Terminátor 3. - A gépek lázadása
Digitális címtrükkök
Bemutató: 2003. augusztus 21.
John Connor meg köddé vált...Nick Stahl és Claire DanesA Robot harmadszor is visszajön a jövőből, mert az ítélet napját csak elhalasztani sikerült, végleg kiküszöbölni nem. A robotok harmadszor próbálják meg előre elkerülni későbbi vereségüket, elküldik a legjobb, a szupermodellt, aki valóban játszadozik az emberekkel. Az emberek saját végzetük elől menekülnének, ám azt még a Robot is tudja, hogy ez ritkán szokott sikerülni. Ha esetleg most mégis összejönne a dolog, a Robot feladata lesz, hogy azt a végzetet teljesíttesse be hőseinkkel, amit parancsba kapott. Az hogy a történet enyhén szólva nem triviális, még rendben is volna. De hogy jön ide ez a cím?
Lehet, hogy a probléma abból ered, hogy a rise szót valaki lázadásnak fordította (valóban, ez az egyik jelentése). Tehát nézzük az eredeti címet. The Rise of The Machines. Micsoda remek cím, nem biztos, hogy lázadásról van szó, lehet hogy öntudatra ébredésről, vagy felemelkedésről, esetleg felül emelkedésről. Lelki szemeim már nem is győzik követni a rengeteg lehetőséget, amerre a filmtörténet egyik legeredetibb utópiafolyama folytathatja kanyargós útját.
A digitális trükkök pr-filmje |
Nem szép beszéd ez, hiszen örülni kéne, hogy magyarok programozták a fémszínű sebesülés-lyukakat Kristanna Loken – robot mellei közé és ezzel nemhogy felzárkóztak, de kreativitásban és profizmusban kicsit példát is mutattak Hollywoodnak. Nagy dolog ez, a Közönséges bűnözők óta nem arattunk ekkora sikert az álomgyárban, néhány tehetséges fiatal szoftveres karrierje vehet nem várt fordulatot.
De közben sajnos elkészült egy film, az ötletet a szó szoros értelmében megálmodó James Cameron nélkül, melynek füle és farka talán van, de ezen kívül kizárólag a digitális technológiával foglalkozó szupercsapat pr-filmje, más semmi.
Egymást pusztítják feblendétől leblendéig. Kristanna Loken és Arnold Schwarzenegger |
John Connor meg köddé vált, még mobilja sincsen bla-bla-bla…, ez mind nagyszerű, de mi köze a történetnek a gépek lázadásához? Semmi? Akkor tehát marad egy történet, melyben a véletlenek és a sors diktálta fordulatok teljesen összegabalyodnak, senki nem látja át a kauzalitási flow-chart-ot, csak maga Arnold. Ismétlem senki más, tehát a néző sem. Érdekes és újszerű dramaturgiai húzás, mégiscsak megjelennek az időparadoxonok és a logikai csavarok, amiket úgy vártam. Megjelennek majd el is tűnnek, és nem marad semmi, csak egy bizonytalan félmondat a végzet természetéről.
Lehet, hogy Cameron hiányzott, lehet, hogy a digitális trükkök, meg a saját magát eladó brand az oka, mégis, a film nem sikerült, annak ellenére, hogy a hozzávalók lényegében az alkotók rendelkezésére álltak. A szakács hiányzott, aki egytálételt főz belőle, azaz megfelelő ritmust, hosszt és dramaturgiai ívet választ a filmhez – nem tudom, minek hívják az ilyet Hollywoodban, rendezőnek, forgatókönyvírónak, producernek, vagy valami egész másnak.