sex hikaye

Moziba be! Szex, vér, cigányzene

Heti Filmajánló

2009. január 6. - filmhu
Moziba be! Szex, vér, cigányzene
A test és lélek dualisztikus felosztását Descartes mellett a heti filmkínálat is vallja: előbbit üti kegyetlenül az új Fűrész-epizóddal, s a Szextúra sem ígérkezik sétagaloppnak, míg az utóbbi az autentikus, cigány gyökerű dzsesszzenében lelhet menedékre (Usti Opre - Éleszd a tüzet), vagy megnyugodhat egy havas-kutyás-kedves német szerelmi történet, a Vadászkutyák szelíd hömpölygésén.

Fűrész V.

Lehet fogadásokat kötni, hogy a Barátok közt-nek vagy a Fűrész sorozatnak lesz-e több epizódja, speciel én elvesztem a maga módján barokkos rémdráma szövevényében - az első rész videójátékos-kiszabadulós alaphelyzete pőrén és a maga előzménytelenségében tökéletes volt, de aztán felhabzott a történet, átlépett a családregény kategóriájába, s az ötletgazda James Wan-Leigh Whannell kettős lassú elpárolgása után a három részt jegyző Darren Lynn Bousman rendező is kiszállt. Lehet, persze, hogy a vérfrissítés (ez esetben baljós metafora) jót tesz, bár az kissé gyanús, hogy az új rendező David Hackl eddig díszlet-, látványtervező volt (pl. a Sin Cityben), vagyis a látvány vélhetően megint a történet elé tolakszik. Mindenesetre a múlt részben kialakult új Jigsaw-nak el kell varrnia a szálakat (mindenki vizuális fantáziájára bízom ezt a szóképet is), de valahogy a sok-sok ujjgyakorlat-kegyetlenségnél is rémisztőbb az a tudat, hogy most már aztán nem lesz farsang (bocs, halloween) Fűrész nélkül.

A legkegyetlenebb kínzás - meg kell nézz még egy Fűrészt!

imdb
  előzetes  saját honlap


Szextúra

Szörnyű cím, ugye? Amerikai hangyák a pitében vagy mi a fanszösz - már indulna a megszokás és előítéletek által diktált gondolatsor, de megállj, tekintsd meg az előzetest! Az elsőfilmesek által összerakott film (egyedül az egyik producer, John Morris ismert - mint zeneszerző) nyilvánvalóan Judd Apatow  köpönyegéből bújt elő - habár az ordenáré mester csak szellemében inspirálhatta a filmet -, ugyanakkor sokkal romantikusabb, keverni látszik a szüzességelvesztéses és szimplánszexes romkomokat. Ráadásul egy jó humorú film kerekedik az egészből, mely az amerikai társadalom téveszméit és hisztériáit is sikerrel veszi célba. Szóval túllépünk a testiség csábító, de szűk horizontján - persze aki csak dagonyázna, sem fog csalódni.

Padlógáz helyzet - meg ami mögötte van

imdb  előzetes saját honlap



Vadászkutyák

Igazi sötét lóval állunk szemben (vagy ülünk rajta), Ann-Kristin Reyels első filmjéről csak az imdb kulcsszavait ismerjük, illetve egy magyar felirat nélküli előzetest, amiből valami összerakható, de inkább hagyjuk. Sokkal jobb ötletnek tűnik elhelyezni a filmet az utóbbi évek németfilm-termésében, ebben a lendületes, felfutó áramlatban, amely minden műfajban kedves, szerethető filmekekkel lepte meg a német filmiparral szemben esetleg (joggal) szkeptikus nézőket. És ha az ízléssel még nincs is minden rendben, a hit, az energia átlendít a nehézségeken - még az ilyen, önmagát lassú filmként aposztrofáló filmek esetében is. Két fiatal szerelme, a családaik ellentéte - ez egy történetében nyilván kevésbé érdekes film, a hangsúly a színészi játékon, a képeken, az atmoszférán van. Nyilván ezt értékelte a Berlinalén a kritikusok zsűrije is, amely  2007-ben a Vadászkutyáknak ítélte a FIPRESCI-díjat.

Az ember legjobb barátnője, a kötött sapkás kutyus

imdb előzetessaját honlap



USTI OPRE - Éleszd a tüzet!

Két éve adtunk hírt erről a filmről, és már akkor is két éve húzódott a gyártása, márpedig a zenés filmek műfajában több mint erény a frissesség. Nemcsak azért, mert lehet, hogy esetleg az adott eseménynek (mondjuk koncertnek) a helyszíne közben megszűnt (esetünkben ez a veszély nem fenyeget, mivel a film egy 2004-es millenáris-beli koncertre való felkészülés, próbafolyamat ürügyén mutat be három emblematikus cigány zenészt), hanem azért is, mert bár a zene szelleme ugyanaz marad, mégis megváltozhatnak a hangsúlyok, oda lesz valami aktualitás - egyszóval van rizikó. Az Usti Opre Boban Markovicra, Balogh Kálmánra és Snétberger Ferencre koncentrál, akikre a koncert épült. Három különböző ember és felfogás mutatkozik meg, bár Markovicról keveset tudunk meg, Baloghról, Snétbergerről kicsit többet. Utóbbit jó végre a vásznon látni-hallani. A film minősége egyenetlen, a kép gyakran homályos, kásás, és hallgathatnánk még több zenét is. De legalább ez van (ha már imdb szócikk nincs) - Sas Tamás (társrendező, forgatókönyvíró, operatőr) idei filmje után így is felvillanyozva állunk fel.

Végre Snétbergert is láthatjuk - no meg hallhatjuk!


 






nka emblema 2012