sex hikaye

Swimming Pool

Tűz és víz

2003. december 18. - Schubert Gusztáv
„Vízcseppek a forró kövön.” Francois Ozon láthatóan szereti egymásnak ereszteni a kibékíthetetlen elemeket, legtöbb filmje az egymást vonzó és taszító ellentétek robbanásveszélyes játékára épül. Tűz és víz találkozik most is: sikeres, ámde magányos középkorú angol krimiírónő érkezik a minden luxussal – úszómedencével, tágas kerttel -- felszerelt provanszi udvarházba, hogy kiadója tanácsára ott töltekezzen fel élményekkel az új bűnregényhez. Hiú reménység, Ozonnál az éden mindig a pokollal határos: fogadj be weekendházadba egy kedves stoppost, és hamarosan ott fekszel kiterítve (Regard la mer), ejtőzz a tengerparton, s örökre elveszted a férjed (Homok alatt), még egy első pillantásra fölöttébb sármos francia család is rejthet gonosz titkokat (8 nő). Az idill láttán most is okkal gyanakodhatunk, a bűn ott ólálkodik az idilli birtok körül.
Sade márki várkastélya ugyan csak egy macskaugrás -- mégse számítsunk vérfagylaló jelenetekre, finoman adagolt hitchocki szorongásra annál inkább. Sok mindenki eszünkbe juthat még a fleuve noirból, angol krimiírónők P.D. Jamestől Ruth Rendellig; a francia víziszony Jacques Deray hasonló színhelyen játszódó bűnfilmjétől (A medence) több Simenon regényen/filmen át (A londoni férfi; ) az Ördöngősök fürdőkádban (az amerikai remake-ben: úszómedencében) ázó, majd titokzatosan eltűnő áldozatáig. Legtöbbre mégis a Hitchcock párhuzammal jutunk, a kiindulópont ugyanis közös, akár a mester, a tanítvány is a lélek mélyén lappangó árnyakra figyel: a bűn belülről támad, a „te is lehetsz gyilkos” félelmetesebb eshetőség, mint vétlen áldozatnak lenni.

A Swimming Pool addig érdekes, amíg ehhez a felismeréshez tartja magát. A első nap rezzenéstelen nyugalmát egy vadóc tinédzser (a háztulajdonos könyvkiadó lánya) érkezése töri apró darabokra, onnantól tűz és víz sistereg tehát, az állig begombolkozott írónő és a nemtörődöm, rendetlen, férfifaló lolita nem férhet meg egy fedél alatt. Egyiküknek mennie kell. Akár a másik élete árán? Az öregedő írónő kielégítetlen és a hamvas bőrű tinédzser kielégíthetetlen életszomja vért kíván. Addig érdekes a film, amíg egymás vérét vennék, az előre sejthető, de egy éles balkanyarral más áldozatot szedő gyilkosság kioltja tűz és víz feszültségét, onnantól marad a tekervényes, de könnyű krimi, és a film végére tartogatott duplacsavar sem hozza vissza lehűtött kíváncsiságunkat.

Címkék

premier , kritika



nka emblema 2012