-18-án); a mészárlásban ugyan közvetlenül nem részes, de a szövetséges falangisták gyilkos ámokfutását tétlenül szemlélő izraeli katonák és parancsnokaik pedig semmit sem tettek az ártatlanok megmentésére. Mivel igazolhatták a cinkosságukat? Valószínűleg semmivel, mert az önigazoláshoz épp azokat az alapelveket kellett kidobni a málhazsákjukból, amelyre – tanulván a holokausztban elszenvedett mérhetetlen szenvedésből – Izrael katonáiként felesküdtek: az üldözöttek, gyengék, fegyvertelenek kímélete, a faji, vallási megkülönböztetés tilalma, a „kollektív felelősség” pusztító elvének elvetése – mindez feledésbe ment Sabra falainál.

Traumatikus helyzet (legalábbis annak, aki érzékeli a finoman szólva is hátborzongató ellentmondást), amiből nincs más kiút, csak a sokk emlékképeit kitörlő amnézia. A gyógyító feledés? A filmet rendező Ari Folman alaptézise szerint ez a gyógymód nem működik, mert az amnézia zombivá tesz: a múltat ugyan elfeledhetjük, de a múlt sohasem felejt el minket.

Ari Folman, aki e történetnek nemcsak írója és rendezője, hanem főhőse is, nyomozni kezd elfelejtett, elveszett múltja után. Felkeresi húsz éve (az 1982-es libanoni háború óta) nem látott bajtársait, interjút készít velük, a beszélgetés során ki-ki előhívja és újraéli háborús emlékeit, és az álommozaikból lassan összeáll a libanoni bevonulás és Ari története.

Ari egyetlen képre emlékszik a libanoni hadjáratból, harmadmagával meztelenül, kezében fegyverrel bukkan elő a tengerből a bejrúti szállodasor előtti plázson. A többi néma csend. És ez az a kínzó kíváncsiság, amely a Libanoni keringő különleges, és hipnotikus erejű formáját és műfaját adja. 

A Szabra és Satila-i mészárlás politikatörténetét egy dokumentumfilm is rekonstruálni tudná. A nagytörténelem „privát verzióját”, ami feltárhatná e két szemszög végletes ellentétét viszont a dokufilm nem képes visszaadni. Hogy miért nem? Például azért, mert nincs bejárása oda, ahová a fikciónak igen, az álmok, rémálmok világába. A bejrúti hadjárat fekete dobozából többnyire ez utóbbiak kerülnek elő, a múlt bevallhatatlan, kimondhatatlan tényeit a rémálmok őrzik. Boazt álmában 26 veszett kutya üldözi (amikor rejtőzködő palesztin terroristákra vadásztak, először a lármás falusi kutyákat kellett kilőni), Carmi úgy tudja, a felrobbanó naszádról egy termetes tengeristennő mentette ki, Ronny és Frenkel történetéhez már nem kell semmit hozzátennie a képzeletnek, maga a rémálom, Ronni, egyedül, mérföldeket úszva menekül meg egy palesztin rajtaütésből, Frenkel egy palesztin fiúcska páncélöklével találja szembe magát, később orvlövészek golyózáporában táncol a rommá lőtt bejrúti bulváron,  és a danse macabre ritmusára viszonozza a tüzet. Az egyik leglidércesebb álomvalóság jelenet – épp mert csak egy hajszál választja el a realitástól -- Ari sétája a hipermodern bejrúti repülőtér üres várócsarnokában, felnéz a sebesen pörgő menetrendtáblára, és elfogja a határtalan szabadság érzése, bárhová mehetne, mindjárt indul a londoni vagy az amszterdami járat, de a következő pillanatban megpillantja a kifutón veszteglő Boeing-roncsokat, a repülőteret négy hónapja szétbombázták.

És mindez rajzban elbeszélve, százszor hatásosabban, mintha hagyományos játékfilmet látnánk. „A háború olyan, akár egy gonosz LSD-trip.” – mondja Folman. Nincs az a színész, nincs az a színszűrű, amely hatásosabban adná vissza a lassú mozgású ember-árnyak, a szinte monokróm álomjelenetek lidércnyomását.

Van egy másik ok is, amiért Ari Folman nem a dokumentarizmust választotta, hanem feltalálta az „animációs dokumentumfilm” zseniális kiméráját. A szenvedés képeit mára végképp devalválta a televízió, olyan mennyiségben zúdulnak ránk a híradófelvételek, hogy teljesen érzéketlenné váltunk a sebek, romok, halottak látványára. Ki kellett találni, hogyan lehet újra hitelessé, élessé és fájdalmassá tenni a dokumentumképet, és hogyan lehet újra érzékennyé tenni a nézőt, hogy átérezze a távolbalátó tévéképernyőn már át nem sugárzó valódi kínt. A rajz terapeutikus hatású, mert nemcsak alkotót kényszeríti arra, hogy kifejezze, megszülje a realitást, hogy dolgozzon rajta, hanem a nézőt is.

A Libanoni keringő a rajzolt világból az utolsó pár percben a menekülttáborban készült, romokat, halottakat mutató dokumentumfelvételekre vált, nem azért, hogy hitelesítse a történet, hogy megerősítse, mindez a borzalom tényleg megtörtént 1982-ben, Bejrút városában, épp fordítva, a rajzolt világ hitelesíti és teszi újra átélhetővé a dokumentumot. Minden, amit addig láttunk ezért a néhány pillanatért történt. Az utolsó pár percnyi realitás a képzelet fényétől ragyog lézerfénnyel.

A Libanoni keringő 2008 (és 2009) legfelnőttebb filmje, és egyben az egyik legszuggesztívebb is, nem tézisfilm, hanem minden ízében átgondolt, átérzett (még a zenéje is telitalálatosan mai) és ezt a hőfokot a nézőkre átsugárzó film. Így, ilyen őszintén és bölcsen kell beszélni a nagy nemzeti traumákról. A holokausztról csak zseniális filmet szabad csinálni, a tisztességes szándék nem elég, ugyanez áll a Szabra és Satila-i mészárlásra is.

A Libanoni keringő ugyanazt a szerepet tölti be az izraeli film történetében, mint a magyarban a Hideg napok: szembenéz az eltitkolt, kimondhatatlan nemzeti bűnökkel. A gesztus akkor lesz teljes, ha a palesztin és a falangista-keresztény amnéziáról is filmet forgat majd valaki.





(1) 
Hozzászólások
1-1  /  1
2009. január 3. szombat, 19:03#1| tutuka
Sabra Nyugat_Bejrút mellett fekvő város neve, Shatila pedig egy - a közelben - 1949-ben palesztinok részére létrehozott menekülttábor. Köszönhetően a későbbi - említett - menekülthullámnak Sabra lakossága egyre inkább palesztin és siíta libanoni többségű lett, ezért kezdték Sabra és Shatila néven együtt emlegetni őket, de akként, hogy Sabra és Shatila menekülttáborOK (hiszen térben is elkülönülő egységekről beszélünk).

Szerintem "(a név megtévesztő, valójában nem két, hanem egyetlen egy táborról van szó)" megjegyzés inkább pontatlan, mint pontosító, legalább annyira felesleges, mint a komment maga.

nka emblema 2012