Szerelmem nyara
Kié a Kereszt?
Mona, a Tilda Swintonra emlékeztető kamaszlány nem elszállt álmodozó, de ahogy a négy fal közt képeket rajzol a tapétára, érezhető, mélyen bevackolta magát saját világának rejtett zugaiba. Mégis mit tehet egy magányos tizenéves lány egy dögunalmas, de annál szebb vidéki angliai kisvárosban? Számára a kérdés praktikus módon merül fel, például unaloműzés végett egy motor nélküli motorral gurul fel-alá. Ezzel szemben börtönviselt bátyja, Phil lelki-spirituális síkon igyekszik választ találni, és távol tartja magát a földi kísértésektől. Phil már túl van a „próbáljuk ki mindent”-fázison, és igyekszik életét értelmesebbé tenni, ám úgy tűnik, a valódi megváltást éppen túlzott hitbuzgalma akadályozza, mivel egy szekta tagjai befolyásuk alá vonták őt. Mona a maga módján lázad környezete ellen, nem veti meg sem az alkoholt, sem a cigarettát, és szexuális tapasztalatokat – ha örömet nem is – szerez a szomszéd város egy középkorú családfőjétől. Így az Istenhez forduló és kegyelmét elnyerni kívánó Phil konfliktusa adott a sűrűn vétkező húggal szemben.
A fenyegető magány és a túlzott hitbuzgalom elől Mona a nyári vakációt vidéken töltő Tamsin személyében talál barátot, pedig a két lány sok tekintetben meglehetősen különbözik egymástól. Mona az ingerszegény lakhely ellenére intelligens, és erős vágy él benne, hogy tartalmasabb életet éljen. Tamsin ugyancsak okos lány, ugyanakkor nem ismer morális gátlásokat, és cinikusan játszik mások érzelmeivel. Ennek ellenére, vagy tán éppen ezért a két lány vonzódik egymáshoz, és a kettejük közötti barátság egyre meghittebbé válik.
Egy barátságnak látszó kapcsolat |
Pavel Pawlikowskinak ez a harmadik egészestés komoly nemzetközi elismerést szerzett filmje. 2001-ben a Last Resorttal szerzett világszerte kritikusi tetszést, alkotását a Brit Filmakadémia a legígéretesebb új alkotók munkái között tartja számon. A Szerelmem nyarát a brit filmesek közössége 2005-ben ugyancsak jutalmazta, a legjobb filmnek járó Korda Sándor-díjat nyerte el Pawlikowski alkotása.