sex hikaye

Szeptembertől indul újra Tarr filmje

a topikot nyitotta: filmhuadmin | 2005. március 18. péntek, 19:05

rendezés  


egy oldalon
60-41  /  60


 
2005. április 1. péntek, 01:28 60. | arkombakom
http://www.nepszava.hu/default.asp?cCenter=article.asp&nID=726026

Népszava Online - Kultúra 2005. március 30. szerda | 19:57


Rajzfilmes cégeknél nyomoznak


Hivatalos tájékozatatást kér a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMK) Animációs Szakkollégiumától és ellenőrzési bizottságától a testület mai ülésén a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM) a Pannónia Filmstúdió-nak és a Ma-Ra Kft - nek megítélt támogatások jogosultságáról - értesült a Népszava. A rendőrség ugyanis hűtlen kezelés alapos gyanújával nyomoz a Pannónia Fimstúdiónál és a Ma-Ra Kft.-nél is.



Értesüléseink szerint a rendőrség a Pannóniának megítélt, majd a magáncégbe irányított közpénzek törvényességét is vizsgálja. A kulturális tárcánál az MMK ellenőrző szervének meghallgatását követően döntenek, hogy elrendelik-e az MMK teljes működésének vizsgálatát. A Magyar Mozgókép Közalapítvány Animációs szakkollégiuma tavaly decemberében a Pannóniafilm Kft-nek 1,6 milliót, a pannóniás vezetőség magáncégei által tulajdonolt Ma-Ra Kft.-nek pedig 15,73 millió köztámogatást ítélt meg, míg a másik három nyertes pályázó 8 millión osztozhatott. A Pannónia és a Ma-Ra Kft. annak ellenére kaphatta meg az összegeket, hogy hűtlen kezelés alapos gyanújával tavaly nyár óta folytat nyomozást náluk a rendőrség. A BRFK ugyanis ezért indított büntetőeljárást a két cégnél.

Az MMK főtitkára, Tóth Erzsébet lapunknak azt mondta: megerősíti tegnapi nyilakozatát, hogy a BFK-tól hivatalos megkeresés nem érkezett az MMK-hoz. Mint mondta a támogatások odaítélésénél jogszerűen jártak el.

Péntek József alezredes viszont úgy tájékoztatta lapunkat: "a MMK értesítését az eljárásról külön nem tettük meg, ám egy vezető tisztségviselőjét tanúként kihallgattuk, ennek az időpontja volt 2004. november közepén."

Erre Tóth úgy reagált, hogy Szemadám Györgytől a szakkollégium elnökétől kért tájékoztatást a rendőrség, aki szakértője és nem vezető tisztségviselője, és nem hivatalos képviselője az alapítványnak.

A nyomozás kapcsán lapunk rákérdezett arra is, felmerült-e az MMK-nál a Pannónia és a Ma-Ra támogatásainak vizsgálata, ugyanis 2003-ban az Animációs Szakkollégium a Ma-Ra Kft-nek ítélte az éves animációra fordítható keret 33,9 százalékát, miután Jankovics Marcell a Pannónia anyagi gondjaira hivatkozva nem igényelte azt. Noha a közalapítvány 2003. májusában eredetileg a Pannóniának juttatott tíz produkcióra ötvenkétmillió forintot, a pénzt mégis - zárt, meghívásos pályázaton - átirányították a Ma-Ra Kft.-nek. "Az MMK szabályzata és a vonatkozó jogszabályok szerint a zárt, meghívásos pályázat kiírása jogszerűen történt" - mondta Tóth.

A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma audiovizuális főosztályának vezetője, Zachar Balázs úgy tájékoztatta lapunkat, hogy természetesen szeretne tisztán látni a kulturális tárca a Pannónia és a Ma-Ra kft. köztámogatásaival kapcsolatban. Ezért már ma javasolni fogják az MMK ellenőrzési bizottságában az üggyel kapcsolatos tények feltárását. Zachar úgy fogalmazott: a kulturális tárcánál az MMK tájékoztatását követően lehet dönteni arról, hogy szükség van-e további vizsgálat lefolytatására. Megtudtuk azt is, hogy a minisztérium tud a Pannóniánál a Ma-Rá-nál levő nyomozásról és már a rendőrség megkeresésére meg is adták a kért hivatalos tájékoztatást.

Az Animációs Szakkollégium döntéseinek átláthatatlanságát és azok objektivitását valamint jogi megalapozottságát kifogásolta az Állami Számvevőszéknek tett soronkívüli közérdekű bejelentésében és vizsgálati kérelmében a Magyar Animációsfilmes Szakmai és Érdekvédelmi Egyesület (Manifeszt). A Manifeszt elnöke, Patrovics Tamás lapunknak azt mondta: felmerült bennük a kérdés, mennyire működik törvényesen az MMK. Az egyesület fő kérdése az volt az ÁSZ-beadványban: mennyire átláthatóak az Animációs Szakkollégium döntései, hiszen az elmúlt évek kiosztott támogatásokról szóló összesítői azt mutatják: a szakkollégiumi tagok nem filmeket, mint inkább alkotókat és cégeket támogatnak. "Kimutattuk, hogy 2004-ben a felosztható pénzek viszonylag nagy részét (pontosan 40,38 százalékát) a Pannóniafilm – illetve a helyette és nevében pályázó Ma-Ra Film Kft. – és a Kecskemétfilm kapta."

Az ÁSZ úgy tájékoztatta lapunkat: ellenőrzési tervükbe nem fér bele az MMK vizsgálata. Erre Patrovits lapunknak elmondta, hogy hivatalos értesítést az ÁSZ-tól nem kaptak, sajnálattal veszik tudomásul, hogy közérdekű kérelmüket elutasították. "Tudjuk, hogy az ÁSZ ellenőrzési terve fél évre előre meghatározott, ezért kértünk soronkívüli vizsgálatot, az ÁSZ elnökénél, melyre abban az esetben van lehetőség, amennyiben felmerül a súlyos jogsértés gyanúja. Azt gondoljuk, hogy a Pannóniafilm Kft. ellen a tavaly nyár óta folyó rendőrségi nyomozással - a Pannóniafilm Kft. MMK-val való kapcsolatát figyelembe véve - felmerül a jogsértés lehetősége, így indokoltnak éreznénk az MMK-val szembeni soronkívüli ÁSZ vizsgálatot. Reméljük, hogy az ÁSZ a rendőrségi nyomozás alapján szükségesnek érzi az illetékes hatóságok bevonását és az MMK működése vizsgálatának elvégzését, mely működést 2003. januári jelentése alapján akkor részben törvénysértőnek talált."- jelentette ki Patrovits.


Herczeg Dóra


----------------------------------
Népszava Online - Belpolitika 2005. március 30. szerda | 05:10


Mi lesz veled, Pannóniafilm?


Hutlen kezelés alapos gyanújával folytat nyomozást a Pannónia Filmstúdió (Pannóniafilm Kft.) ügyében a Budapesti Rendôr-fôkapitányság. Az állami tulajdonú - Jankovics Marcell vezette - rajzfilmvállalatra és az ügyvezetô által is tulajdonolt magáncégre, a Ma-Ra Kft.-re kiterjesztett nyomozás a tanúkihallgatásoknál tart. A BRFK a Pannóniának megítélt, majd a Ma-Rába átirányított közpénzek átvételének törvényességét is vizsgálja.



Lapunk információja szerint a BRFK tavaly nyár óta nyomoz ismeretlen tettes ellen tett feljelentés alapján hutlen kezelés alapos gyanújával a Pannónia Filmstúdió (Pannóniafilm Kft.) ügyében. Péntek József alezredes, a BRFK vizsgálati fôosztálya gazdaságvédelmi osztályának vezetôje megerôsítette értesülésünket. Mint mondta, egy feljelentés, és a tavaly nyáron megjelent számos újságcikk alapján arra próbálnak fényt deríteni, hogy történtek-e visszaélések az állami tulajdonú Pannónia Filmstúdió vagyonával. Péntek arról tájékoztatta a Népszavát, hogy a BRFK tavaly nyáron kezdte meg a nyomozást, már több szervezettôl - az Állami Privatizációs és Vagyonkezelô (ÁPV) Rt.-tôl, az APEH-tôl, a Magyar Mozgókép Közalapítványtól (MMK), a Nemzeti

Kulturális Örökség Minisztériumától (NKÖM) és a Fôvárosi Cégbíróságtól is - begyujtötték a pannóniás szerzôdéseket, ezek alapján pedig megkezdték a tanúkihallgatásokat. "A BRFK nyomozói jelenleg az adatgyujtésnél tartanak, ha minden dokumentumot megvizsgáltak és minden érintettet kihallgattak, akkor határoznak a büntetôjogi felelôsség kérdésében" - mondta Péntek József, aki azt is közölte, hogy a nyomozást kiterjesztették a Magyar Rajzfilm Produkciós Iroda (Ma-Ra) Kft.-re is. A nyomozásról az MMK-t 2004 november közepén értesítették - mondta lapunknak az alezredes.

Az állami rajzfilmvállalatnak szinte már csak neve, legendája van az animációs szakmában, 2003 óta a pannóniás alkotók többsége fôleg a Ma-Ra Kft.-ben készülô filmeken dolgozik. Az MMK Animációs Szakkollégiumának pályázatain ugyanis a Ma-Ra Kft. indul és nyer, míg a Pannónia legtöbbször indulni sem tud.

A történet 2003-ban kezdôdött, amikor az MMK Animációs Szakkollégiuma a Ma-Ra Kft.-nek ítélte az éves animációra fordítható keret 33,9 százalékát, miután Jankovics Marcell a Pannónia anyagi gondjaira hivatkozva nem igényelte. A közalapítvány 2003 májusában eredetileg a Pannóniának juttatott tíz produkcióra ötvenkétmillió forintot, a pénzt mégis - zárt, meghívásos pályázat elbírálása után - átirányították a Ma-Rának.

Megkérdeztük az MMK fôtitkárát, Tóth Erzsébetet, miért adtak lehetôséget arra, hogy a Mara Kft. zárt, meghívásos pályázaton átvegye a nagy múltú rajzfilmvállalatnak korábban megítélt támogatást. Tóth Erzsébet szerint azért, mert a Pannónia mint producer nem tudta az önrészt biztosítani, így a 2003-ban megítélt támogatásról lemondott az ügyvezetô igazgató, Jankovics Marcell. A Ma-Ra Kft. megfelelt a pályázati kiírás követelményeinek, és mivel az MMK elsô számú szempontja, hogy a produkciók megvalósuljanak, úgy döntött, hogy zárt, meghívásos pályázatot ír ki. A Ma-Ra Kft. átvette az eredetileg támogatott tíz rajzfilm megfilmesítési jogát, nem volt köztartozása, és a nyertes produkciók önrészét is vállalta" - fogalmazott.

Lapunk érdeklôdésére, miszerint amióta értesültek a BRFK nyomozásáról, elrendeltek-e belsô vizsgálatot arról, hogy jogosan kapta-e meg az MMK-tól a Pannónia pénzét Jankovics cége, azt a választ kaptuk: az MMK-hoz ez ügyben nem érkezett hivatalos megkeresés a BRFK-tól. Kiemelte, hogy az ÁSZ 2003-ban vizsgálta az alapítók és a támogatottak viszonyát és nem talált kivetnivalót a szakkollégium muködésében. A produkciók egyenlô eséllyel jutottak hozzá a támogatáshoz. Szerettük volna megtudni azt is, átadták-e már a BRFK-nak a Ma-Rával és a Pannónia Filmstúdióval kötött kontraktusokat - a BRFK tanúkihallgatást is tartott -, Tóth azonban a jogi osztályhoz irányította lapunkat, ahonnan azt a választ kaptuk, az MMK-hoz ez ügyben nem érkezett hivatalos megkeresés a BRFK-tól.

Hogy a filmjogokat mennyiért váltotta meg a Pannóniától 2003-ban a Ma-Ra, azt nem sikerült kiderítenünk, pedig jogászok szerint a vállalatnál elkészült filmek a nemzeti filmvagyont gyarapították volna. Továbbra is megválaszolatlan kérdés marad, hogy ha a Pannóniának 2003-ban, a pályázati szakaszban nem állt rendelkezésére az önrész, akkor az MMK-nál miért nem érvénytelenítették az eredményt ahelyett, hogy ugyanazokkal az alkotókkal, csak más cégnév alatt szerzôdnek.

Jankovics Marcell az Index 2004. június 2-i cikkében, majd a Magyar Nemzet 2004. június 15-i számában úgy nyilatkozott: "A tulajdonosváltás bizonytalanságában támadtak likviditási nehézségei tavaly nyáron (2003-ban - a szerk.) a Pannóniának. Mivel aktuális köztartozásait éppen nem tudta volna kifizetni, félô volt, hogy az MMK-tól érkezô pályázati pénzeket az APEH leemeli a számláról. A közalapítvány vezetôsége tanácsolta végül, hogy a lebonyolítást engedményeztessék olyan lebonyolító cég javára, amelynek nincsenek adósságai. Ez lett a Ma-Ra Kft." A Magyar Hírlapnak pár nappal késôbb már azt állította, az adóra mindig volt pénz a Pannóniánál, csakhogy a 2003-as pályázat eredményhirdetéséig nem tudták a nyolcmilliós önrészt felmutatni, így nem mertek garanciát vállalni a pályáztatóval szemben, mert a muködés költségeit és a közterheket fizetni kellett. Ha pedig visszamondja a filmekre elnyert összeget, akkor a tíz produkció nem készülhet el, ezért - az alapítvány javaslatára - bevont egy lebonyolító céget, amely vállalja az önrészt, és köztartozása sincs. "Természetes, hogy azt a céget választottam, amelyben az én magáncégem és több pannóniás magáncége is benne van."

Jankovics Marcell most lapunknak azt mondta, hivatalosan nem értesítették ôket a nyomozásról, csupán az ÁPV Rt.-tôl tudnak róla, mert az állami vagyonkezelô kontraktusokat és dokumentumokat kért be a Pannóniától. Megkérdeztük Jankovicsot arról is, a Ma-Ra és a Pannónia jelentette-e az MMK-nak, hogy nyomozást folytat a BRFK a Pannóniánál és a Ma-Ránál, amikor 2004. november 10-i beadási határidôvel indultak a közalapítvány pályázatán. Jankovics azt közölte, kérdezzük Mezei Borbálát, a Ma-Ra ügyvezetôjét a magáncégrôl, a Pannónia ügyében pedig nem tudott konkrét választ adni, de azt hangsúlyozta, a Pannóniát nem értesítette a tényállásról a nyomozó hatóság.

A Pannónia Filmstúdió 2004-ben már versenybe sem szállt az állami támogatásért, de elindult és nyert is a Ma-Ra Kft. A produceri feladatokra alapított

Ma-Ra Kft. 2003-ban az animációs filmekre fordítható éves keret 33,9 százalékát, 2004-ben 40,4 százalékát nyerte el. Szerettük volna megtudni a szakkollégiumtól, hogy hányan és kik pályáztak sikertelenül a rendelkezésre álló összegekre, de lapunk nem kapta meg a kért információkat, mert az MMK fôtitkára szerint nekik csak a nyertesek listáját kötelességük nyilvánosságra hozni.

Az MMK Animációs Szakkollégiumának elnöke, Szemadám György az Index 2004. június 4-i cikkében kijelentette: "a Pannónia átalakult Ma-Rává". Mint mondta: "az animációs szakkollégiumnak nem azzal kell foglalkozni, hogy milyen gazdasági háttérrel rendelkeznek a pályázó cégek. Ezt a feladatot a közalapítvány gazdasági vezetôi, projektmenedzserei végzik el, és vétójoguk van a pénzek odaítélésénél. Jankovics Marcell és a Pannónia alkotóinál elkészült munkáik és a muvészi kvalitások játszanak szerepet a döntésben, no és - mondta Szemadám - az, hogy a Pannóniával és a Kecskemétfilmmel együtt a magyar animációs szakma "80 százalékát ôk adják".

Éppen a döntések átláthatatlansága miatt kérdôjelezte meg a Magyar Mozgókép Közalapítvány törvényes muködését a Magyar Animációsfilmes Szakmai és Érdekvédelmi Egyesület (Manifeszt). Az egyesület februárban közérdeku bejelentéssel soron kívüli ÁSZ-vizsgálatot kért az MMK-ról. A Manifeszt elnöke, Patrovits Tamás elmondta: két nyílt levélben is kértek Tóth Erzsébettôl, hogy tegyék átláthatóbbá támogatási rendszerüket. Patrovits lapunknak úgy fogalmazott: érdekvédelmi szervezetük "súlyos törvénytelenségeket tapasztalt". A Manifeszt szeretné elérni, hogy az MMK, illetve az Animációs Szakkuratórium döntései legyenek nyilvánosak. Jelenleg nem tudni, kik, hányan és milyen összegekért pályáztak az elmúlt években. A Manifeszt szerint elôre nyilvánosságra kellene hozni a támogatott kategóriákat - rövidfilm, sorozat, játékfilm, elsôfilmes - és a hozzájuk társított keretösszegeket. Szerintük ugyanis az MMK a pályázó és az alkotók személye, nem pedig a produkció színvonala alapján dönt a támogatásokról. Kifogásolják azt is, hogy az elnyerhetô pénzek nagy része évek óta a Pannónia Filmstúdiónak, a Ma-ra Kft.-nek, valamint a Kecskemétfilmnek jut. Patrovits azt is kifogásolta, hogy Jankovics Marcell tizenöt éve készülô, Az ember tragédiája címu, egész estés animációs filmje évrôl évre jelentôs támogatást kap, miközben szerinte az MMK alapító okirata erre nem ad lehetôséget. A Manifeszt elnöke elmondta, Tóth Erzsébettôl csak második levelükre kaptak választ. Akkor már bejelentették: ÁSZ-vizsgálatot kértek. Tóth Erzsébet a Manifesztnek írt válaszlevelében kiemelte, hogy az MMK döntései nyilvánosak, muködésüket, a költségvetési pénzek felhasználását az NKÖM, az ÁSZ és a KEHI is jogosult ellenôrizni. Az ÁSZ jogi osztályán Lajos Béla lapunknak azt mondta: március 25-én kelt levélben jelezték a Manifesztnek, az éves ellenôrzési tervbe nem fér bele az MMK vizsgálata. Lajos Béla közölte: megvizsgálják, szükséges-e átadni a dokumentumot az illetékes hatóságoknak.



Jankovicshoz húz az MMK?

A filmtörténetben eddig példa nélküli, hogy egy közpénzzel támogatott animációs film - Jankovics Marcell Az ember tragédiája címu opusa - 1989 óta, azaz tizenöt éve nem készült el. Az egész estés mozit mégis évek óta támogatja az MMK animációs szakkollégiuma, noha az MMK pályázati pénzeinek elosztásakor döntô szempont az alkotás megvalósíthatósága. A befejezés pedig még messze van, hiszen Jankovics az Indexnek tavaly júniusban azt nyilatkozta: a két és fél órásra tervezett mu befejezéséhez még legalább 100 millió forint hiányzik. Az MMK a 2004-es 70 milliós egész estés keretbôl 30 milliót adott a Tragédiára, ezzel együtt a már tizenöt éve készülô opusra eddig 54 millió forintot ítélt meg a szakkollégium. Kérdéses, ha a Tragédia elkészül, mennyiben lesz része a nemzeti filmvagyonnak, hiszen Jankovics 1999-ben, 2000-ben, 2001-ben és 2002-ben még a Pannónia Filmstúdió nevében pályázott a közpénzekre. 2003-ban és 2004-ben - amikor 30 milliót kapott - már az érdekeltségébe tartozó magáncéggel pályázott, ami azt feltételezi, minden idôk legköltségesebb hazai animációs filmjének jogain az állam a magáncéggel osztozik majd.



Tudott az MMK a nyomozásról?

A Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMK) 2004. október 21-én pályázatot hirdetett az idei Kecskeméti Animációs Filmszemlén bemutatható animációs rövidfilmek befejezésére, valamint az animációs filmek átírására, a muvek beadási határideje november 10-e volt. Az MMK animációs szakkollégiuma december 2-ig bírálta el a pályamuveket. A BRFK tájékoztatása szerint az MMK tavaly november közepe óta tudja, hogy hutlen kezelés alapos gyanújával nyomoznak a Pannónia Filmstúdiónál és a Ma-Ra Kft.-nél. Egy büntetôeljárás kizáró ok a támogatások odaítélésénél. Megkérdeztük az MMK-t, tudtak-e a nyomozásról, amire nem kaptunk választ. A jogi osztály több kérdésünkre mindössze egymondatos felelettel tisztelte meg lapunkat. "Az MMK-hoz ez ügyben nem érkezett hivatalos megkeresés a BRFK-tól" - írták arra a kérdésünkre: hogy elküldték-e a rendôrségnek a kért dokumentumokat. 2004 decemberében a Pannóniafilm Kft. 1,6 milliót kapott, a Ma-Ra pedig 15,73 milliót nyert el az MMK honlapjának tanúsága szerint.


Herczeg Dóra



 
előzmény: torolt felhasznalo #59
 
 
2005. március 31. csütörtök, 02:19 59. | torolt felhasznalo
IDEMÁSOLTAM AZ INDEX MAI CIKKÉT:

A rendőrség vizsgálja a Pannónia-panamát

* Gőzsy Kati,
* Spirk József

2005. március 30., szerda 11:33

A Magyar Mozgókép Közalapítvány vezetője azt állítja, fogalma sem volt arról, hogy rendőrségi nyomozás folyik a Jankovics Marcell vezetése alatt álló Pannónia Filmstúdió ügyeiről, pedig a szervezet a vizsgálat megindulás után is kiemelten támogatta Jankovicsékat. A Budapesti Rendőr-főkapitányság hűtlen kezelés alapos gyanúja, valamint jogdíjfizetések elmaradása miatt indított vizsgálatot, és bekérte az állami tulajdonú cég szerződéseit. Az MMK szerint viszont a rendőrök csak azután érdeklődtek telefonon, hogyan működik a pályáztatás.
Küldje el ezt a cikket barátjának, ismerosének!Küldje el ezt a cikket barátjának, ismerõsének!
Nyomtatható változatNyomtatható változat

A Budapesti Rendőr-főkapitányság több feljelentés alapján nyomozást indított a Pannónia Filmstúdió ügyei után. A Népszava információi szerint a rendőrök tavaly nyáron kezdtek vizsgálódni hűtlen kezelés alapos gyanúja miatt, ismeretlen tettes ellen, és már többek között az ÁPV Rt.-től, az APEH-től, a Magyar Mozgókép Közalapítványtól, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumától is bekérték a Jankovics Marcell vezetése alatt álló állami cég papírjait. Az Index úgy tudja, hogy a nyomozók a hűtlen kezelés gyanúja mellett filmes jogdíjfizetések elmulasztása miatt azt is vizsgálják, hogy hova tűnt a nagy múltú, de jelenleg csődhelyzetben lévő rajzfilmstúdió filmjogokból származó bevétele.
Folyamatos átvétel

A BRFK arra próbál fényt deríteni, hogy történtek-e visszaélések az állami tulajdonú Pannónia Filmstúdió vagyonával, mondta a Népszavának a BRFK vizsgálati főosztálya gazdaságvédelmi osztályának vezetője, Péntek József alezredes. A Pannóniáról megjelent sajtóhírek alapján a nyomozást kiterjesztették a Jankovics Marcell résztulajdonában álló Ma-Ra Kft.-re is. Mint arról az Index beszámolt, a Pannónia gyártásvezetője és könyvelője által is tulajdonolt Ma-Ra az elmúlt években folyamatosan átvette a Pannónia üzleteit. A rajzfilmes produkciók gyártásához pedig az állami cég eszközeit és alkalmazottait vette igénybe. A rajzolóktól származó információk szerint a Ma-Ra már 2001-ben úgy szállt be a több mint kétmilliárdos költségvetésű Mr. Bean angol-magyar koprodukcióba, hogy a Pannónia szinte teljes animátori gárdáját alvállalkozóként foglalkoztatta, több tízmilliós szerződéssel.
Az APEH-től félve

Betelefonáltak a rendőrségtől
Mórocz Sándor, az MMK finanszírozási igazgatója elmondta, hogy a népszavás cikknek "nem sok valóságtartalma" volt az MMK-ra "vonatkozólag", a kuratóriumot ugyanis "semmilyen rendőrségi megkeresés" nem érte el. "Egyszer a Filmművész Szövetséghez betelefonált a rendőrségtől egy előadó - tette hozzá Mórocz -, hogy magyarázzuk el nekik az animációs szakkollégium működését. Szemadám Úr be is ment, és elmondta, hogyan működik a szakkollégium, de ismétlem, nem hivatalos beidézés volt, és nem tanúként hallgatták ki. Semmilyen konkrétumot nem kérdeztek tőle, hogy mennyi a finanszírozás, vagy hány százalékot adunk egyes filmekre, semmit." Mórocz végül Tóth Erzsébet főtitkárt javasolta az Indexnek interjúra, de a főtitkár asszonyt nem sikerült elérnünk, mert egész délelőtt "házon kívül" tárgyalt.
A pannóniás topmenedzserek magán-kft.-je 2003-ban átvette a filmstúdió állami támogatásait is. A Magyar Mozgókép Közalapítvány zárt, meghívásos pályázaton irányította át a pannóniások tíz filmjének megítélt 52,5 milliós támogatást úgy, hogy a Pannónia által megpályázott és 2003 májusában megnyert pénzeket novemberben a Ma-Ra Kft. vette fel. Jankovics Marcell tavaly - az Indexnek nyilatkozva - a privatizáció előtt álló Pannónia Filmstúdió nehéz helyzetével magyarázta, hogy az ügyvezetése alatt álló állami vállalat helyett miért a kft. kapta az állami filmtámogatásokat. Jankovics a váltásról először azt mondta, hogy miután a Pannóniánál "olyan helyzet" állt elő, hogy "a bevételeket elvonhatja az APEH", kénytelen volt más céget állítani a pályázatra, amelyen egyébként saját maga is további harmincmillió forintot kapott az egész estés filmekre elkülönített hetvenmilliós keretből a tizenöt éve készülő Ember tragédiája c. filmre. Jankovics később módosította nyilatkozatát, és azt mondta, hogy az ÁPV Rt. tiltotta le a vállalatot a szerződéskötésektől a privatizáció előkészítése miatt.
A nyomozás ellenére

A 2003-as zavaros támogatásátirányítás ellenére a Ma-Ra és személyesen Jankovics 2004-ben további - a szakma egészéhez képest kimagasló arányú - támogatást kapott az állami alapokból. Az MMK a rendőrség tájékoztatása szerint már 2004 novemberében tudomást szerzett a nyomozásról, de a közalapítvány honlapjára két hónappal később, 2005. január 7-én felkerült lista bizonyítja, hogy az animációs szakkollégium még mindig a legfőbb támogatandó cégnek tekintette az Ma-Ra Kft.-t és a Pannóniafilmet. A két cég az összesen elosztható harmincmilliós állami támogatásból huszonkétmilliót kapott.
Kiszórták az archívumot

Az Index információi szerint a Pannónia Filmstúdió az utóbbi hónapokban a háromszázmillió forint értékű óbudai székházában már csak a földszinti szobákban húzza meg magát. A háromemeletes épület többi részét a cég bérbeadta. Úgy tudjuk, hogy a zsugorodó cég kiszórta az elmúlt évtizedek rajzfilmterméséből még megmaradt eredeti rajzait is. A kiürített raktárból kikerült értékes rajzok és háttérfestmények java részét a Manifeszt rajzfilmes szervezet mentette meg a bezúzástól, és szándékaik szerint egy közgyűjteményt hoznak majd létre a kidobásra ítélt anyagokból. A Pannónia archívumában őrizték az ismert magyar rajzfilmsorozatok, mesefilmek eredeti rajzait, festményeit. Az Index által megkérdezett szakértők szerint a több százezerre becsült kidobott fólia mai értéke akár több milliárd forint is lehet.
Közreműködött volna

Lerobbant állapota ellenére a Pannónia privatizációjáért maga Jankovics is lobbizott az ÁPV Rt. illetékeseinél. Az Index tavaly beszámolt arról, hogy az ügyvezető közreműködésével Gát György producer többször megfordult a III. kerületi székházban, és az alkalmazottakat is tájékoztatta a privatizációban való részvételi szándékáról. A magánosítással kapcsolatban többször is nyilatkozó Jankovics azt hangsúlyozta, hogy "az animációsfilm-ipar világméretű válsága miatt" a befektetők számára csak nehezen térülne meg egy ilyen ügylet. Az igazgató azt is állította, hogy életkora miatt ő már személyesen nem kíván részt venni az esetleges privatizációban.

Jankovics Marcellt többszöri próbálkozásunk ellenére sem mobilján, sem a Pannóniafilm irodájában nem sikerült elérni. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumában egyelőre nem kívántak nyilatkozni a nyomozásról, annyit azonban megtudtunk, hogy a rendőrség megkeresésére a tárca is átadta a Pannóniával kapcsolatos iratokat, ugyanakkor felhívta a rendőrök figyelmét arra, hogy a cég nem a minisztériummal áll szerződéses viszonyban, hanem az MMK-val.
Kapcsolódó anyagok

* Állam az államban a filmes közalapívány?
* Tizenöt éve utalgatnak pénzt a Tragédia-rajzfilmre
* Az APEH-et játszotta ki a Mozgókép Közalapítvány
* Az APEH-től félt Jankovics Marcell
* A Fehérlófia és a Szerencsi együtt privatizál?

 
2005. március 31. csütörtök, 02:10 58. | torolt felhasznalo
kedves logic,

hidd el, értékelem a törekvésedet, hogy szeretnéd megérteni ami itt zajlik. Rossz hírem van: nem fogod. Olvasd el a mai index nyitólapon megjelent hírt Jankovics Marcell rendőrségi ügyéről és mindjárt nem értesz semmit.

Micsoda????-kérdeztem a fejemet két kezembe temetve. Hogy valaki egy állami cég vezetőjeként pályázik közpénzre, majd -az APEH elől menekülve és kijátsszva az MMKA-t is- a magáncégébe irányítja a pénzt, mégpedig az Alapítvány tudtával... Ez milyen?

Nem a te hibád, hogy nem érted a folyamatokat logic, mert ahogy egyre több pénz forog az asztalon, úgy szaporodnak el a nemkívánatos események is ugyebár... Azt azonban nem hagyom szó nélkül, amit a végén írsz.

Hogy szarban van egy rendező -mondod- és hogy mocsok dolog őt ilyenkor bántani.

Logic, fogd végre föl, hogy nem 1 rendező van bajban, hanem mindegyik, éspedig éppen az olyan mocsokságok miatt, mint amilyeneket Tarr Béla, vagy Jankovics Marcell, Bereményi Géza, Káel Csaba, Barbalics Péter követnek el.

Ezek persze mind-mind másféle mocsokságok, de én például felszólításod ellenére sem kussolok ezekről, mert nincs más lehetőségem, mint itt ugatni és akkor majd hátha egyszer meghallja valaki rajtad kívül is, pl Tóth Erzsébet, aki az Alapítvány főtitkáraként nem tudom miért nem érzi kötelességének, hogy az itt felmerült ügyekre reagáljon, illetve, hogyan nézheti el szó nélkül, ami Jankovics körül történik.

Számomra az is jelzésértékű, hogy a filmponthu hallgat, miközben az Index rendre megelőzi a filmes hírek közlésében. Nem lehet nem észrevenni, hogy ami az MMKA-nak kellemetlen, arról itt is megpróbálnak jóideig hallgatni.
 
előzmény: torolt felhasznalo #57
 
 
2005. március 30. szerda, 11:36 57. | torolt felhasznalo
Kedves Józsi,

amit írsz teljesen értem, sőt, eddig is értettem. De nem teljesen értek egyet vele, álláspontom valahol a tied és bolhásé között helyezkedik el.

Mert ebben a londoni férfi ügyben nyilvánvaló Tarr felelőssége, és bizonyos morális kérdések is felmerülnek, például, hogy miért készít egy szűk elitista réteg által magasztalt rendező hollywoodi költségvetésű filmet, amikor nyilvánvaló, hogy a pénz nem fog visszajönni, úgy, mint egy szuperprodukció esetében. (Persze az 5.3 millió euro még midig piskóta egyigazi blockbusterhez képest, de ez mindegy).

Ugyanakkor Tarr nem csinál egy-két évente nézhetetlen förmedvényeket állami pénzből, hanem három-négy-öt évig forgat többnyire igen jelentős filmeket, melyekre a világ odafigyel. Ez, egy normális országban pozitívumként kellene, hogy felmerüljön, és én ugyanazt érzem amit bolhás, ész nélkül nekiesett mindenki Tarr Bélának, és a magyar film minden sarát rá akarják tolni. Pedi Tarr legalább jó filmeket csinál, még ha nem is mindenkinek jön be. Az idei szemle rendezőit miért nem szapulja senki azért a töméntelen fosért amit a 2004-es év folyamán összebénáztak?

Ilyen alapon azt is mondhatjuk, hogy Bartókot alig hallgat ma valaki, érthetetlen bonyolult zene, nyomjuk a pénz Baby Gabira meg a faszom tudja kire. (Tudom hogy Bartók halott és nem kell neki már pénz).

Ha kritikusok (és egyébként nem csak ők) szerte a világon szeretik Tarr filmjeit, az jó nekünk, és nem rossz.

És továbbra is fenntartom hogy ebben az ügyben az MMK-nak is van felelőssége nem csak Tarrnak.

Egyébként amit nem értek, illetve inkább nem tudok azok a konkrétumok a Londoni férfi kapcsán, amikre néhányan utalnak, de senki nem mond semmit. Ezt próbálom kiprovokálni valakiből, hátha eltörik a mécses. Eddig nem sikerült. Itt hűtlen kezelést emlegetnek, meg hogy Tarrnak köze lenne a francia producer öngyilkosságához. Ezek súlyos vádak, amiket szerintem nem kellene hagyni hogy csak úgy a névtelen forumokon keringjenek. Ha igaz valaki álljon ki és mondja el, hogy mit tud. Ha nem akkor meg kussoljatok, mert a szarban lévő rendezőt rágalmazni ocsmány dolog.
 
előzmény: torolt felhasznalo #54
 
 
2005. március 29. kedd, 12:57 56. | torolt felhasznalo
Miért érzem én úgy, hogy miközben az állami pénzelosztási szisztéma sorozatos csődjei valósulnak meg 1989 óta, akkor most mindezt megpróbálja néhány ember Tarr Béla nyakába varrni?
Értsétek már meg, Tarr Béla és "immoralitása" csak az egyik jellemzője a szisztémának, a betegség egyik tünete. A betegségről annyit: SÚLYOS!
Értem én, hogy most nektek fontosabb a személyes sérelmetek, de nyugodjatok meg ha minden marad régiben és ha eleget szidjátok Tarrt, a ti szátokat is betömi majd az MMKA pár millóval.
Akkor majd morálisan fogjátok elbaszni az állami pénzeket...
 
előzmény: torolt felhasznalo #54
 
 
2005. március 29. kedd, 04:17 55. | torolt felhasznalo
tavasziszel,

azt hiszem elég pontosan látod a helyzetet...
 
előzmény: torolt felhasznalo #53
 
 
2005. március 29. kedd, 04:14 54. | torolt felhasznalo
logic, nem hiszem el, hogy végigolvasva az eddigi hozzászólásokat, még mindig nem érted, hogy mi a helyzet.

Azt érted-e például, hogy ez a kibaszott filmszakma nem egy ember kényekedve miatt működik -hadd legyek demagóg- KÖZPÉNZBŐL... Érted ezt?

Az egész Tarr Béla sztori (nem csak az utolsó fejezet, hanem már korábban is) arról szól, hogy egy bizonyos kritikusi lobbi hatására Tarr értéke hihetetlenül megnövekedett a világ fesztiváljain és ezáltal persze esztéták, filmelméleti emberek és mások számára is. Ez eddig kurva jó dolog. Olyan, mint az Unicum. Tarr ma valóban egyike annak a 3-4 rendezőnek, aki miatt tudnak a magyar filmről.

Szabó István, vagy Jancsó Miklós azonban SOHA nem élt vissza ezzel a lehetőséggel. Korrektek, normális emberek maradtak.

Tarr Béla kétségbevonhatatlan tehetsége és elképesztő nemzetközi sikere (bárkinek bármi legyen is a véleménye a filmjeiről) nem jár együtt azzal, hogy magatartásában olykor egy morális lényre emlékeztetne.

Hadd ne másoljam ide a fórum összes elemét. Az itt megszólalt emberek többnyire egyetértenek abban, hogy ez így nem mehet tovább. Mindenki arra vár, hogy ebben a következmények nélküli országban végre eljön a perc, mikor egy közösség, adott esetben a filmes szakma a saját érdekében azt mondja, hogy elég volt.
 
előzmény: torolt felhasznalo #52
 
 
2005. március 26. szombat, 18:38 53. | torolt felhasznalo
Mondd azt egy producernek Europaban hogy Tarr Bela! Sorozatos hisztik, amator filmes nyersanyag zabalas, forgalmazhatatlan filmek, primitiv zseni tudat, irritalo sznobizmus, proletar romantika: kb. ezt fogod hallani. A producereket ne keverjuk ossze a kritikusokkal!
 
2005. március 26. szombat, 12:40 52. | torolt felhasznalo
Az van Maugli, hogy te se mondasz érdemben semmit. Bolhással nagyon nem értesz egyet, ez látszik.
Lehet hogy igazad is van.
De miben?
Ha ilyen indulatos vagy biztos tudsz valami olyat amit más nem. Tényeket mondjál, ha olyan jól informált vagy, hogy mit művelt Tarr Béla.

Én jelenleg csak annyit látok, hogy 5.3 millió euróból kezdett forgatni, ami nem a saját pénze volt, tehát valakik adtak neki. Ezek a valakik mért nem hibásak? Miért csak ő?

Van egy 10 perces jelenet a filmben, ahol a szél szerteszteszét visz 2 milliót a bastiai kikötőben, vagy mi?

Én most nem anyázni próbálnék, hanem tényleg érdekelne, hogy milyen konkrétumokra gondolsz.

üdv.
 
előzmény: torolt felhasznalo #51
 
 
2005. március 26. szombat, 11:37 51. | torolt felhasznalo
Jaj de örülök, hogy egy kis sikerélményben mégiscsak részesülhettél így húsvétkor azáltal, hogy nagy felindultságomban egyszer az én mondatom is megbicsaklott, bolhas. hát ezt hozta neked a nyuszi.

ha jobban tetszik, kijavítom: kialakul egy széles körűen egybehangzó vélemény.

a lényegről ugyan továbbra sincs érdemi mondanivalód, de én azért jó locsolkodást kívánok neked bolhas.
 
előzmény: torolt felhasznalo #50
 
 
2005. március 26. szombat, 01:05 50. | torolt felhasznalo
"már kialakul valami szélesebb körű vélemény."

Az kialakult.
 
előzmény: torolt felhasznalo #48
 
 
2005. március 26. szombat, 00:36 49. | torolt felhasznalo
Hirtelen felpezsdült itt az élet. Ez jó. Az már kevésbé, hogy az egész szakmát érintő, remélhetőleg csak átmeneti pénztelenség megoldását bizonyára nem segíti az újabb
"Big Budget Film- Botrány"... Ami nem sikerült a Sorstalanságnak, a Hídembernek, a Bánk bánnak (persze más és más okok miatt), hogy botrány nélkül csináljanak jó filmet a közpénzből, nos ez úgy látszik Tarr Bélának sem sikerül. Ez is magyar sorskérdés?

Valami elszakadt. Mindenki zavarodott. Mit kell tenni?

 
2005. március 26. szombat, 00:27 48. | torolt felhasznalo
bolhas!

hetet havat összehordasz megint. "protokoll érték"??? mit szerettél volna mondani? országimázst, vagy mit? "sokak által gyűlölt"? -akkor hogyan kap pénzt szó nélkül?

és mi az, hogy nekem nem tetszik a rendszer? ez egyáltalán nem fontos. olvasd el a többi hozzászólást, abból már kialakul valami szélesebb körű vélemény.

melyik rendszerre gondolsz? (ha gondolsz egyáltalán bármire is) arra, amelyik egy ember érdekeit a mások érdekei elé tolja? hát bolhas, mit tagadjam: ez nekem tényleg nem tetszik. biztos megleptelek ezzel bolhas.

tudod mit? ne fáraszd magad mondatok összetákolásával. egyrészt érdektelen amit írsz, másrészt morális tanulságai sincsenek tisztelt soraidnak.

 
előzmény: torolt felhasznalo #47
 
 
2005. március 25. péntek, 23:09 47. | torolt felhasznalo
A "korzikai fenegyerek" (szerintem ő örül a névnek)eddig is pályázott és kapott pénzt és ezután is fog. Magyarországon és másutt Európában is. Hosszú évekig dolgozott (melózott), pályázott és többször nyert az említett pályázatokon. Nemzetközileg elismerik a munkáját, bár pénzt nem lehet a mozikban keresni vele, de protokoll-értéke igen nagy. Ennek a sokak álltal valóban rettegett és gyűlölt filmesnek a producere, az Európai Filmakadémia Elnöke volt míg el nem hunyt. Maugli, tán nem tetszik a rendszer?
 
előzmény: torolt felhasznalo #46
 
 
2005. március 25. péntek, 21:11 46. | torolt felhasznalo
bolhas!

reméltem, hogy megérted: egy ilyen fórum azokért működik, akik meggondolják a szavaikat. Ez itt nem az üres handabandázás terepe. Adok öt percet az életemből, hogy elmondjam, mekkora sületlenségeket hordasz itt össze.

Tarr Béla szerinted olyan filmművész, akinek "szinte szó nélkül adnak pénzt Európában..." Világos, hogy életedben nem hallottál még azokról az európai pályázatokról (Eurimages, Media Plus, Arte, stb) ahol adott esetben hónapokig tartó komoly melóval lehet csak jelentkezni. Vedd a fáradságot és próbáld meg elolvasni akármelyik pályázat kiírását, gondold végig, hogy hány millió forintba kerülne csak az, hogy komoly eséllyel induljon egy forgatókönyv.

Szerinted a "korzikai fenegyerek" , aki csődbe juttat cégeket, kockáztatja mások életét, elherdál többszáz millió forintnyi közvagyont, hisztérikus reakcióival hol le- hol felmondja a munkát, stb, stb és követelőzik és könyörög és most mégis folytatni akarja a filmet de mégtöbb pénzt akar... szóval ez a nagyszerű filmművész az az ideáltípus, akire -idézlek téged- "az európai filmművészetet és támogatását találták ki..."

Én újra megkérdezem tőled, de tényleg nem azért, hogy válaszolj: miről beszélsz?
 
előzmény: torolt felhasznalo #43
 
 
2005. március 25. péntek, 14:39 45. | torolt felhasznalo
maugli!

miről kérdezel?
 
előzmény: torolt felhasznalo #44
 
 
2005. március 25. péntek, 13:13 44. | torolt felhasznalo
bolhas!

miről beszélsz?
 
előzmény: torolt felhasznalo #43
 
 
2005. március 25. péntek, 12:31 43. | torolt felhasznalo
Filmbuzeráns! Az önmagát lenullázó, eláruló, kioktató hangvételt sikerült folytatnod!

A "korzikai fenegyerek" legalább egy világszinten elismert filmművész. Azon kevesek közé tartozik akinek szinte szó nélkül adnak pénzt Európában. Az európai filmművészetet és támogatását pedig elsősorban az ilyen "fenegyerekekre" találták ki. Azon lehet vitatkozni, hogy jól van-e ez így, de így van ez biztos. Forgatási leállásaink, vetíthetetlen amatőrfilmjeink viszont nekünk vannak többségben. És ez már több mint nevetséges...
 
előzmény: torolt felhasznalo #40
 
 
2005. március 25. péntek, 12:29 42. | torolt felhasznalo
Filmbuzeráns! Az önmagát lenullázó, eláruló, kioktató hangvételt sikerült folytatnod!

A "korzikai fenegyerek" legalább egy világszinten elismert filmművész. Azon kevesek közé tartozik akinek szinte szó nélkül adnak pénzt Európában. Az európai filmművészetet és támogatását pedig elsősorban az ilyen "fenegyerekekre" találták ki. Azon lehet vitatkozni, hogy jól van-e ez így, de így van ez biztos. Forgatási leállásaink, vetíthetetlen amatőrfilmjeink viszont nekünk vannak többségben. És ez már több mint nevetséges...
 
előzmény: torolt felhasznalo #40
 
 
2005. március 25. péntek, 11:49 41. | torolt felhasznalo
Kedves Csejdy András, baromi érdekes, hogy a legintenzívebb topic lekerült a nyitólapról... Én tulajdonképpen értem, hiszen itt sokan a fő szponzorotok felelősségét firtatják. A helyzet azonban egyszerűen tisztázható lenne, ha az MMKA illetékesei közül bárki venné a bátorságot és kijelentené végre, hogy fontosabb az egész filmszakma, mint egy (1) film.

És akkor nem kéne maszatolni, nem kéne eldugni ezt a kellemetlen szövegelést....

 
előzmény: torolt felhasznalo #40
 
60-41  /  60

nka emblema 2012