sex hikaye

Forgatókönyvírók az MMK pályázati kiegészítéseiről

a topikot nyitotta: filmhuadmin | 2008. március 26. szerda, 23:00

rendezés  


egy oldalon
1-1  /  21


 
2008. március 26. szerda, 23:00 1. | torolt felhasznalo
Akkor tényleg lehet mondani? Mer' akkor mondom. Csak hogy nyíltak legyenek a kártyák.

1) Én úgy gondolom, hogy a képzettség/végzettség érhet valamit, meg kibaszottul nem. Tudok olyat, aki elvégezte, oszt nem tud történetet mesélni, és hát vannak ilyen csávók, mint a Richard Curtis, aki Oxford English azt csókolom. És mégis ő az egyik legjobb angol forgatókönyvíró. Meg az a Tarantino gyerek is SHK-n végzett (school of hard knocks), meg a mehikánó haverja a Rodriguez is (oké, texasi). Úgyhogy inkább referencia és gyakorlat. Csak ki referál. Csinálunk ebben tehetségkutatást? Felvállalja ezt a dolgot dolgozó profi? MErt ha igen, akkor no problem. De ha nem, akkor kapcsolatok nélkül honnan kérjen valaki ajánlást vagy lehetőséget? Az MFE, mint mondtam nem egy bombabiztos dolog sajnos, ugyanis Bacsó Péternek senki nem mondhatná azt, hogy az ő múltjával nem léphet be az MFE-be, és onnantól senki nem állíthatja meg akármelyik old school producert vagy rendezőt, hogy őt válassza játszótársának. Ki szenved? A film. Ki szív? A közönség. A mai magyar műfaji közönségfilmre vágyó közönség.

Abban egyetértek, hogy a dramaturgot el kell választani a dokitól (a hasonlat is stimmel), nekem inkább ezzel a dramaturgosdival van bajom. Nem tudom ez ma már mennyire életképes. Kell egy író, egy jó író, és az azt helyes vágányon tartó LEGALÁBB 3 doki. Egy doki ugyanis mondhat faszságot. De 3 (LEHETŐLEG FÜGGETLEN), már nehezen. Viszont 3 dramaturgja nincs a filmnek. Egy dramaturg viszont lehet épp olyan hülye, mint az író (pláne, ha haverok). Tehát inkább még egy írót, aki ír egy dialógot, vagy struktúrát a dokik javallata alapján, de ez a dramaturgosdi nem biztos, hogy annyira jó a project szempontjából. De ez csak az én véleményem.

Azt viszont tökre támogatom, hogy igenis kellenének dramaturgiai csapatok a producerek köré. Csak épp a producerek basznak erre pénzt áldozni. Mert nincs. BMW-re, meg Balira nyaralni van (tiszt. a kiv.), de erre meg fejlesztésre nincs. Pedig ha erre lenne, és lenne projectfejesztés, akkor lehet, hogy megoldódna az is, hogy nem kell egy könyvet összecsapni, mert lehet fejleszteni. Én azonban azt javasolnám, hogy egyik oldal se turkáljon a másik zsebében. Egyes megoldás: ha a producer lerak egy összeget az asztalra erre a célra, annak a tükörképét lerakja az MMK. Ez fair. Kettes: az MMK pontokkal, kedvezményekkel, garanciákkal támogatja a kritérium-rendszer alapon bizonyíthatóan működő fejlesztő-gárdás producereket. Ez is fair, mert sokszor a pont pénzt jelenthet. Vagy a garancia plusz egy kópiára többet érhet, mint amennyiből a gárdát fenn lehet tartani. Valamit valamiért. Mindkét csapatnak adnia kell ebben a játékban.

A dramaturg dolgot egyébként én már csak azért sem támogatnám, mert amikor a forgatókönyvíró megtalálja a dramaturgot, akivel együtt tud dolgozni, akkor lehet, hogy egyetértenek. Talán túlságosan is. És lehet, hogy emiatt nem kap inspiratív provokációt, amit olyantól megkaphatna, aki nem fél attól, hogy megsérti, vagy hogy "gyermekének" letépi a karját a cél érdekében. A függetlenség, és a több scriptdoctoros rendszer mindenképp pozitív lenne olyan szempontból, hogy sok gondolat üzközhetne, míg egy dramaturg mélyen ismeri ugyan a cuccot - de csak egy aspektusból.

Maximum respect goes to Lovas Balázs, aki kimondta azt, amit itt szeretünk kerülgetni - hogy kurvára tolják egyesek a személyes preferenciákat, miközben nem járnak el moziba, és nem is ismerik a közönséget (de kurvára megy a takarózás azzal, hogy a közönség nem megismerhető - de igen. Behatárolható, kijátszható, befolyásolható, motiválható. Szakértők kérdése, akik hajlandóak kimozdulni az elefántcsont-toronyból. Abszolút támogatom tehát a forgatókönyv-olvasók gondolatát, de mint azt korábban írtam, tök jó lenne, ha ezeket az embereket fizetéssel vennék fel. Ha már úgyis elkülönítettek egy összeget script-doctoroknak, akkor abból juthatna nekik is, hisz az övék lesz az első szakvélemény. Sőt, valóban, a benyújtásnál kellene ezt elbírálni, és azzal, ami első látásra csak egy szaros first draft, nem is lenne szabad a kuratóriumot terhelni. Aki bead valamit, az ne két nappal előbb írassa. Azt hívják megélhetési filmezésnek, és ez túl jó játék ahhoz, hogy egyesek a tüzet melegedőnek használják.

Minden tiszteletem Németh Gáboré, de azzal együtt, hogy ő maga nem tudna felállítani egy standard-et, azzal együtt nem biztos, hogy más sem. Ha 3 OLVASÓ ember elolvas egy könyvet (akik ehhez értenek elsősorban és legjobban), és azt mondják, hogy szar, arra nem nagyon kellenek mindenféle magyarázatok. Az szar. Amire kettő egyfelé húz, azt javítani kell, amire meg 3-an azt mondják, hogy inkább igen, az mehet a kuratórium elé. Ez részint szakmai meglátás, részint ízlés kérdése. Ehhez egyetlen fontos dolog van, amit mindig tologatunk, és hatszor körbetárgyalunk, de most már ideje lenne a fasz elméletezést befejezni, és tényszerűen kimondani. Ahhoz, hogy ezt a rendszert működtessük és jól működtessük, ketté kell választani a SZÉLES KÖZÖNSÉGNEK KÉSZÜLŐ FILMEKET, és a RÉTEGFILMEKET. Ez kurva egyszerű. Sokkal egyszerűbb, mint anno, amikor ugyanilyen bemondásra vettek fel emberek normatív támogatást, aztán jól nem nézték meg a filmet annyian, és mégse történt semmi. Szóval az köllene, hogy amikor valaki bead egy pályázatot, akkor azt mondja, hogy ez "egy olyan film, amiben a szerző igazából saját magát szeretné megvalósítani, és nem érdekli, hogy közben van-e sztori, és hogy az engedelmeskedik bizonyos dramaturgiai szabályoknak", vagy azt mondja, hogy "ez egy olyan mozi, amit szeretném, ha sokan megnéznének. Jó sokan, vagy kevésbé sokan, de engedelmeskedni fog dramaturgiai alapvetéseknek, és az elsődleges alapja, hogy elmeséljen egy történetet". Az elsőről nem nagyon lehet mit doktorkodni. A második viszont szabad préda. Persze azon belül is vannak szerzői vonulatok és megközelítések, amiket 3 suta, tankönyvfejű scriptdoctor elmeszelhet - de hát miért nem keresünk olyan embert oda, aki hajlandó és tud objektíven olvasni? Ez egy munka. Fel kell venni az alkalmas embert. Hogy az pénzbe kerül? Ja kérem, szarból nem lehet várat építeni. EZzel együtt, ha végre különválasztanánk a művészfilmeket meg a közönségfilmeket (amiknek létezését hajlamosak vagyunk a FILM zászlaja alatt egyesíteni, pedgi ez faszság, ha így lenne, Hollywood rég bezárt volna. EGyszerűen meg kell mondani, hogy MINEK és KINEK csináljuk azt a kurva filmet, és már el is dőlt), akkor feleannyi könyvről kellene dönteni az olvasóknak is, mivel csak az utóbbit lehet érdemben kritizálni. A Tejút könyvét (már ha volt) nem nagyon lehetett volna összehasonlítani a Csak szex-szel, nem igaz? Akkor mit játsszuk itt, hogy csak egyféle filmkészítés van? Többféle van. Szakosodás van. Lépést kellene ebben is tartani, mert ez minden problémák atyja - hogy egy vályúból eszik mindenki, és közben a kecskék meg a disznók nem szeretik egymást. Ha lenne két vályú, kevesebb lenne a bunyó, meg az anyázás. És jobb filmek készülnének.

Tehát eleve jó lenne két kuratórium, de jó lesz egy is, ha végre profi olvasól segítik majd őket abban, hogy az olyan könyveket megítéljék, amihez ők kevésbé értenek. Mert kevésbé értenek. Csak ezt be kéne tudni ismerni. Nem szégyen, hogy nem mindenki Leonardo da Vinci. Sokkal nagyobb szégyen, ha valaki úgy tesz szerintem, mert az nem polihisztor, csupán imposztor.

Én továbbra sem tartom elfogadhatónak az 500,000 forintot, mert egy embernek szép összeg (bár számlára hirtelen nem is olyan sok), de egy vélemény, az az ami: EGY VÉLEMÉNY. Ennél több és alaposabb munka kell. 3 scripdoctornak (mert páros nem lehet) viszont ez kevés. Aztán az is kérdéses, hogy mit várunk el egy dokitól? Ha csak íriszdiagnosztika, akkor jó az 500. De ha beavatkozás is van, az nem 5 kiló. És ezt hidalhatná át, ha emelnék az írásra igényelhető összeget. De itt megint ott tartunk, hogy miért az MMK zsebében turizik mindenki? És mit raknak bele a producerek? Szóval el kéne jutnunk oda, hogy ez társasjáték, ahol nem az a cél, hogy elköltsünk sok pénzt, és hogy mindenkit megetessünk a szakmában. Aki tehát bevállalja, hogy közönségnek csinál filmet, az többet is keres vele, tehát többet is fektethet bele. És fektessen is. Az egész scritdoctoros játéknak ugyanis egy célja van: HOGY JOBB FILMEK KÉSZÜLJENEK. Ezt nem lenne szabad szem elől téveszteni!!!

Az mindenesetre igaz, hogy többet kellene írásra fordítani. De nem egy embernek kellene a fizuját növelni, hanem inkább több embert felvenni, kis csapatokkal dolgoztatni. Tehát ha már emelünk, akkor növeljük a jó munka esélyét azzal, hogy több embert vonunk be. Ugyanis egy nem jó író akkor is szarul ír, ha több pénzt kap. Csapatban az erő.

Egyébként most, hogy több író is kimondta, hogy gond van a pénzek útjával és érkezésével, nem kéne elkezdeni egy olyan dolgot, amit az MMK tud csak. ÚN. szankcionálás. Tök jó dolog. És végre egy-két ember picsán lenne rúgva, és kicsit kitisztulnának a dolgok. Nem értem, hogy miért olyan nehéz a mi kutyánk kölykei közül kiszűrni azokat, akik a többiek elől megzabálják a kaját, és a szőnyegre szarnak, és emiatt az egész kutyacsaládot kibasszák télvíz idején a fagyba...

A gyártási kötelezettséget is nagy marhaságnak tartom, a másik oldalon viszont kell a kontroll, hogy ne készüljön egy film 10 évig, és ezermilliárdért. De egy év helyett két év már haladás lenne, ennek nem értem az akadályát.

Az egyszeri támogatással viszont egyetértenék - ha az elején lenne a beadáskor egy ingyenvélemény. Szerintem ez tök jogos, és ilyesminek most is kell születnie, hiszen már a visszaadáskor készül elvileg a visszautasítás okairól egy véleményezés. Nem? Akkor mi tart vissza, hogy eleve olvasókat, vagy scriptdoctorokat alkalmazzon az MMK már annál a lépésnél is a közönségművekhez? És akkor vissza lehet hozni, futtatni még egy kört, aztán jól van. De azzal nem értek egyet, hogy mindenki 6-szor kap pénzt, a könyv csak nem fejlődik semerre (és ezt az irányt szabná meg egy elsődleges véleményezés), és akkor még 7-edszer is sorban áll. Mert nem félek tőle, hogy ilyen ne lenne.

És végül de nem utolsósorban most lenne itt a pillanat, hogy megjelenjenek a producerek és nyilatkozzanak, hogy ők mit szeretnének az asztalhoz hozni a jobb filmek, jobb könyvek, és jobb írók megjelenéséért. MErt ők eddig kellemesen hallgattak. Én viszont nem hiszem, hogy ne lenne véleményük. De most ők a nagyvak (vagy kisvak, vagy melyik kezd, a kurva életbe a jobbat és balt is 12 évig tanultam, ez a póker is ugyanolyan mocsadék nehéz nekem)...


1-1  /  21

nka emblema 2012