Szezon
Keserű cukor
Bemutató: 2004. szeptember 2.
Akár szándékos volt a részéről, akár nem, az biztos, hogy Török Ferenc alaposan megtréfálta közönségét, szerényebben fogalmazva, engem, és jócskán megcáfolta a filmjével kapcsolatos elvárásaimat. A Szezon kísértetiesen hasonlóan indul mint a Moszkva tér, amelynek hatalmas sikere nagyban annak volt köszönhető, hogy szerzőjének sikerült megteremtenie a nyolcvanas évek végének kultikus helyszíneit, legendás hőseit, kalandos történetét, amellyel egy egész nemzedék tudott azonosulni.
De nem, nem jönnek, nem pörög fel a film, szépen lassan, menetrend szerint, mint a karcagi kis piros, érkeznek az újabb megaláztatások és kiábrándulások, kudarcok női vonalon és pofonok bagó pénzért. A dögösnek tűnő balatoni pornóhajó is elúszik, majd a nagy sztori iránti utolsó reményemből, a pesti kalandból is hatalmas blama kerekedik.
Ha Török sok mindenben meglepett is második filmjével, nem cáfolta meg azt a Moszkva tér nyomán kialakult benyomásomat, hogy íróként-rendezőként rendkívül fogékony a kisepika iránt és élvezettel merül el a mikrorealista környezetfestésben, valamint az emberi viselkedés részleteinek megrajzolásában. Azt a keserűséget és kiábrándultságot, amit Mundruczó (aki egyébként mint színész az unott pornófilmes önironikus szerepét kapta a Szezonban) a Nincsen nekem… sok tekintetben hasonló történetében szikrázó melodrámába sűríti, Török következetesen egymásra épített motívumokban és jelenetekben apránként bontja ki, minden egyes pillanattal újabb koporsószeget ütve a kisvárosi temetőből (ezt szó szerint kell értenünk: jobb híján ott napoznak a srácok) kifelé törő életerős fiatalok sorsába. A dél-alföldi világot otthonosan ismerő írótársa, Podmaniczky Szilárd segítségével sikerült a rendezőnek a Moszkva tér budapesti szubkultúrájától távol eső területen is hús-vér figurákat és eleven helyzeteket teremtenie. Török a humorérzékét sem vesztette el az első film óta: az elbeszélés egészében bujkáló szomorúságot sokáig éppen az ügyes kézzel kibontott jellemkomikum rejti el.
Az impulzív, ám kissé egyenetlen debütáló alkotás után Török Ferenc átgondolt, nagyobb rendezői tapasztalatról árulkodó, kiérlelt munkával tért vissza a moziba, pont úgy, ahogy ez egy második filmeshez illik.
1971-ben születtem Budapesten.
1989-ben érettségiztem a Rákóczi Ferenc Gimnáziumban.
1989-91. Fényképész Iskola.
1991-95. Esztergomi Tanítóképző Főiskola, filmelmélet szak.
1995-2000. Színház- és Filmművészeti Főiskola, filmrendező szak.
1997. vizsgafilm: Hajtás (18 perc, játékfilm, Beta) Rendezés és forgatókönyv.
A filmet műsorára tűzte a HBO mozicsatorna.
1998. vizsgafilm: Premier (28 perc, tévéjáték, Beta) Rendezés és forgatókönyv.
A sorozatot a Duna Televízió vetítette.
1998. Hajtás Pajtás menni Amerika (31 perc, dokumentumfilm, DV) Rendezés.
A filmet műsorára tűzte a Magyar Televízió.
1999. vizsgafilm: Tranzit (9 perc, játékfilm, 35 mm) Rendezés és forgatókönyv.
Fesztiválok: München, Bologna, Marosvásárhely, Mexico City, Kijev, Mediawave,
Cannes (Kodak Emerging Filmmaker Program)
Díjak: New York International Student Film Festival: Robert Greenberg Award,
Moscow Student Film Festival: Best Camera.
2000. diplomafilm: Moszkva tér (88 perc, játékfilm, 35 mm) Rendezés és forgatókönyv.
Díjak: 32. Magyar Milleniumi Filmszemle: a legjobb első film és a közönség díja.
A filmre több, mint százvenezer néző váltott jegyet a hazai mozikban.
2001. Alig (55 perc, dokumentumfilm, BETA) Rendezés.
2002. Cipők (17 perc, kisjátékfilm, 35 mm) rendezés és forgatókönyv
Díjak: 34. Magyar Filmszemle: Kollektív alkotói díj.
Török Ferenc
2003. nyarán három huszonéves fiatal - Guli, Antal és Győri Peti -, tengődik Karcagon, a kelet magyarországi kisvárosban. Néhány éve végezték a vendéglátóipari szakközepet. Egy osztályba jártak Debrecenben a „KERI”-be. A történet főszereplője Guli, nehezen találja helyét a sivár kisvárosi közegben. Anyja, aki férje halála miatt, születésétől egyedül neveli a fiút, a kabai cukorgyár üzemi fogorvosa. Guli utálja a cukrot.
Andi, Guli volt szerelme most a fiúk főnökének legjobb haverjával, a Kopasszal jár. Gulit emiatt rúgják ki a Flash diszkóból. A fiú anyja pénzéből tengeti eseménytelen hétköznapjait.
A srácok a karcagi strandon megismerkednek három fiatal lánnyal, elhívják őket szórakozni a Flash diszkóba, Guli volt munkahelyére, ahol Antal és Győri még mindig pincérként dolgozik. Guli viszi ki a lányokat kocsival, jól indul az este: Antal áll a kapuban, Győri a pultos, nem kell semmiért fizetni. Váratlanul betoppan a főnök társasága. Guli ráköszön Andira. Mire a főnök őrjöngve neki esik: „takarodjál kifelé a diszkóból, mert ide cigány nem jöhet!” A fiúk hiába tiltakoznak, Guli megszégyenítve távozik. Mikor hazaér, anyját a nappaliban találja egy fiatal gyári munkással.
Másnap a fiúk elhatározzák, hogy itt hagyják ezt a „lepratelepet”. Guli korall színű Jettájával neki vágnak: irány a Balaton!
A szezon még nem kezdődőtt el, így munkát is könnyen találnak. Pincérnek állnak Aligán, a volt pártüdülőben. A koszos munkásszállón laknak, de végre itt vannak a Balatonon, ahol „pörög élet”. Összehaverkodnak Rajmunddal, a sárvári pincérfiúval és Timivel a gyakorlaton lévő, enyingi pincérlánnyal.
Unalommal telnek az első hetek. Esténként a parton ücsörögnek, nézik a kivilágított diszkóhajót és álmodoznak. Antal szerelmi kalandba keveredik egy középkorú hölgyvendéggel, Guli összebarátkozik Timivel.
A „Kullancsos” nevű kocsma lesz a törzshelyük.
Antal konfliktusba keveredik az étteremvezetővel, ezért Győrivel úgy döntenek, hogy új melót keresnek valahol a közelben. Elviszik Guli kocsiját és neki vágnak a déli partnak. Guli nem megy velük, úgy dönt, hogy ott marad Aligán. Pár nap múlva Antalék kocsi nélkül térnek vissza, nincs munka, elfogyott a pénzük. Az autót az út szélén, hagyták, mert kifogyott a benzin. Egy vagyonért kitaxiznak a kocsihoz, de már csak a kifosztott Jettát találják az országúton. Guli dühében, a magukkal hozott benzinnel lelocsolja saját kocsiját és felgyújtja az imádott Jettát.
Antalék elhatározzák, hogy felmennek Pestre egy régi haverjukhoz. Guli tovább nyomja a robotot. Ha Timivel nem ülhetne esténkét a tóparton, elviselhetetlen lenne a „balatoni nyár”. Szépségversenyt rendeznek az aligai strandon. Rajmund és Guli a tömegből figyeli a kifutón lépkedő fürdőruhás lányokat. A pontozó zsűri elnöke nem más, mint a Flash diszkó főnöke, aki annak idején Gulit megalázta. Mikor a Főnök bemegy a mosdóba, Guli utána lopózik egy dugóhúzóval, hogy ráijesszen, ám az utolsó pillanatban megfutamodik. Timi nem érti mi van a fiúval. Guli azt hazudja a lánynak, hogy anyukája rosszul van, majd felmegy haverjai után Budapestre. Antalék egy kőbányai lakótelepen bérelnek lakást, melójuk nincs, teljes nihill. Rádumálják Gulit, hogy iratkozzanak be egy pornószínész-tanfolyamra. Guli belemegy, de kidobják őket a castingról. A megalázó pornó élmények után, Guli mégis úgy dönt, hogy vissza kéredzkedik Aligára. Azt hazudja, hogy anyja meghalt, s emiatt visszaveszik.
Újra kezdődik a nyári verkli: munkásszálló, „Kullancsos”, meló. Timivel a diszkóhajót nézik este a vízparton, a jövőről beszélgetnek. A lánynak szeptemberben újra kezdődik a szakközép, készül vissza a fehérvári kollégiumba. Guli kikíséri a lányt az enyingi távolsági buszhoz, csókolóznak. Még aznap este Rajmund elmeséli, hogy amíg Guli Pesten volt, ő többször lefeküdt Timivel. Guli hazamegy: egyedül nézi a tévét munkásszállón.
Másnap Guli nem áll szóba Timivel, a köszönést is elkerüli. Augusztus 20-án este tűzijáték van Aligán. Hatalmas lagzit tartanak az étteremben, valami „nagykutya” esküszik: libamáj, kacsamell, csülök, homár, kocsonya. A vendégek lakodalmas rockzenére mulatnak. Jó a hangulat: az üdülővezető a fiatal szőke mennyasszonyt pörgeti. Gulit, a tálalásnál a vőlegény nyilvánosan megalázza. A pincérek közben lázadoznak, mert nem akar túlórát fizetni a vezetőség. Gulit közben megkörnyékezi a hullarészeg menyasszonyt. A fiú, a mosdóban ráveti magát a csábító menyasszonyra. Az aktus után provokatívan szolgálja ki a dagadt vőlegényt, aki újra megpróbál belekötni. Guli tovább provokálja a férfit, majd mosolyogva tűri, hogy a férfi többször arcul csapja. A főpincér, hazazavarja a fiút. Guli leissza magát.
Hajnalban Timi felmegy a munkásszállóra, Guli másnapos fejjel nyit ajtót. A lány szabadnapot kapott, elhívja Gulit sétahajózni. Rántott sajtot rendelnek a hajó éttermében egy fiatal pincértől. Guli alig beszél, nem kívánja az ételt. Timi tartárt csepegtet a panírra, a fiú fölrohan a fedélzetre: a korlátnak dőlve öklendezik.
Guli a vonatablakon bámul kifelé: a fákon már sárgulnak a levelek. Egyedül száll le a karcagi állomáson. A kisváros főutcáján mosolyogva köszönti az ismerősöket. Belép a Flash diszkóba, Andi ül a pult mögött. A lány megpróbálja kiküldeni volt szerelmét, de a fiú nem hallgat rá, csöndben issza a keserű feketét. A lány az ajtót figyeli, retteg, hogy belép a Főnök. Nem jön senki, Guli elköszön. Kimegy anyjához a cukorgyárba. Megkezdődött a szeptemberi cukorkampány: a teherautókról tömegben ömlik a koszos cukorrépa.
Török Ferenc