sex hikaye

Papsajt

„Elégedett vagyok”

2002. november 4. - Vörös Adél

Bemutató: 2002. október 31.

1-1  /  2
Önmegvalósítani -- nehéz. Hogy mit jelent valójában ez a furcsa szó, létezik-e a gyakorlatban, és ha igen, mit kezdjünk vele a kusza hétköznapokban, ezek a Papsajt kulcskérdései. Az öt fiatal alkotó (Hevér Gábor, Heizler Norbert, Kardos Róbert, Kocsis Gergely, Szőke András) mindent beleadott, hogy megszeressünk egy filmet, ami nagyon kevés pénzből, de pénzzel pótolhatatlan mennyiségű lelkesedésből jött létre. Meg is szerettük.
Znamenák nem Znamenák
Érződik a Papsajton, hogy személyes film. Az alkotók nagyrészt saját élményeiket gyűjtötték benne össze. Nagy előnye ennek a fajta személyességnek az, hogy minden helyzeten átüt az élmények hitelessége. Nem újra átélt, saját sztorikat látunk, hanem alaposan újragondolt szituációkat, pontos színészi alakításokkal, a szerző-ötös gondosan ügyelt arra, hogy akivel egy-egy történet a valóságban tényleg megesett, az ne ugyanazt játssza.

Az útszéli lepattant, ámde szimbolikus értelmű vendéglátóipari egység, a „Harmincas” az öt, harmincas éveinek elején járó főhős kedvenc találkahelye. Itt beszélik meg életük nagy kérdéseit, mindennapi problémahelyzeteikre egyéni módon igyekezve választ találni. Érdekes keresztmetszet ez -- persze a szatíra színszűrőjén át nézve -- napjaink felnőtt(?) férfiúiról. Az „emberélet útjának felén” életük látszatra csupa megoldatlan probléma: a nőkkel valahogy semmi nem jön össze, az állatidomár ambíciókkal rendelkező főhősnek még a cica sem ad pacsit -- nem beszélve a teknősbékáról, aki semmi áron nem hajlandó átugrani a karikán --, az értelmetlen fogyókúra eredménye egy beöntés lesz, a főnök pedig átnéz szerencsétlen, hasztalanul igyekvő beosztottján.

Valamilyen előképre azért emlékeztetnek ezek a helyzetek. Nem véletlen, hogy nők millióinak jött be annak idején Bridget Jones próbálkozásainak és folyamatos elbukásainak szirupos története, amint magukra ismerve nevetni tudtak olyan helyzeteken, amelyek az életben tragikusabbnak hatottak. A Papsajtban ennél sokkal emberibb, hihetőbb példázatokat láthatunk: természetes hiúság, nagyravágyás, szeretetigény ütközik a „nagybetűs” élet szigorával, ha nem is katartikusan, de legalább humorba ágyazva.

A Harmincas kisvendéglő a kiindulópontja a film másik szerkezeti vonulatának is: a félelem drogként adagolásának ötletét a kínai vendéglős tanácsolja hőseinknek (mókás közeliben pedig a kamerának): „menjetek félni az erdőbe, mert az jó”. Mennek is, várnak a félelemre mind az öten - beleszámolhatjuk az erdőben otthagyott barátnőt is --, a félelem idővel, már jól benne járunk a történetben, meg is érkezik, egy sötétből előbukkanó puskacső képében. Hasonlóan eredményes próba, amikor az öt fiú a sínre fekve várja a vonatot, itt is kijut a parából rendesen. Hőseink pedig, mint akik jól végezték dolgukat, ilyenkor meg is ünneplik sikeres félelemvadászatukat.

Azért ne higgye senki, hogy a Papsajt személyes anekdoták laza füzére volna. Már a film kezdő képsoraiban feltűnik Benedek Miklós kiélezett alakításában „a” tévés műsorvezető, a mindentudó kommentátor. Hosszas elmélkedése az emberről, e vegetáló, ám kényszeresen önmegvalósító lényről torz képet ad mulatságos erőfeszítéseinkről. Komolykodó monológja ironikus ellenpontja az öt főhős folyamatos bukdácsolásának. Ezen a ponton válik súlyosabbá a könnyed mese, anélkül didaktikusan súlykolna valamiféle "mondanivalót". 2001 nyarán öt fiatal ember így látta a világot. A történetté formálás feladatát a film nagyban a nézőre bízza, mintha csak egy fényképalbumot lapozgatnánk, tele mozgó képekkel.

Egy felnőtt(?) férfiú
Kocsis Gergő
Az öt rendező – többségük színész – érthetően a színészvezetésben jeleskedett leginkább: a feltehetően vetésforgóként változó színész-rendező szerepcsere, a több szem, többet lát effektus hiteles ábrázolást eredményezett. Tudják, hogy a színészt mikor szereti nagyon a kamera, mikor nincs szükség bármiféle kameramozgásra, ugyanakkor következetesen használják azt a kevés képi trükköt (például az evés üvegasztalon át alulról fényképezett gyorsított képeit), amit mégis felhasználnak. A hatásos zene is nagyban segíti a filmet.

A színészeknél maradva: a jellegzetes humort kissé felül is írják az öt főszereplő mellett apró, de hangsúlyos mellékszerepekben fel-felbukkanó ismert arcok. Nem véletlen, hogy éppen Eszenyi Enikő, Gothár Péter vagy Kulka János választattak ki szerepükre. Rövid, de erőteljes jelenlétük egész színészi világokat idéz be ironikusan: jön öt fiatal filmes és eljátszatja Eszenyivel a rózsazsín hajtincses videótékás nőt, Gothár Péterrel pedig a morózus főnököt. A legegyértelműbb utalás persze Kulka jelenléte, aki egykori Szomszédok-beli szerepét idézve, mentősként jelenik meg egy morbid jelenetben: a beköszönő lányokra, vagy a kávéjára sokkal inkább koncentrál, mint a fürdőszobában agonizáló főhősre, végül még a beöntést is a gyakorlatlan asszisztensre bízza.

A néző nevet a képtelen helyzeteken, de akit közelről érint az idejekorán érkező harmincas slusszpánik, épp ezért szorong is: kiröhögjük a bukdácsoló főhősüket, de drukkolunk is az életéért a születésnapján, éjfél előtt egy perccel. A film ilyen pillanatokban éri el a legtöbbet: a közönség szeretetét.

Címkék

filmnévjegy , premier


1-1  /  2

nka emblema 2012