sex hikaye

Milyen magyar film kell?

a topikot nyitotta: másik szakmabeli | 2011. február 25. péntek, 21:07

rendezés  


egy oldalon
11-1  /  11


 
2011. március 7. hétfő, 12:13 11. | Minovics

A cikkhez: nem lehet, hogy „kulturális sokszínűség” - ha nem a különféle etnikumokra, kisebbségekre stb. vonatkoztatjuk, hanem tágabb értelemben használjuk - egy totál üres elv, ha alkalmazni próbáljuk ebben az esetben, azaz 2011-ben a magyarországi filmfinanszírozás esetében?

„Ez egy korszerű és demokratikus elv Európában, és jól működik.” Mert ott van pénz. Itt meg nincs.

 
2011. március 6. vasárnap, 17:32 10. | endi

Andy Vajna nagyon jól megmondta: attól, hogy valaminek mondanivalója van, még lehet szórakoztató.

A legtöbb magát művésznek tartó filmes nem tudja a mondanivalóját érthetően közölni, mert nem is akarja. Mert saját magának, meg a filmes (ál)"művész" klikknek csinálja a belterjes filmjeit. Leszarja ő magasan a többi embert... akiknek a adóforintjaiból dolgozik.

Mi ez, ha nem a szocializmus tombolása?

Gondolom hamarosan törölni fognak engem a moderátorok...

 
2011. március 1. kedd, 15:05 9. | rover

Hát.... ez túl általános kérdés hogy csak úgy "köpjünk egy aranyat"

Azt gondolom, hogy pár jó pár éve már csak "ugyanazt a történetet meséli mindeki"

Szerelem

Halál

Háború

Pénz

Magány

Barátság

Hazugság

Gyarlóság

Jóság

Gonoszság

Hartalom(vágy)

Elmúlás

... és még egy-kettő stb

Ezek a "hívószavak" a világ minden keresztény kultúrkörü országában ugyanazt a hatást váltják ki az embereknen.

És miért...?

Mert egy átlagember élete során ezek közül igen sokkal találkozik asaját életében is.

Tehát az ilyen történetek "élhetnek" sokáig (akár több évtizedig is, ahogy a cikkben K.N: írja)

Abban a pillatban hogy egy történet próbál egy szűkebb keresztmetszetű problmát körüljárni (kvázi amit pl. csak a magyarok érthetnek, nos abban a pillnatban ez a film már meg is bukott külföldön)

Nincs menekvés a fent felsorolt 12(?) hívószót nem lehet kikerülni, ha valami megpróbálja ... bukik

Ha "belül marad" de kellően didaktikus, nos akkor is bukik..

Ha ismétel akkor is bukik...

Ha nem ismétel,és "provokál", ... nos ott már valami kis féyn megcsillan az alagút végén...

Na de ez egy "hosszú történet"

:))

 
2011. március 1. kedd, 08:56 8. | zacherlászló

Milyen magyar film kell(ene)?

Pl. mint a Hálózat vagy a Hatalom. Sidney Lumet filmjei. (Az előbbit ma este leadja a Filmmúzeum.)

A filmekből azt is megtudhatjuk, hogy mit jelent a szólásszabadság. Semmit. Csak nézettség van és manipuláció.

Sidney Lumet személye meg arra is jó példa, hogy a szabadsághoz szabad emberek is kellenek.Sőt! Leginkább csak az kell.

 

 
2011. február 28. hétfő, 21:36 7. | Minovics

Gyurgyák (aki jó könyvkiadó és szerkesztő, de a politikához nem sokat ért) áskálódik, pózol, a klasszikus kritikai értelmisi szerepében tetszeleg, aki mindig mindent jobban tud, mint a hatalmon levők (elméletben – gyakorlatban persze nem, mivel ténylegesen nem ő gyakorolja a hatalmat, és ez némiképp frusztrálja).

Ugyan honnan a magabiztosság, hogy kijelentse, hogy az új kormány „negligálja az oktatást és a kultúrát”? Nem szeretnék fidesz-propagandista lenni (bár nem is zavar, ha annak néznek, leszarom), de az oktatásra ez biztos nem igaz. Kérdezzen bárki meg általános, középiskolai és egyetemi tanárokat, és azt fogja tapasztalni, hogy 10-ből minimum 7-nek az a véleménye, hogy az elmúlt 20, de leginkább 10 évben az oktatás leépítése zajlott, és az új oktatási törvény jobb lesz, mint ami most van.

A kultúrpolitikáról még nem sokat lehet tudni, értelemszerűen előbb a gazdaságot kell úgy-ahogy rendbe hozni (ami nem könnyű, mert kibaszott nagy adósságcsapdában vagyunk). A filmes pénzelvonásnak ismert az oka. (Egyébként nem eléggé. Komoly, megvilágító, tényfeltáró cikket még nem olvastam a témában. A filmhun se.)

„szakmailag például az alkotmánykoncepció vagy a médiatörvény védhetetlen.” Jaj, hova ne szarjak? Mennyivel rosszabb a mostani alkotmánykoncepció, mint a 89-es tákolmány, aminek az eddigi működését inkább nem minősítem (pedig ugye fát a gyümölcséről...). Ráadásul senki nem adott felhatalmazást az akkori alkotmányozóknak, ellentétben a mostaniakkal.

Médiatörvény védhetetlen? Érdekes, valakinek mégis sikerül védeni. Én csak röhögni tudok rajta, mikor a facebookon a szólásszabadság eltörléséről vizionálnak. Hát baszki, ma már a facebook is – MINDENKI számára elérhető - nyilvánosság, mert regisztrációval bárki számára elérhető amit mondjuk Kis Pista leír, függetlenül attól, hogy a Föld bolygó melyik pontján helyezkedik el. Kell ennél nagyobb szólásszabadság? Hol vagyunk már attól, hogy stencilgépen kelljen szamizdatokat terjeszteni? Ma már csak úgy lehet a vélemény- és szólásszabadásgnak keresztbe tenni, ha, mint Egyiptomban, lekapcsolják az interneteszolgáltatókat. Ezt meg nem fogja megcsinálni a kormány, erre fogadni mernék.

Mindemellett inkább száz Gyurgyák, mint egy átlagos „baloldali” magyar értelmiségi.

 
2011. február 28. hétfő, 19:59 6. | Harvey Weingard

Elolvastam, leképeztem. Okos, és szomorú.

 

Azért 3 dolgot emelnék ki, ha megengeded:

 

"A saját felelősségét fel nem ismerő és saját levében fővő baloldali értelmiségi közeg". Hadd ne kelljen elmondanom, hogy egy 10-es skálán ez 11 pontban igaz a filmesekre.

 

"A politikai elit gyepálása szép dolog, de a magyar értelmiségnek legalább ekkora a felelőssége. Hogy egy példát mondjak: nem teremtett független sajtót, és könyvkiadóként is azt látom, hogy nincsenek jó kéziratok sem, amelyek megjelenésre várnának. Csak süketelés van, nem teljesítmény." Dettó. Ez a tarisznyarákok és meg-nem-értett zsenik gyülekezete, akik ma AZ értelmiség, ez nem az a banda, akiktől bármit is tanulni lehetne. Többek közt, mert ők sem akarnak tanítani. Megfürdenek a művészet holdfényében, mint valami elbaszott tündér, és az átlag halandóknak nem adnak belőle. Ez az ő kiváltságuk. A Művészet. És csodálkoznak, ha az átlagember nem lázadozik velük. De miért is tenné? Ő nem tudja milyen holdfényben fürödni. Ő csak vízben tud. És bizony, lehet, hogy neki van igaza, amikor azt kérdezzük, hogy ki a tisztább-

 

"A pesszimizmusra való hajlam, az önsorsrontó egymásnak esés, az identitásérzés és a szolidaritás hiánya és egyéb hasonló dolgok a magyar pszichében állítják elő ezt a képletet. Közös erővel létrehozunk valamit, amit talán nem kéne." Azt hiszem ennél pontosabban nem lehetne jellemezni a filmeseket. Mind alkotási tematikáikat, mind viselkedésüket illetően. Talán nekik is el kéne olvasni ezt a cikket, és önvizsgálatot tartani (bár nem gondolom, hogy mindegyik velejéig romlott rossz ember lenne, félre ne érts. Egyszerűen nem látják a fától az erdőt. És némelyiküknél ez bizony akarat kérdése).

 

Köszi a cikket, de ettől függetlenül továbbra is kitartok az álláspontom mellett. Ha kultúrpolitika nem is lesz tőle (sajnos - ami egy konzervatív pártnál egészen megdöbbentő), egy megtisztulás akkor sem árthatna. Csak az azonos gondolkozású és motiváltságú emberek tudnak összetartani. És az első lépés az nem a feladatkör beárazása kéne legyen, hanem a meghatározása, és a tevékenység elkezdése. A kultúra-prezerváció elhivatottság kérdése, és nem megélhetésé.

 
2011. február 27. vasárnap, 23:02 5. | másik szakmabeli

Hogy jobban értsd a problémát, egy érzékeny és kiváló könyvkiadó ember cikkét ajánlom. Ebből tán jobban érthető lesz az, hogy mi a kultúra helye egy országban.

 

http://www.origo.hu/kultura/20110225-az-elethalalharc-megindult-interju-gyurgyak-janossal-az-osiris-kiado.html

 
2011. február 26. szombat, 18:27 4. | Harvey Weingard

Baszki, komolyan nem értelek titeket!

 

Az egyik oldalon megy a sírás, hogy ne legyen filmipar, mert az pénz-forgalom, és az fujj-fujj, bezzeg a művészet (gondolom a művészfilmek nem pénzből készülnek).

A másik oldalon meg megy a "sok szegény, egyéb filmes ágazat", akiknek nem jut a gonosz játékfilmtől.

 

Nem az lenne a logikus közgazdasági megoldás, ha a nagyjátékfilmet hagynák/köteleznék amennyire lehet a saját lábára állni, és akkor annak a farvizén lehetne a többit is támogatni?

 

Mert szükség tényleg van rájuk (bár a dokumentumfilmezés egyre kevésbé pénzkérdés, ahogy az animáció is, sőt, kisfilmezni is másképp lehet ma már, hacsak nincs az ember elszállva. Hogy nem lehet belőle megélni? Bocs, de mikor lehetett a művészetből megélni? És pont itt Magyarországon beszélünk erről, ahol etetjük a sok faszt, mert őket is kell, ahelyett, hogy a tehetséget hagynánk diktálni? Más kérdés, hogy a művészetben nehéz az igazi tehetséget definiálni, és elválasztani a szemfényvesztéstől...).

 

"Nem a szakma hibájából keletkezett az eladósodás?" Akkor kinek a hibájából. Bökjél már rá, légy szíves. Tudom, a gonosz állambácsi nem adta oda, amit ígért. Akkor csak egyet mondj meg nekem. Ha Neked valaki, akiről tudod, hogy egy link fasz, azt mondja, hogy holnap ad neked ajándékba 10millió forintot, akkor te most elmész az autószalonba vásárolni 9-ért? Te ilyen ember vagy? Te vagy az, aki felveszi a provident-kölcsönt, hogy legyen otthon kápé? Ilyen vagy? És az ismerőseid? A szakmában? Akkor még egyszer megkérdem: kinek a hibájából keletkezett az eladósodás?

 

Az a gyanúm sajnos, hogy (minden tiszeletem mellett, hisz nem sértegetni akarlak, mert értelmes, szerény embernek tűnsz) te is egyfajta illúzióban élsz. "Minden szép és minden jó, csak nem kaptuk meg a támogatást." Ja!

A nem-fizető producerek, a lenyúló gyártók, az ész nélkül pénzt herdáló rendezők, a soha el-nem-készülő projektek, a támogatott-és-eltűnt könyvek... Az mind kamu, igaz? Mindenki, aki ilyenről beszél, az hazudik...

 

És miközben sajnos borzasztóan igazad van abban, hogy mi zajlik a ker és a közmédiában kultúr-pusztításban, azért azt is el kell ismerned, hogy a most agonizáló rendszer is sokat tett azért, hogy tehetségeket rekesszen ki, és jónéhány faszt ültetett fontos helyekre/szavazott meg nekik pénzt. Vagy mondd, hogy nem így van! Mondd, hogy a szórakoztató nagyjátékfilmeket gyártók mindegyike kiváló szakember! Úgyhogy akkor mégiscsak hibás ez a filmszakma valamiben, nem? Vagy nem ti választottátok a vezetőiteket? Akik aztán maguk mellé vették a hibás döntéseket hozókat?

 

"Nem igaz a lopás teória?"

 

Áruld már el, hogy kit akarsz megvédeni? Ha nem gondolnálak jóindulatúnak azt mondanám, hogy pofátlanul hazudsz. Bár nem vagyok a magyar filmszakma része, de még én is tudom, hogy ki lopott! Te tényleg nem tudsz senkiről? Nem állítom én sem, hogy a kollektív szakma lop, na de basszameg, ti még azokat is véditek, aki TÉNYLEG lopott? Akiről KÖZTUDOTT?

 

És akkor jössz a politikusokkal. Nem mintha nem lenne igazad, mert sajnos az van, na de és akkor mi van? Csak van egy nagy különbség. Azokat egy országnyi hülye választja meg. És legtöbbször úgy, hogy van a szar, meg a szarabb, ami közül választani lehet. Ezt a vezetést viszont ti, magatok közül találtátok ki. És még büszkék is voltatok rá. Akkor mi van? Kecskére bíztátok a káposztát? Vagy az megy, mint a politikusoknál - mindenki sáros, és ezért senki nem beszél?

 

Esküdj meg, hogy nem tudod, hogy ki lopott!!!

 

De, sajnos te is tudod.

 

Tudod, hogy hol mentek el azok a pénzek "előnyös feltételekre" (bár egy részük tényleg a filmekben van, ezt nem vitatom, csak túlnyújtózkodtatok a takarón).

 

Akkor egyet mondj meg: miért nem köttök vádalkut?

 

Basszátok ki magatok közül a mocskokat! Adjátok fel őket! És aztán jelöljetek ki egy felnőttet, aki tudja kezelni a kasszát! Aki egy "szegény, pénztelen, kiürített miniállamban" is tud hatékonyan cselekedni. Mert ez csak szakértelem kérdése.

 

Ha pedig tényleg nem tudjátok, hogy ki közületek a tolvaj, akkor ne várjátok, hogy a kezetekbe bármilyen hatalmat kaptok, a szabad konszenzus-írásén túl. Mert ha erről nem tudtok, akkor miről tudtok? És ha a lojalitásotok erősebb egymás iránt, mint a szakma iránt, akkor meg együtt haljatok éhen. De én állítom, hogy ez lenne a kisebb probléma. A nagyobbik, hogy hogyan jelöljetek ki valakit, aki ért a dolgokhoz, senkinek nem a haverja, és akit mindenki elfogad főnöknek lázadozás nélkül. És ha ez sem megy, akkor hogyan akartok autonómiát?

 

Ja, és leginkább: milyen kultúrát akartok képviselni, ha arról sincs megegyezés, hogy mi számít annak, és ki számít a képviselőjének?

 

Figyi, nem ellened érvelek, mert én is egy fertőnek, és átgondolatlannak tartom, ami otthon megy. De van az a pont, amikor nem magyarázkodni kell, meg petíciózni.

 

A) Ki kell takarítani a saját portán!

B) Meg kell írni a tervet, hogy hogyan működjön a farm!

 

Ez a kettő tudná bizonyítani, hogy nem kell ide a Vajna.

 

Minden más csak ellenzéki szájtépés...

 

És azt ezek a srácok pontosan ismerik.

 

 
2011. február 26. szombat, 12:20 3. | Fekete
Hát, nem sikerült, ez is kövér lett...
 
előzmény: Fekete #2
 
 
2011. február 26. szombat, 12:19 2. | Fekete

Bocsánat, nekem kiesett a szemem, amire az előző hozzászólást elolvastam, ezért most megpróbálom áttenni soványabb formába:

 

A vitát ott kellene kezdeni, hogy a film nem a játékfilm műfaját jelenti kizárólagosan! Létezik dokumentum, animációs, tudományos még legalább. Magyarországon is létezne még jobban - ha a nagy testvér fikciós társulat nem telepedne rá a forrásokra. A jelen helyzetben mint "kollektív bűnös" belekerült az elforrástalanítás átkába mindenki, akit a celluloid "füstje" valaha is megcsapott. Ezzel nem a játékfilm ellen szólnék, hanem a többi műfaj érdekében.

Az utóbbi években igan gazdag filmtermést nézhettünk a szemléken a nem-játékfilmes szekciókban is, és igen jó filmeket is közöttük. Egy ilyen műnek, ha egyáltalán kap támogatást, olyan kicsi a költségvetése, hogy abból megélni nem lehet, ha egyáltalán támogatáshoz jut az alkotó. Ezeknek a filmeknek a piaca gyakorlatilag nem létezik. Sajnos a mozikban már nem vetítenek ezen műfajok filmjeiből, a televíziókban pedig ellenérdekeltek a szerkesztők. Ha megveszik a filmet, akkor nem ők tölthetik ki azt az adásidőt, ezzel a pénz sem lenne az övék. A műsor olyan is lesz, mint amiért nem is nézik.

Magyarországon a "piac nélküli piacgazdaság" jellemzi a játékfilmen kívüli műfajok eladhatóságát.

A politika vígan összemossa az összes irányzatot, mert így könnyebb kollektivizálni a bűnösséget - ami egyébként egyik irányzatra sem, még a játékfilmre sem igaz. Praktikusan kell egy túlhangosított szlogen és erre hivatkozva el lehet felejteni egy szakma éves finanszírozását - úgy tűnik 2010 után 2011-ben is. Ha vesszük a Filmtörvényben leírtakat, nem is beszélve az egyéb megállapodásokról, meg az EU-ban érvényes elvekről, akkor a valójában nem a szakma hibájából keletkezett eladósodást már visszaszerezték a lenyelt költségvetéssel.

Ha ehhez hozzátesszük, hogy semmi gondunk nem lenne a hiányzó pénzzel, ha a korábbi költségvetésekben és a törvényben leírt módon mindig megkapta volna a pénzt az MMKA a politikától, s akkor nem hitelekből kellett volna finanszírozni a törvény által előírt feladatot, akkor a mai közéletben rólunk mesterségesen kialakított kép igazán gonosz mesterkedésre utal.

Tegyük még hozzá azt is, hogy fű alatt megszűnt a magyar társadalmat jelenben, múltban tükröző dokumentumfilmek tömegét világra segítő Magyar Történelmi Film Közalapítvány is. Miért? Ott mi a "kollektív bűn" alapja, mi a megszüntetés indoka? Miért nem írhatott ki az MTFA már 2009-ben sem pályázatot. Hol vannak azok a pénzek, amik oda voltak cimkézve????

Miközben üresek a televíziók, nincs új műsor, főleg olyan, ami maradandó értéket hordoz. Nincs látványvilága és gondolata sem a televízióknak, olyan emberek kerülnek vezető státuszaikba, akik koncepciója internetes ötletelésből áll legfejebb. Az arra hivatott tanult embereket mesterségesen nyomják le, nehogy filmet csináljanak, sunyi módon kizárják egy új televíziózás felépítéséből. Közben döglődnek a jelen mozgóképfogyasztás csatornái az országban. Van ennek értelme?

Miközben mocskolják a filmes társadalmat, a zömében szakmailag nulla köztelevíziós társadalom fű alatt gyártja a televíziózást állítólag megújító koncepcióit. Van annak értelme, hogy azok az emeberek, akik eddig sem voltak képesek nézhető, szellemi, kulturális értelemben jónak mondható televíziót összehozni, azok most majd új tulajdonossal a nyakukban jól fogják csinálni a dolgot? Mitől tanulnák meg azt a szakmát, ami ellen be vannak oltva?! Jegyezzük meg, hogy mutatóban van pár megtűrt film-műsorképes ember a televíziónál. Őket nem bírálom. Nem lehet könnyű a dolguk abban a kaffkai épületben.

Miért nem akad egyetlen újságíró, aki megírná, hogy ez a "lopás teória" nem igaz? Lehet, hogy az alapítványnál akadt egy-két ember, aki maga számára előnyös feltételeket teremtett, amelyek utólag kifogásolhatók. Lehet, hogy akadt filmkészítő, akit meg lehetett gyanúsítani a Filmtörvény alapján áfa ügyeskedéssel. De ez a pár eset nem a szakma! Itt kell utalnom a "kollektív bűnösség" igazságtalanságára. Csak felvetem, hogy akadt néhány eset a politikus személyek között is mostanában, akiknek félre csúszott a keze és sok közpénzt tettek el maguknak. Őket miért nem sújtja a kollektív bűnösség terhe? Miért nem vonják el egy-két évre az összes magyar politikus jövedelmét jelentő pénztömeget? Lehet, hogy többet hozna az adósságszolgálat érdekében.

Ebben a kérdéskörben sokminden nem igaz. Illetve kérdés, hogy mi igaz benne? Nem tudhatjuk, mert a koholt vádak harsogása mellett nem volt még ember, aki kiállt volna, hogy elmondja: mit kell érteni ezután magyar filmkészítésen? Vannak emberek, akik fizetést vesznek fel többek között azon a jogcímen is, hogy a magyar filmért felelősek. Hát mivel töltik a napokat? Látta őket valaki?

Ne vonjuk kétségbe, hogy Vajna úr ért a fimhez - amerikai típusú sikerfilmek gyártását tekintve. Arra azért kíváncsi lennék, hogy mennyiben konvertálható a hozzáértése egy szegény, pénztelen, kiürített európai miniállam kultúracentrikus filmgyártására. Nincs erről sem információ, még találgatni sem érdemes.

Sok a homály, sok a a hangzatos füllentés, csak azt nem lehet tudni, hogy hol van az a "JÓ", amiért mindezek történnek?!?! Jó lenne ezeken a kérdéseken rágódni.

 
hozzászólások száma: 1 | előzmény: másik szakmabeli #1
 
 
2011. február 25. péntek, 21:07 1. | másik szakmabeli

A vitát ott kellene kezdeni, hogy a film nem a játékfilm műfaját jelenti kizárólagosan! Létezik dokumentum, animációs, tudományos még legalább. Magyarországon is létezne még jobban - ha a nagy testvér fikciós társulat nem telepedne rá a forrásokra. A jelen helyzetben mint "kollektív bűnös" belekerült az elforrástalanítás átkába mindenki, akit a celluloid "füstje" valaha is megcsapott. Ezzel nem a játékfilm ellen szólnék, hanem a többi műfaj érdekében.

Az utóbbi években igan gazdag filmtermést nézhettünk a szemléken a nem-játékfilmes szekciókban is, és igen jó filmeket is közöttük. Egy ilyen műnek, ha egyáltalán kap támogatást, olyan kicsi a költségvetése, hogy abból megélni nem lehet, ha egyáltalán támogatáshoz jut az alkotó. Ezeknek a filmeknek a piaca gyakorlatilag nem létezik. Sajnos a mozikban már nem vetítenek ezen műfajok filmjeiből, a televíziókban pedig ellenérdekeltek a szerkesztők. Ha megveszik a filmet, akkor nem ők tölthetik ki azt az adásidőt, ezzel a pénz sem lenne az övék. A műsor olyan is lesz, mint amiért nem is nézik.

Magyarországon a "piac nélküli piacgazdaság" jellemzi a játékfilmen kívüli műfajok eladhatóságát.

A politika vígan összemossa az összes irányzatot, mert így könnyebb kollektivizálni a bűnösséget - ami egyébként egyik irányzatra sem, még a játékfilmre sem igaz. Praktikusan kell egy túlhangosított szlogen és erre hivatkozva el lehet felejteni egy szakma éves finanszírozását - úgy tűnik 2010 után 2011-ben is. Ha vesszük a Filmtörvényben leírtakat, nem is beszélve az egyéb megállapodásokról, meg az EU-ban érvényes elvekről, akkor a valójában nem a szakma hibájából keletkezett eladósodást már visszaszerezték a lenyelt költségvetéssel.

Ha ehhez hozzátesszük, hogy semmi gondunk nem lenne a hiányzó pénzzel, ha a korábbi költségvetésekben és a törvényben leírt módon mindig megkapta volna a pénzt az MMKA a politikától, s akkor nem hitelekből kellett volna finanszírozni a törvény által előírt feladatot, akkor a mai közéletben rólunk mesterségesen kialakított kép igazán gonosz mesterkedésre utal.

Tegyük még hozzá azt is, hogy fű alatt megszűnt a magyar társadalmat jelenben, múltban tükröző dokumentumfilmek tömegét világra segítő Magyar Történelmi Film Közalapítvány is. Miért? Ott mi a "kollektív bűn" alapja, mi a megszüntetés indoka? Miért nem írhatott ki az MTFA már 2009-ben sem pályázatot. Hol vannak azok a pénzek, amik oda voltak cimkézve????

Miközben üresek a televíziók, nincs új műsor, főleg olyan, ami maradandó értéket hordoz. Nincs látványvilága és gondolata sem a televízióknak, olyan emberek kerülnek vezető státuszaikba, akik koncepciója internetes ötletelésből áll legfejebb. Az arra hivatott tanult embereket mesterségesen nyomják le, nehogy filmet csináljanak, sunyi módon kizárják egy új televíziózás felépítéséből. Közben döglődnek a jelen mozgóképfogyasztás csatornái az országban. Van ennek értelme?

Miközben mocskolják a filmes társadalmat, a zömében szakmailag nulla köztelevíziós társadalom fű alatt gyártja a televíziózást állítólag megújító koncepcióit. Van annak értelme, hogy azok az emeberek, akik eddig sem voltak képesek nézhető, szellemi, kulturális értelemben jónak mondható televíziót összehozni, azok most majd új tulajdonossal a nyakukban jól fogják csinálni a dolgot? Mitől tanulnák meg azt a szakmát, ami ellen be vannak oltva?! Jegyezzük meg, hogy mutatóban van pár megtűrt film-műsorképes ember a televíziónál. Őket nem bírálom. Nem lehet könnyű a dolguk abban a kaffkai épületben.

Miért nem akad egyetlen újságíró, aki megírná, hogy ez a "lopás teória" nem igaz? Lehet, hogy az alapítványnál akadt egy-két ember, aki maga számára előnyös feltételeket teremtett, amelyek utólag kifogásolhatók. Lehet, hogy akadt filmkészítő, akit meg lehetett gyanúsítani a Filmtörvény alapján áfa ügyeskedéssel. De ez a pár eset nem a szakma! Itt kell utalnom a "kollektív bűnösség" igazságtalanságára. Csak felvetem, hogy akadt néhány eset a politikus személyek között is mostanában, akiknek félre csúszott a keze és sok közpénzt tettek el maguknak. Őket miért nem sújtja a kollektív bűnösség terhe? Miért nem vonják el egy-két évre az összes magyar politikus jövedelmét jelentő pénztömeget? Lehet, hogy többet hozna az adósságszolgálat érdekében.

Ebben a kérdéskörben sokminden nem igaz. Illetve kérdés, hogy mi igaz benne? Nem tudhatjuk, mert a koholt vádak harsogása mellett nem volt még ember, aki kiállt volna, hogy elmondja: mit kell érteni ezután magyar filmkészítésen? Vannak emberek, akik fizetést vesznek fel többek között azon a jogcímen is, hogy a magyar filmért felelősek. Hát mivel töltik a napokat? Látta őket valaki?

Ne vonjuk kétségbe, hogy Vajna úr ért a fimhez - amerikai típusú sikerfilmek gyártását tekintve. Arra azért kíváncsi lennék, hogy mennyiben konvertálható a hozzáértése egy szegény, pénztelen, kiürített európai miniállam kultúracentrikus filmgyártására. Nincs erről sem információ, még találgatni sem érdemes.

Sok a homály, sok a a hangzatos füllentés, csak azt nem lehet tudni, hogy hol van az a "JÓ", amiért mindezek történnek?!?! Jó lenne ezeken a kérdéseken rágódni.

 
hozzászólások száma: 1
 

nka emblema 2012