Felhasználónév
Jelszó
Emlékezzen rám
http://www.origo.hu/filmklub/blog/interju/exkluziv/20110215-tarr-bela-filmmel-semmit-nem-lehet-elerni-interju-a.html
"- Forgatókönyvünk nincs. A forgatókönyv itt van a fejemben: hogy hova tesszük a kamerát, hogyan fog mozogni, milyen a tér. Amikor van dialógus, azt általában oda szoktuk adni a színésznek, hogy ezt kéne tudni. Ennyit jelent a forgatókönyv. Az első filmemtől kezdve úgy dolgozom, hogy kis cédulákra kiteszem a film szerkezetét jelenetenként. Az itt szokott lenni a falon az irodában, mindenki átlátja, és az egész stábnak el tudom magyarázni a segítségükkel, hogy mikor mi történik."
Erre szokás azt mondani, hogy pofám leszakad, ugye? Ha kérhetem csápoljon már még valaki, aki csak úgy be tud menni és azt mondja, van egy rohadt jó filmem, el tudom magyarázni, de forgatókönyv nincs.
Lehet Tarr Béla akár mekkora zseni, de azért csak így eljátszani pénzeket...
Meglesz az 5000 néző a mozikban? (Fesztiválos nézettség nem számít!)
Majd ha kedvem lesz, akkor megkeresem azt a Jancsó interjút (ha jól rémlik itt a film.hu-n jelent meg), amiben a "mester" elmondja, hogy a Kapa és Pepe úgy született, hogy kapott 100(200?) milliót és mondta az ismerőseinek, hogy kéne csinálni egy filmet. Akkor is majd lefordultam a székről.
Az újak közül a Lányokat és a Bulvárt nem láttam, így ezekről nem tudok véleményt alkotni.
A többi el-elkapott valamit a korszellemből, többnyire figyelemre méltó szárnypróbálgatások, és egy-két jól megoldott jelenet van bennük, de "művészi színvonalban" korántsem érik el Huszárik, Fábri, Bódy, Gothár filmjeit, vagy akár Jancsó, Tarr egy-két filmjét.
Én azért csak megemlítenék néhány filmet, melyeknek van köze a magyar valósághoz:
- Off Hollywood (Hajdu Szabolcs)
- Nem vagyok a barátod (Pálfi György)
- Rengeteg (Fliegauf)
- Bulvár (Sára Júlia)
- Friss levegő (Kocsis Ági)
- Lányok (Faur Anna)
- Felhő a Gangesz felett (Dettre)
- Utolsó idők (Mátyássy)
- Egyetleneim (Nemes Gyula)
Végül, a 90-es évek elejéről három film (közös bennük, hogy mindhárom a rendszerváltásnak becézett Kész Átverés Show traumáját mutatja be, a Hoppá egészen mulatságosan):
- Hoppá (Maár Gyula)
- A csalás gyönyöre (Gyarmathy Lívia) és
- Édes Emma, drága Böbe (Szabó István).
Ja, ez így van, nem nagyon volt köze a valósághoz a magyar filmesek többségének. Elmaszturbálgattak úgy magukban, erre talán még én is kitértem néhány itteni filmkritikának álcázott hozzászólásomban. Ezért valóban nem kár, sőt még a Bélabáért sem, mert ő is már megcsinált mindent, amit az ő műfajában meg lehet. Kell a vérfrissítés. Csak én félek attól, hogy Munkácsy-filmeknek álcázott állami propaganda lesz az, amire ezeket a pénzeket költeni fogják (mert a Csak szex akárhányadik részére nyilván nem költhetnek majd állami pénzeket). És ez nem azért zavar, mert én nem szeretem az ilyen nagyszabású filmeket, hanem mert utálok mindenféle propagandát. Persze Jancsó meg a társai is azért jól odamondogattak állami pénzből a rendszernek, de úgy érzem, most más világ jön. És ráadásul nincsenek is olyan rendezőink, akik ilyesmire képesek lennének, mert ők csak önmegvalósítani tudnak, mert valahogy arra lettek tanítva. De ezek csak érzések a gyomromban, aztán meglátjuk majd mi lesz.
Valóban nem vagyok Vajna-ellenes. Meg is mondom miért: Vajnával szemben az egyetlen jogos érv, hogy az un. művészfilmek finanszírozása háttérbe fog szorulni. Az ettől való félelem érthető. Csakhogy én nem vagyok elájulva az elmúlt 10-20 év un. művészfilmjeitől. Nem jelentenek intellektuális élvezetet. (Tarr talán az egyetlen kivétel.) Ez összefügg azzal a meglátásommal, hogy a ballib értelmiség (mert akikről szó van, azok ehhez tartoznak, vagy legalábbis a holdudvarba) teljesen elvesztette a kapcsolatát a valóssággal. Ezért nem tudnak érvényeset mondani. Úgyhogy én nem érzem úgy, hogy olyan nagyon nagy kulturális értékek forognának kockán, mennének veszendőbe.
Sikkasztás, korrupció meg mindig voltak és lesznek. A kérdés a mértéke. Meg hogy e mellett működőképes-e a gazdaság. Az előző Fidex kormány alatt működőképes volt. A komcsik alatt nem. Ahhoz értenek, hogy a törvényesség határán mozogva szétlopják az országot. Erre a célra megfelelő törvényeket hoznak maguknak. Mivel visszamenőleges hatállyal nem büntethetőek, ezért rendre meg is ússzák. Akiben minimális valóságérzék van, az ezt már észrevette. Lásd Bacher Iván híressé vált, a Népszabóban nem leközölt cikkét. ( http://www.fn.hu/belfold/20090817/b_cher_ivan_elkeseredtem/ )
Miután ezt felismertük, lehet kutatni az okát, lehet rajta vitatkozni. Én a magam részéről a zsigeri, aktív magyarellenességükben látom az okát. (Ez különbözeti meg őket a „jobboldaltól”.)
Nem figyeltél. Nem neked ment a hsz.
Te pedig nem igazán arra reagáltál, amit írtam.
Minovics, én nem vagyok az ellenséged :) Nem kell mindent támadásnak venni, amit leír az ember, ez pl. csak egy poénos beszólás akart lenni, semmi több. Szerintem túl komolyan veszitek ezt az egészet. Én igyekszem mindkét fél igazságát megkeresni, vagy legalább találgatni, mert semmi sem fekete-fehér. Valószínűleg ezért nem vagyok jó vitapartner, de azt nektek is be kell látni, hogy fórumozással nem lehet megváltani a világot. A zalapítvány is tudta előre, hogy szidni fogja őket mindenki mint a bokrot, amikor kipattan a hiány, meg a Vajna is tudta előre, hogy a kinevezésének milyen visszhangja lesz. Nem hülye emberek ezek és annál sokkal vastagabb a bőr a képükön, mintsemhogy pár anonim fickó a netről ki tudja kezdeni őket. Én annyit tudok, hogy alapvetően nem szabad bízni senkiben (főleg a politikai vonzatú ügyekben), de ha véletlenül az illető mégis jót cselekszik, akkor az legalább kellemes meglepetés lesz. Aki ezután a húsz év után még hisz abban, hogy "na majd a másik oldal jól csinálja", az meglehetősen naiv szerintem. Mindenesetre további kellemes vitázást nektek, a düh levezetésére mindenképpen jó, ha másra nem is :)
Értem én, hogy a politika befolyásától féltik a művészetet a producerek, meg rendezők... de már elnézést kérek: mikor volt politikamentes a filmművészet? Az egész un. filmművészet egy baloldali „projekt”. A neorealisták nem komcsik voltak? A '60-as évek (nem csak)filmművészei nem újbalos propagandisták?
Nem lenne pontosabb, őszintébb úgy fogalmazni, hogy a jobboldali politika befolyásától féltik a filmművészetet? (Most abba ne menjünk bele, hogy esetünkben megalapozott-e ez a félelem, és hogy fidesz mennyire jobboldali.)
Amúgy miért kellet volna Vajnának mostanra egy koncepcióval meg konkrétumokkal előállnia? Egy évet kapott a kormánytól. A filmes szakma pedig nem az Országgyűlés felettes szerve. A véleményének persze hangot adhat, közvetlen befolyása azonban nincsen rá. (Egy kétkamarás parlamentben talán a művészeti szakszervezetek is helyett kaphattak volna a felsőházban. De ezt a lehetőséget úgy látszik ismét elszalasztottuk, nem lesz kétkamarás parlamentünk, sajnos.)
"filmipari biztos"... Mi a biztos? Semmi. Csak hogy ő a biztos. De ez tuti.