Ütközéspont
Törvénybe fojtva
Bemutató: 2002. november 14.
„Mi a különbség egy elgázolt ügyvéd és egy elgázolt görény között? Az ügyvéd előtt nincsen féknyom”. (copyright Esőcsináló)Az ügyvéd – Hollywoodban – egy nap arra ébred, hogy két diplomával (nyolc esztendő letöltendő), szakvizsga után egy-két évvel eladta a lelkét az Ördögnek.
![]() |
Roger Michell (Sztárom a párom) első amerikai (zsáner)filmjében Ben Afflecknek esélye nincs arra, hogy görényből legalább büdös borzzá avanzsáljon.
Gavin Banek – helyileg: Arnell, Delano & Strauss - még csak huszonkilenc éves, de már cinikus, felületes, hazug, és ha a terveit keresztezik, bármikor rávehető vele kibabráló embertársa módszeres kicsinálására. Értelemszerűen csalja bájos feleségét – meglehetősen fantáziátlanul a kolléganőjével (Toni Collette) -, holott apósának, Mr. Delanónak köszönhetően tollasodott meg.
(Filmünkben, a jó erkölcs nevében, egy emberként állt bosszút Toni Collette-en a sminkes, a fodrász és a jelmeztervező.)
Nagypénteken Banek a bíróságra igyekszik legújabb modell Mercedesével – a yacht hétvégén átvehető -, és a zuhogó esőben belehajt a fekete, biztosítási cégnél gályázó, csoportterápiákon kókadozó, „gyógyult” alkoholista Doyle Gipsonba (Samuel L. Jackson). Gipson célállomása ugyanaz az objektum: sikeres hitelfelvétele után arról igyekszik meggyőzni a bíróságot, hogy házvásárlása után alkalmas két gyermeke nevelésére, családi helyzete rendezésére.
Gipsonnak Banek átadja a csekket, és elvesz az életéből húsz percet. Mert otthagyja az úton. Ahogyan azt az eredeti szignókkal ellátott aktát is, amelynek elvesztése az ő életéből is elvehetne néhány évet, ha fény derül a turpisságokra, és börtönbe jut.
![]() |
Michell filmje látszólag bátor kísérletet tesz arra, hogy új elemekkel gazdagítsa a zsáner kliséivel terhelt munkáját. Ám Chap Taylor és - A játékost is jegyző - Michael Tolkin forgatókönyve egyszerre – néhol - hiperrealista társadalmi dráma, karrier-történet, kiváló kvázi-akciókkal.
Ben Affleckről azonban képtelenség elhinni, hogy valaha is kedve támad az igazság bajnokaként kesztyűt húzni apósával. Akit – és ez több, mint ügyes megoldás - A Cég rendezője, Sydney Pollack alakít.
Pollack, minden bizonnyal tisztes honoráriummal a zsebében, joggal (sic!) büszkélkedhet kiváló filmjének hősére, a harcos hörcsögként küzdő Tom Cruise-ra.
Noha a Banek szeretőjét alakító Toni Collette egyéni szerepértelmezése szerint ő az, aki Banekből „még ki tudja … hozni a jóságot”, a valóság úgy fest, hogy Michelle a férfi felbujtója. Ő eszeli ki azt a tervet, amelynek következtében Banek csalások, emberi kegyetlenségek sokaságát követi majd el. A feleség pedig az igaz útra mutatva – apja szócsöveként - lényegében megzsarolja férjét. Bár ahová Banek lép, ott fű nem terem, a jellemfejlődés rögös útján elindulva szakít szeretőjével.
Ez volna Michell filmjének hipperrealizmusa.