Libiomfi
Az amatőrizmus bohó bája
Bemutató: 2003. augusztus 7.
1-1 / 2
Nem titkolják, hogy amatőrök, hogy fogalmuk sincsen arról, hogyan kell filmet csinálni. A hűtőgép is megteszi kamerának, a főszereplő jelmezét az ötszázasról másolják le, a művészi koncepcióról pedig jobb nem is beszélni, mert mindegyikük mást és mást mond, ha kérdezik.
A Libiomfi története éppen a forgatókönyvíró-színész-rendező triónak való téma, (amit nem úgy kell ám érteni, hogy egyikük a rendező, a többi a színész; nem, ők mindhárman otthonosak mindegyik szerepben): egy tehetségtelen, amatőr színházcsinálónak a Micimac(z)kó megrendezése kapcsán megesett kalandjait meséli el a film. A címszereplő Libi bácsit saját bevallásuk szerint egy ózdi színjátszókör vezetőjéről mintázták, ám én nem mernék senkit ennyire kegyetlenül befeketíteni, mert a Mucsi Zoltán által eljátszott figura társulatépítői és rendezői működésénél röhejesebbet aligha találhatnánk szerte a világban. Libi bácsiban a fennkölt művészet lángját egy műkedvelő tehetségtelensége szítja, ami igazi bohózati téma, pláne ha a hülyeség szikrája kellően gyúlékony nyersanyagra, a Libi bácsinál is szerencsétlenebb és infantilisebb színészpalántákra pattan át. Kálmánczhelyiék triója megtalálta tehát az ízlésükhöz szabott és arányaiban is rájuk méretezett témát, ami kellőképpen megihlette őket, hogy a maguk fésületlen módján szórják tele jobb-rosszabb humoros ötleteikkel a filmet.
Kapa ismét remekül komédiázik a hol félszeg, hol erőszakos Libi bácsi szerepében, amihez ezúttal nem Pepe, hanem a feminim szerepekben ellenállhatatlanul humoros Dióssy Gábor asszisztál a színházi fenegyerek furulyával ébresztőt fúvó, állandóan kakaót osztogató, „nagymamás” feleségeként. A sajátos metódusú casting során összeverbuvált társulatból Libi bácsi biztos érzékkel hagyta ki a televízió által felkapott profi színészeket, Kamarás Ivánt, Ónodi Esztert, Pindroch Csabát, hogy a maga különleges Micimackó-interpretációját a Gyuriska Jánossal és Hajdu Károllyal kiegészült „amatőr” trióra, vagyis magára az alkotócsapatra erőltethesse rá. Libi bácsi nem tévedett nagyot, mert Végh Zsolt Micimackó, Stefanovits Angéla Malacka és Gyuriska János a nagyfarkú Füles szerepét magára öltve szívet melengetően idétlen alakításokkal zsongít el. Gyanítom azonban, hogy ez csöppet sem elégítené ki a „elwaltdisneysedett” light Micimackó helyett hamisítatlanul véres tragédiát álmodó rendezőt, akinek vágyai, mit ad isten?, az utolsó jelenetben valóra válnak. Így aztán Libi bácsi örömére (és persze a mi örömünkre) bőven kijut az abszurd humorból a filmben, ami mellett jól megfér a blődli, a paródia (a musicalbetétek egészen kiválóan sikerültek), a szóviccek (ezúttal szerencsére visszaszorultak és finomodtakat) és a jellemkomikum. Szóval a Libiomfi továbbra is a trióra jellemző amatőr kollázs jegyeit mutatja, de az eddigiekhez képest meglepően átgondolt szerkezetben. S bár volna mit kirostálni az ötletek közül, a tempót sem ártana fokozni kicsit és - annak ellenére, hogy dramaturgiai szempontokat nem érdemes a filmjeikre erőltetni - a befejezést is illett volna kicsit előkészíteni, a Libiomfi a maga nyersességével és szabadosságával a Stefanovits-Végh-Kálmánchelyi-trió legszórakoztatóbb alkotása lett.
- 1. Libiomfi
- 2. Libiomfi (szinopszis)
1-1 / 2