Mutter - Anya
Szerelem ötvenhat idején
Bemutató: 2003. október 23.
Gimes Miklós filmje olyan film, amit október huszonharmadikán játszani kell a magyar tévékben: bájos, titokzatos, és érdekfeszítő, mert egy családon, egy asszonysorson szűri át ötvenhatot. Egy életvidám, és lenyűgöző életet élő asszony portréja és a múlhatatlan, az örök szerelem filmje.
Ötvenhatról talán úgy kellene írni, ahogy a francia annales kör tagjai írtak a történelemről (Duby és a többiek), nem a nagy eseményekről, nem a főszereplőkről, hanem arról, hogy hogyan hat mind a mai napig a családok életére; hogy hogyan vált ötvenhat szinte minden magyar családban sorseseménnyé. A meghiúsult reményekről kellene írni, a magánbeszélgetésekről, arról az olthatatlan vágyról, ami a forradalom leverése után maradt, a szabadság iránt.
Az ifjabbik Gimes Miklós filmje olyan film, amit október huszonharmadikán játszani kell a magyar tévékben (a közszolgálatiban legalábbis): mert éppen ezért bájos, titokzatos, és érdekfeszítő, mert egy családon, egy asszonysorson szűri át ötvenhatot, azt az eseményt, ami itt, ha nem is eltörpül, de alig emelkedik ki a többi fontos családi és sorsesemény közül; ötvenhat Gimes Miklósné, vagyis Földes Lucy életének nem csimborasszója, csak fordulópontja, és döntő eseménye. Holott Gimes Miklós a Nagy Imre csoport egyik mártírja volt, ötvenhat és az ötvenhat utáni idők egyik főszereplője, olyasvalaki, akinek a neve csak suttogva volt kimondható hosszú évtizedeken át. Gimes Miklós az ötvenes években a Szabad Nép szerkesztőségének egyik vezetője volt, egy svájci útja, és a Rajk per után látja meg az addig csodálatosnak, és legjobbnak hitt rendszerben a diktatúrát, a Rajk per után lát be a párt deszkapalánkja mögé, és lesz igazhitű komcsiból kétkedővé. A főszereplőnő, Gimes egykori felesége, Luci, a riporter – a fiatalabb Gimes - anyja: miatta humoros, és könnyed olykor a film, no meg a szituáció miatt is; például: Luci nem szemérmes, és ha nem is volt csapodár, de kétségtelen nem élt szűzi életét, ellenben, ha a fia a nemi életéről faggatja, legyint, és egy „ugyan hagyjál már!”-ral lezárja a témát.
A film tulajdonképpen Halda Alíz méltán népszerűvé lett emlékiratait egészíti ki, illetve korrigálja, talán nem is jött volna létre, ha Gimes Miklós volt élettársa, és szerelme, Halda Alíz, nem írja meg a könyvét. A film és a könyv, vagyis a feleség és a szerető, küzd egymással. Nem állítja egyik sem, hogy a másik nem mond igazat, de mindkettő azt mondja, hogy ő volt a fontosabb. Nem lehet, és nem is kell igazságot tenni.
Egy életvidám, és lenyűgöző életet élő asszony portréja bontakozik ki a Mutterben. Luci felidézi a szegedi éveket (a vágóképeken Szeged, a szegedi ősz gyönyörű, szépek a szegedi zsidó negyed, a Jósika utca, a Gogol utca fái). Felidézi az ötvenes éveket, majd a család szétesését, és a svájci időket. Bár ötvenhat fontos mellékszereplői nyilatkoznak, Vásárhelyi Miklós, Kende Péter és mások, nem annyira a forradalomról esik szó; inkább Luciról beszélnek, Lucy és Gimes Miklós kapcsolatáról.
A Mutter a múlhatatlan, az örök szerelem filmje is – ezért szép film – Luci ötvenhatban Svájcba emigrál fiával: azt mondja: (Svájcban) lélek nélkül éltem, csak teltek a napok. Nem volt örömem. Svájci szeretőit nem tartja említésre méltónak. Senki sem hasonlítható Miklóshoz, mondja. A Gimes iránt érzett szerelem kitartott Luci mellett.
Gimes nem volt nagy jellem (lásd a fentebb írtakat ötvenhat emblematikus szereplőiről). Mégis irigylésre méltó Luci ragaszkodása okos, de ugyanakkor (hogy korhű szóval éljek) lump férjéhez. Ez a ragaszkodás, ez a fájdalmas hűség, ami nem akar múlni, még a férj kivégzése után sem, ez inkább a Mutter főszereplője, és nem ötvenhat, vagy Nagy Imre, vagy az újratemetés.