sex hikaye

Digitalis kontra 35mm

a topikot nyitotta: filmhuadmin | 2000. szeptember 25. hétfő, 08:43

rendezés  


egy oldalon
6-1  /  26


 
2001. március 1. csütörtök, 12:50 6. | filmhu
..."az a szo, hogy FILM eleve fekete-feher!!" - ismeretes az idezet ugye? - en a magam reszerol mindig is ugy voltam vele, hogy a technkia kondicio csupan ami csak akkor javit az anyagon, ha azon mar csak a kondiciok javithatnak...ismerek VHS-re forgatott mestermuveket, es meg tobb 35 mm-es loszart. Termeszetesen ha valszthato akkor 35mm. De nem valaszthato, ugyhogy a kerdest bar meg targyalhatjuk itt a magyar.film.hu-n, nem mi fogjuk eldonteni, es miutan eldolt sem fog bennunket semmilyen formaban erinteni, mert amikor az elso digitalis nagyjatekfilm elkszul magyarorszagon, avval precizen egyidoben Lucas ujabb technikat probal majd ki egy ujabb Star Warsban...
 
2001. március 1. csütörtök, 01:15 5. | filmhu
Ja, majdnem elfelejtettem: a terjesztés. Egy bedigitalizált videofile-t lemásolni a "pillanat" műve, de egy super 8-ast, 16-ost, ne adj isten 35-öst? (És ugye kinél legyen a film: nálam, a haveromnál, aki szerepelt benne, vagy a nagyinál?)
Ha azonban mondjuk leforgatom az "Én és macskám Newton" című hihetetlen Hi8-as, VHSC stb. alanyi opuszomat, azt valamilyen digikártyával beimádkozom a gépbe, majd mondjuk Divx-szel 5MB-ra összepaszírozom, úgy pár óra múlva a hálón már süvíthet is a nagy mű a szomszéd kerületbe a haverokhoz, vagy Vlagyivosztokba a nagybácsihoz. Mindez a hagyományos filmnél persze nem műxik.
A videóval persze még ebből a szempontból is rengeteg probléma van: millió megoldás és szabvány létezik, a tömörítés veszteséges eljárás, a jó minőségű tömörítetlen avi meg akkora, hogy ember legyen a talpán, aki bírja RAMmal, procival, winchesterrel.
Mégis, talán elindul(t) valami.

Mindez persze főként az otthoni videózásra vonatkozik. Profi szinten állítólag egyfajta átvezető hibrid-korszak (lesz) a jellemző: felveszik a cuccot hagyományos 35-re, bedigitalizálják, szépen telerakják effektel, fénnyel, meg ami kell, majd visszaírják a kész anyagot filmre, így ki tudják aknázni mindkét technológia előnyeit. Egy érdekes dolog azonban feltűnt nekem: minél több az "effekt" egy filmben, általában annál gyengébb (vagy annak tűnő) a színészi játék. Mintha a technológia, a szemkápráztató "friss erő" úgymond kimosná a látványból a vele konkurálni nem tudó hús-vér szereplőket. Egyfajta delejezettség, eszközkultusz ez. Az elbizonytalanodó emberi emóció visszavonulása a technika perfekcionizmusa elől. (Érdemes megfigyelni, ahogy tűnnek el az eleven, megélt, karakteres arcok az amerikai filmekből. Ha jól értettem, valami ehhez hasonlót pedzegetet Loth Balázs is: fénymeleg és pixelhideg. Hm...)

Nehéz ügy ez a szép új digital-világ. Vélemény?
 
2001. február 28. szerda, 10:48 4. | filmhu
Vang, te igen jokat mondassz :)
 
2001. február 28. szerda, 01:38 3. | filmhu
Igen, szerintem is a film még sokáig szebb lesz. De a video szabadabb. Itt kezd a két dolog igazából eltérni egymástól. A video a filmhez képest olcsó és mozgékony. Persze, még rút kiskacsa, de kéznél van, kicsi, a nyersanyagköltség a film töredéke, az utómunka egyszerűbb, tömríthető stb. Nem más ez, mint egyfajta film-demokrácia kezdete. Persze a filmkészítő elit "Olümposzáról" való lecsorgása a filmcsinálás lehetőségének sokrétű kérdés. Az alkotások minősége a nagy átlagot tekintve nyilván lefelé nivellál. Mivel boldog boldogtalan csinálhat filmet, és nincsenek szakmai és egyéb szűrők, így a 95% a filmművészet felől nézve "gagyi" lesz. De, mivel boldog-boldogtalan csinálhat filmet, így a lehetőség is jobban szétterül, és a kasztkiváltságot felválthatja a tehetség kiváltsága. Talán ez nem is olyan rossz forgatókönyv.
Más, a kis kézikamerák nem olyan feszélyezők, intimebbek, kézhez simulóbbak, ezzel együtt kiváncsibbak és személyesebbek lehetnek. Kamera-töltőtoll, soha jobb alkalom!
 
2000. szeptember 25. hétfő, 20:26 2. | filmhu
Helló!

Nekem tetszik az ötlet, hogy beszéljünk róla, le is írnám, mit tudok/gondolok róla.

En a pálya elején járok, tizenpár film és négy év áll mögöttem. Mint minden józan filmkészítő, én is arra törekszem, hogy ha csak tehetem, filmre dolgozhassak. Ez eddig mindössze néhány filmnél sikerült, mindegyik kis terjedelmű volt, a nyersanyag pedig még csak nem is 35mm, hanem mezei 16-os. A különség így is tapintható, részemről a kérdés nem kérdés. A kémiai módszer valahogy sokkal emberibb, a színek melegebbek, a kép kedves a szemnek.

Megdöbbenéssel hallottam, hogy Lucas viszont digitális videótechnikával forgatja a Star Wars Episode II-t. Jó, ez nem hagyományos Digit Beta, hanem HDTV, 2000 soros felbontással, 24 képpel másodpercenként.

Utánajártam.

Az Interneten bizonyos alkotók már dicsekedhetnek hasonló próbálkozással, igaz, ők még nem használták azt a Sony prototípus kamerát (HDW 900-as), amellyel Lucas forgat. A szakma szubjektív véleménye az volt, hogy az ilyen munkák felbontásukban közel állnak a 35 mm-hez, de a színek még mindig elmaradnak.

Tovább keregéltem.

Az ARRI hivatalos honlapján talán egyedülálló felmérésről tájékoztat: igaz, csak a vetítés oldaláról vizsgálták a dolgot, de különböző mérésekkel és neves szakemberek véleménye alapján hasonlították össze a technikákat. A győztes a film lett - messze minden más fölött.

Talán majd Lucas megmutatja? Nem tudni. Egy biztos: neki végül is mindegy, hiszen az ő filmjeinek képi világában már eddig is több volt a digitális elem, mint a valós. De ez azért szélsőség. A mai filmek 2-300 digitálisan manipulált snittet dicsekednek, míg ennek többszöröséből áll a film. Szóval egyelőre nem hinném, hogy egy mozifilmnek megéri lemondani a 35-ről.

Miért akkor a felhajtás? A dolog sokak szerint a bizniszről szól: Lucas hatalmasat kaszálna, ha elterjedne egy új digitális formátum, új felvevő és vetítőgépekkel.

A tévébe szánt, kisebb költségvetésű munkáknál már elgondolkodtatóbb a helyzet: a Digit Beta és az utómunkálatok lehetőségei valóban kezdik megkérdőjelezni a film létjogosultságát. Az összehasonlítás azonban nem úgy hangzik, szebb-e a film? Hiszen még mindig nyomába sem érhet a videó. Inkább anyagi jellegű megfontolások keverednek elő egy kisebb költségvetésű videoklipnél vagy sorozatnál, különösen, ha a Digit Beta és az s16 a két vetélytárs.

Azonban ha van rá pénz, még ma is a film az abszolút nyerő (nem véletlen, hogy nemzetközi szinten gyakorlatilag mindent filmre forgatnak, ami nem híradó) és szerintem még évek fognak eltelni, amíg a videó versenyképes lesz.

Lóth Balázs
 
2000. szeptember 25. hétfő, 08:43 1. | filmhu
Ezt a topicot azert hoztam letre,hogy a filmipar talan legfelkapotabb kerdeset mevitassuk. Jo lenne ha egy kicsit latnank,hogy ki mit kedvel igazan.

Nestor

6-1  /  26

nka emblema 2012