sex hikaye

Olasz nyelv kezdőknek

Haladók is elkezdhetik

2003. szeptember 26. - SoSa
Dogmavígjáték, hagyományos vígjátéki fordulatok nélkül, csupa unalmas kisemberrel a főszerepben a messzi Dániából, ahol – a Hamlet óta tudjuk - tombol a hűvös északi drámaiság – mindez női szemmel az ezredfordulón. Másképp: 112 percnyi felhőtlen szórakozás, erőltetett poénoktól mentes szerethető emberiesség. Lone Scherfig filmje nem csak hazájában lett kasszasiker. Elnyerte a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál Ezüst Medve-díját és a 2001-es Párizsi Filmfesztivál közönségdíját, sőt nálunk is sokaknak tetszett a tavalyi Titanic Filmfesztiválon.
 
 
 
 
Kapcsolódó anyagok
Lone Scherfig megmutathatja a magyar filmszakmának is, hogy lehetséges kevés pénzből, minimális eszköztárral, improvizációval művészi, de a nagyközönség által is élvezhető filmet csinálni. A néhol szinte homevideós attitűdöket magán hordozó zenementes minimálmozi nem tűzött maga elé nagy célokat, nem válogatott össze különösebben extrém eseteket. Egyszerűen csak fogta a kézikameráját s megmutatott bennünket magunknak. A fiatal rendezőnő forgatókönyve olyan közelről súrolja a hétköznapokat, hogy az szinte már fájna, ha némi finoman felbukkanó irónián megpattanva mandínerről be nem ütné a történetet a humor kosarába.

Az Olasz nyelv kezdőknek főhősei valószínűleg a világ egyik legunalmasabb, ha nem a legunalmasabb kisvárosában élnek, ahol szórakozási lehetőségként – a kocsmába járás mellett - nagyjából két alternatíva létezik: a kézműves tanfolyam és az olasz kurzus. Utóbbit csupa lelkibeteg látogatja: az impotenciáját hősi sportsérülésként viselő szállodaportás, a dallamos nevű Jorgen Mortensen; barátja, a szabadszájú és modortalan exfocista, későbbi olasztanár, Hal-Finn; Olympia, a zsarnoki apával és prenatális alkoholmérgezésénél fogva némi ügyefogyottsággal megáldott cukrászlány, aki  első mondatával szívrohamba kergeti mesterét; Karen, az eredetileg Carmennek keresztelt látensen feslett fodrásznő; Andreas, a frissözvegy helyettes lelkész; no meg néhány inkább az öregedő talián tanárért, mint az olasz nyelvért lelkesedő aggszűz. Ehhez a csapathoz csatlakozik utólag a színolasz pincérnő, aki semmi másért nem akar anyanyelvén tanulni, mint Jorgen Mortensen szemeiért.

Ebből az alaphelyzetből bármi kisülhet, így aztán ki is sül, akárcsak Olympia földre ejtett három tálca süteménye. A nagy szerelmek a hajmosótálban három vizesen hagyott alkalommal, két összezavart temetésen és néhány nyelvi nehézséggel egzotikussá varázsolt kínos fagylaltevésen születnek. A nagy felismerések során testvér testvért talál, az euthanázia bocsánatot lel, a zsarnoki családfő a tévéadással együtt távozik a világból, az egész életében sanyargatott gyermek pedig némi örökséghez jut. Mindez persze nem kevés kacagtató helyzet és elügyetlenkedett mondat során születik. A film hősei mégsem nevetségesen szánalmasak, inkább mosolyogtatóan emberiek. Csupa eredeti arc csupa eredeti helyzetben. Láttukra bárki őszinte rácsodálkozással ismerhet önmagára. Veled is megtörténhet egyszer…


Címkék

premier , kritika



nka emblema 2012