sex hikaye

A 2013 májusi Filmvilág tartalmából

Titanic, Grunwalsky, Bollywood

2013. május 14. - filmhu
A 2013 májusi Filmvilág tartalmából

Megjelent a Filmvilág májusi száma, amely többek között a jubileumi Titanic Fesztivállal, Hollywood és az idősek kapcsolatával, a születésnapos Grunwalsky Ferenc, az ördögűzéssel és a 100 éves Bollywoodal is foglalkozik. Aki szereti a Filmvilágot és segíteni akar abban, hogy fennmaradjon, bízza rá az adója 1%-át.

 

A tartalomból:

SZÜRKÜLETI ZÓNA
Mintha Hollywood kezdene másképp tekinteni az idősekre. Régebben még így szólt a vonatkozó álomgyári bon-mot: „Ha el akarod veszíteni a közönséged, csinálj filmet öregekről”, de mára a trend megfordulni látszik, Hollywood új célközönséget talált magának. Az ötven fölötti nézők nem a nagyköltségvetésű szuperprodukciókra, hanem a régi idők sztárjaira kíváncsiak.
- Baski Sándor: Nem vénember (Hollywood és az idősek)
- Vajda Judit: Idősebbek is elkezdhetik (Túlkoros testiség)
- Hirsch Tibor: Nem vénnek való filmek (Öregek a magyar filmben)

MAGYAR MŰHELY
Grunwalsky akkor szocializálódik filmessé, mikor a filmrendező még fontos véleményformáló értelmiségi, a műfajnak pedig delejes húzása, ereje van. Amikor több mint félezren jelentkeznek felvételizni a rendezőszakra, amikor film és hatalom 60-as években kezdődött harca egyre radikálisabb valóságfeltáró, nyelvi kísérletező programokban kulminál. Egy eddig nem publikált beszélgetős könyvben mondja: „A film nekem a világ megfejtése. De beszélni erről nehéz. Lehet, hogy épp azért választottam ezt a szakmát, mert nem tudom, mi az, ami olyan mágikus erővel hat rám. Vajon miért néztem meg huszonnyolcszor a Vörös sivatagot, ami – mint forma és gondolat – tulajdonképpen nézhetetlen? Azt tudom, hogy ugyanazt a dolgot kerestem, amit ma: a vizualitás egyfajta mámorát. Amikor 1970-ben a Szociológiai filmcsoportot! című kiáltványt fogalmaztuk Bódyval, egy mondathoz, emlékszem, a végsőkig ragaszkodtam: ’Bennünket a világ vizuálisan látható, konkrét arca érdekel.’ Akkor még nem volt fontos a televízió, nem létezett a videó, elementáris vágy élt bennünk, hogy lássuk, és láthatóvá tegyük a világot.” Grunwalsky Ferenc operatőr-rendező 70 éves.
- Muhi Klára: Permanens vizuális forradalmár (Grunwalsky Ferenc-portré)
- Kelecsényi László: „Soha nem lesz belőlem operatőr” (Beszélgetés Szécsényi Ferenccel)

ASSAYAS
- Báron György: Az eltűnt lázadás nyomában (Egy magyar Párizsban: Olivier Assayas)

BOLLYWOODI ÁLMOK
Az indiai filmgyártás idén 100 éves. A kontinensnyi országban ma már évente 1000-1200 film készül. A bollywoodi filmtermés ennek csak egy részét teszi ki, de ez a kétszáz film vonzza moziba a nézők többségét. Bollywood látványos, színes, romantikus álomvilága az utóbbi időkben már Európában és Amerikában is egyre népszerűbb. Nem véletlenül, ezek a filmek egzotikusak, szórakoztatóak, ugyanakkor olyan filmtípust képviselnek, mely egyedülálló a világ filmgyártásában.
- Vajdovich Györgyi: Ahol a szuperhős is táncra perdül (Bollywoodi műfajkeverék)
- Tóth Luca: Bollywood Bollywoodról (Farah Khan: Om Shanti Om)

ÖRDÖGŰZŐK
Európa ugyan a boszorkányüldözésből több mint kétszáz éve kigyógyult, de a kifejezés és a bűnbakkeresés tébolya – új és új tartalommal – velünk maradt. A klasszikus exorcista filmek (Salemi boszorkányok, Ken Russel Ördögökje, vagy a Mater Johanna) nem a katolikus/protestáns vallást kritizálják, még csak nem is az egyházat ostorozzák, hanem egy ön- és közveszélyes kóros lelkiállapot és világszemlélet diagnózisát adják.
- Varga Dénes: Mindenkiben ott bujkál (Az ördögűző utóélete)
- Schubert Gusztáv: A gonosz álarcában (Ördögűzés: Loudun és Salem)

TITANIC
- Baski Sándor: Kikötött (Titanic: versenyfilmek)
- Huber Zoltán: A múlt árnyai (Csehek a Titanicon)
- Roboz Gábor:  Csápos szörnyek és harcias családok (Titanic: Zöld sziget)

FESZTIVÁL
- Buglya Zsófia: Periférikus éleslátás (Graz - Diagonale)

MOZIPEST
- Erdélyi Z. Ágnes: Nappal Muskátli, éjjel Szép Ilonka (Beszélgetés András Ferenccel)
- Varró Attila: Főtaxi-sofőr (András Ferenc: Dögkeselyű)

FILM/REGÉNY
- Vajda Judit: Kedves ellenségeim (Stephanie Meyer: A burok)
- Szabó Noémi: Széplelkű paraziták (Andrew Niccol: A burok)

KRITIKA
- Horváth Eszter: Szemérmetlen burleszk (Pedro Almodóvar: Szeretők, utazók)
- Huber Zoltán: Első fecskék (Joseph Kosinski: Feledés)

Legyél a Filmvilág mecénása: Vedd meg, védd meg!
A Filmvilág már az interneten (dimag.hu) is előfizethető és olvasható!

Kedves Olvasók!
Most van az adófizetés utolsó hete.
Aki szereti a Filmvilágot és segíteni akar abban, hogy fennmaradjon, bízza rá az adója 1%-át.
FILMVILÁG ALAPÍTVÁNY 19019037-2-41






nka emblema 2012