Tesó
Hurrá, süppedünk!
Bemutató: 2003. március 27.
Az elmúlt időszakban talán túl sokat is beszéltünk a közönségfilmről, ezzel kapcsolatban a magyar filmmel szemben állított elvárásokról, illetve a közönségfilm kapcsán egyik oldalon tapasztalható averzióról és a másik oldalt jellemző idegenkedésről. Én próbáltam kritikusan végignézni Dyga Zsombor új filmjét, a Tesót, aztán azon vettem észre magamat, hogy jólesően belesüppedek a fotelbe és nevetek, mert nagyon jók a poénok, erősek és életteliek a szereplők és nem utolsó sorban pergő a ritmus.
A szereplők karakterére is a kettőség jellemző. A két testvér ég és föld. Egyszerű, de sivár életet élnek, ami – s ez a filmben csak nagyon áttételesen jelenik meg -, tele van szeretettel. Mindketten szeretik a filmet és a zenét. Ők a mai kor gyermekei, közösséget az ősökkel és az ő történelmükkel nem tudnak és nem is akarnak vállalni, de igényük van a mennyiségi és egyben minőségi fogyasztásra. Itt elsősorban Arvin zenefüggőségére és filmszeretetére gondolok. A számos aláfestésként és hanghatásként megjelenő zene nagyon erősen ellenpontozza a lakótelepi formák egyszerű világát. Nem is beszélve a filmben fontos dramaturgiai funkciót kapó filmrészletekről, elsősorban a Casablanca utolsó jelenetéről.
A sok effektel szembenálló klasszikus szerelmestörténet azonban pont a tetőponton, egy kicsit veszít lendületéből, kicsit talán túl sokat szenved a szerelmes főhős, kicsit oktalanul. Aztán pótol bennünket a film vége, ami ismét a film elején megismert lendületbe és magasságba hozza vissza a történetet, s ez már önmagában is nagy mutatvány. Azonban, aki tudja milyen a nyár kellős közepén a betontornyok között a kiégett fűben egykedvűen, s nagyon szerelmesen ülni a játszótéri hintában, az tudja, mi és ki a legkeményebb a telepen, s kiváncsi lesz arra is, hogy miért kell a Casablancát még egyszer befejezni. Mert kell, szükségünk van rá.