sex hikaye

Vallomás szavak nélkül

Michel Hazanavicius: The Artist - A némafilmes

2012. február 28. - Molnár Judit Anna
Vallomás szavak nélkül
Michel Hazanavicius neve kevésbé volt ismert a filmvilágban, ám mióta Cannes-ban robbant az Artist-bomba minden klasszikusfilm-rajongó repesve várta a hazai bemutatót. Azonban azt be kell látni, hogy az ilyen elvárásoknak nem könnyű megfelelni, hiszen aki mély drámát, kidolgozott karakterábrázolást vár az alkotástól, talán csalódni fog. Az Artist könnyed, szívet melengető tisztelgés a mozi világa előtt.

Egy olyan művészeti ágban, ahol a technika és a technikai újítások uralják a terepet, visszanyúlni a gyökerekhez, merész vállalkozás. Az eddigi - sokszor kitűnő - kísérleteket (itt olvashatod el összeállításunkat) óvatosan kezelték a hazai forgalmazók is. A 2007-es Titanic Film Fesztiválon szereplő argentin Antenna, amely a német expresszionizmus formavilága segítségével mesélte el jövőben játszódó történetét, hiába nyerte el a hazai fesztivál fődíját, a Hullámtörők díjat, a későbbiekben a magyar közönség nem láthatta az alkotást. Bár igaz, hogy amíg a Dél-Amerikai film igencsak extravagáns vállalkozás volt, Hazanavicius alkotása könnyed, romantikus, műfaji film.

artist3


Az 1927-ben kezdődő történetben legújabb filmje premierjén ismerkedünk meg a kedves pojácával, George Valentinnal, aki névrokonához - Rodolf Valentinohoz - hasonlóan a némafilm ünnepelt bájgúnárja. Egy véltetlen folytán találkozik a fiatal, mozirajongó Peppy Millerrel, aki statisztaként próbál a filmgyártás közelébe jutni. A bulvárlapok össze is hozzák őket, majd egy filmforgatáson egymásba botlanak, de később elvállnak útjaik. Amíg az amorózó élete a hangosfilm térhódításával darabjaira hullik, Peppy sikert sikerre halmoz a beszélő filmek főszerepeiben. Ám ebben a történetben nincsenek negatív figurák, így a kis fruska karrierje csúcsán is ugyanolyan áhítattal néz az elszegényedett, magányos és alkoholista idoljára, mint a kezdetekben. Ünnepelt sztárként is figyeli Valentin életét, és az bármennyire is büszke, a film végére táncos komikus Gingerré és Freddé válnak. A történet leírva is banális, ám tökéletesen illik az alkotás stílusához és témájához: az amerikai tucat számra készülő, sztárrendszeren alapuló mozgóképek világát idézi meg, ahol csupán a főszereplőt alakító csillag személye a fontos.

artist6


Ma már szinte elképzelhetetlen, hogy a George Valentin féle hernyóbajszos ripacsok egykor ideálok lehettek, de a Jean Dujardin által megformált önsajnáló karakter mégis magával ragadja a nézőt. A rendező felesége, Bérénice Bejo Peppy Miller-je elbűvölően bájos, csetlő-botló teremtés. A többi karakter is a klasszikus sémát követi. Hőseinket segíti a hűséges és visszafogott komornyik, Clifton (James Cromwell), John Goodman pedig remek humorral formázza meg a filmstúdió vezetőjét, aki ugyan élet-halál ura, de aktuális sztárjai igényeit a végletekig kiszolgálja. Bár egy "tisztességes" mozilátogató abban a pillanatban hagyja el a termet, amint az alkotók egy édes háziállattal próbálják megfogni a nézőt, a szirupos történethez és az eltúlzottan közhelyes karakterábrázolás sablonjához jól passzol főhősünk kutyája, aki hűséges bohócot formál meg. Uggie-nak egyébként ígéretes karriert jósolhatunk Hollywood-ban, aki 2005-ben kezdte meg pályafutását, 2011-ben pedig az Artist-on kívül a Water for Elephants című alkotásban Reese Witherspoon és Robert Pattinson mellett is feltűnik a mozivásznon.

artist8


Beszéd nélküli nagyjátékfilmet készíteni a túlzsúfolt ingerek világában igen nehéz feladat. Mégis lankadatlan figyelemmel élvezhető Hazanavicius műve a kevésbé "elvetemült" nézők számára is, amely talán elsősorban annak köszönhető, hogy az alkotók ügyesen lavíroznak az 1920-30-as és a 2000-es évek filmkészítési stílusa között. A színészi játék módja is váltakozik a történet folyamán. Ugyan Sztanyiszlavszkij minden bizonnyal agyvérzést kapna a szereplők elnagyolt gesztusait látva, ám ezeket sem egyformán erősen használják az alakok: amikor a vásznon látjuk őket, erőteljesen eltúlzott formával élnek, karakterisztikusan jelenítik meg a '20-as évek mozgóképeinek báját, a való életükben azonban visszafogottabbak a némafilmes színészi elemek. A dialógokat helyettesítő insertek nem másolják a közel száz éve készült filmek feliratait, ironikus humort csalnak az autentikus történetbe. A vágás pedig meg sem próbálja utánozni a némafilmek esetlenségét, sokszor kifejezetten modernek és gyorsak a képváltások.

artist10


Egy ilyen film esetében kihagyhatatlan geg a hanggal való játék. Szerencsére az alkotók nem estek túlzásba a használatát illetően, éppen ezért hatnak igazán ezek a momentumok. Csupán kétszer szólalnak meg a történetben, és mindkettő Valentin alakjához köthető. A film egyik legerősebb jelenete, amikor a színész megtudja, hogy a stúdiója szeretne átállni a hangosfilm gyártásra, majd rémálmában hangossá válik körülötte világ, csupán ő nem képes hangot kiadni. A némafilmes utolsó perceiben - mikor a férfi már tud azonosulni a hangosfilm világával - ismét beszélő mozgóképpé válik az alkotás. Peppy és George közös filmjének forgatásán járunk, ők pedig teljes fogsorukat kivillantva szteppelnek a modern díszlet előtt, hogy aztán lihegve vigyorogjanak bele a kamerába, amíg el nem hangzik: Ennyi!

artist13


Hazanavicius nem felejt el megemlékezni a mozi nagy mestereire sem, Chaplin, Billy Wilder, Fred Aster és Ginger Rogers szelleme átszövi a filmet. De nem csupán a Top Hat elemei kacsintanak vissza ránk. Hőseink szerelme melodramatikus motívumokkal teli, a lecsúszott Valentin pedig mintha Orson Welles Charles Foster Kane-je lenne, amikor Peppy villájában tekint fel fénykorában készült portréjára.

Az Artist az örök kérdést boncolgatja: legyünk e hűek művészetünkhöz, vagy hódoljunk be közönség szeretetéhez vezető újításoknak. Továbbá a showbusiness kettősségének újra és újra visszatérő témáját tárja elénk, amelyben az elhasznált bohócok pillanatok alatt újabbakkal helyettesíthetők.

artist11


A francia alkotás Chaplin Rivaldafény című megrendítő klasszikusával nem veheti fel a versenyt, azonban talán nem véletlen, hogy éppen most mégis megszületett. Ahogy az 1950-es években, amikor a televízió szélesebb körű elterjedésével Amerikában visszaszorult a mozik látogatottsága, elkészült az Alkony sugárút és az Ének az esőben, 2011-ben az Artist emlékezik meg a klasszikus moziról.

A némafilmes őszinte szerelmi vallomás, amely azt meséli, hogy a mozi - minden közhelyével és kegyetlenségével együtt - csodálatos dolog.

 





nka emblema 2012