sex hikaye

Orosz filmforradalom

Válasz Hollywoodnak

2005. április 22. - filmhu
Orosz filmforradalom
Az Éjjeli őrjárat hirtelen sikere az orosz mozi számára nagy lehetőségeket indított el, írja a Guardian. A washingtoni beavatkozó politika és a moszkvai demokrácia hiánya között akár egy újfajta (filmes) hidegháborús folyamatról is lehet beszélni, mindenesetre a hollywoodi produkciók piaci részesedését az új orosz filmek elkezdték visszaszorítani az országban.
 
 
 
 
Kapcsolódó anyagok

Orosz filmeket akarnak nézni
Timur Bekmambetov: Éjjeli őrjárat
Valaha a fény és a sötétség harcosai küzdöttek egymással végeláthatatlan csatákat. Mígnem fegyverszünetet kötöttek, nehogy kiírtsák egymást a föld színéről. A megegyezés értelmében a nappalokat a jó oldal tartotta ellenőrzés alatt, az éjszakákat viszont a gonosz. Éjjelente tehát a jóknak mégiscsak össze kell csapnia a városokban bolyongó vérszívó fenevadakkal.  
 
Ez a háttere az Éjjeli őrjárat című új orosz filmnek, amely egyike az orosz mozikat elárasztó hazai sikerfilmeknek. 2,8 millió fontos első heti, illetve 9 milliós tavalyi bevételével ez a film a posztszovjet időszak legsikeresebb orosz filmje. Sokak szerint ez is bizonyítja, hogy az orosz filmipar otthon is, és talán külföldön is, képes kifizetődő produkciókat előállítani.

Állandó híresztelések kapnak szárnyra, miszerint az Éjjeli őrjárat hollywoodi folytatásában Brad Pitt lenne a főszereplő, és állítólag a film alapjául szolgáló regény szerzőjét, a korábban pszichológusként tevékenykedő Szergej Lukanyenkót a Fox Searchlight már fel is kérte a forgatókönyvírásra.

Felülmúlja a propagandát 

2001-ben az orosz mozik bevétele 34,4 millió font volt, ennek csak 3%-a származott hazai filmekből. 2004-ben az összbevétel felugrott 74,5 millióra, aminek már 12%-a jött orosz alkotásból - köszönhetően elsősorban az Éjjeli őrjáratnak. A filmipar óriási kereskedelmi forradalmat él meg, talán még a szovjet propagandafilmek "sikerét" is felülmúlva. Az idei év első 3 hónapjában az orosz filmek már 20,5 millió fontot termeltek a pénztárakban.
 

100 filmet egy évben
Dzhanik Faiziyev: Turetski Gambit
Az egyik orosz filmkritikus írja, hogy "5 évvel ezelőtt a hazai tévésorozatok kiszorították a főműsoridőből az amerikaiakat. Most ez lassanként a moziban is megismétlődik. Korai lenne még az amerikaiak fölött aratott győzelemről beszélni, de az események komoly változásokat jeleznek a közönség öntudatában és igényeiben. A fiatalok között, tehát a fő mozilátogató rétegben ez már egy jelenség. Orosz filmeket akarnak nézni."

Mindez ugyanakkor politikai okokra is visszavezethető. 2002 szeptemberében a kulturális minisztérium, amit azóta a Putyin-féle adminisztráció megreformált, kifejezte szándékát, hogy befektetne a hazai piacba. A filmrendezők abban az évben még csak 57 filmet készítettek, és ahhoz is állami támogatásra volt szükségük, hogy eljuttathassák azokat a mozikba. Mihail Svidkoj orosz kulturális miniszter legalább évi 100 filmet szeretett volna, és azt ajánlotta, hogy ennek a harmadát finanszírozza is. A rendezőknek szkripteket kellett benyújtaniuk a minisztériumnak. A legfontosabb az volt, hogy ezeknek "hazai témájú", "történelmi" vagy gyerekfilmeknek kellett lenniük. 

A hazai téma az egyik szál, ami összeköti az Éjjeli őrjáratot, a cári Oroszországban játszodó háborús drámát, a Turetski Gambit-et, és a Lichni Nomer (Visszaszámlálás) című sikerfilmet. Mindhárom film jelentős állami támogatással és az állami tévé segítségével jött létre.   

Profi, minőségi, korrekt
Jevgenyij Lavrentyev: Lichni Nomer
A Lichni Nomer egy akció-thriller, amely egy túszdrámával kapcsolatos összeesküvés-elmélet mentén bonyolítja a cselekményét és a csecsen konfliktust is bedolgozza a történetbe. Számos aktuális, vagy a közelmúltban történt eseményre asszociálhat belőle a mozinéző. A kritikusok meglepődve fogadták, miután nem vártak sokat egy olyan filmtől, amit az állam rendelt meg, és amiről azt lehetett hallani, hogy az "orosz válasz Hollywoodnak". A profizmus és a minőség mellett még a politikai korrektséget is dícséretesnek találták a bírálók. 

Mihail Svidkoj azt várja, hogy a hazai filmek piaci részesedése a közeljövőben 25%-ra emelkedik majd. "A tények azt mutatják, hogy egy normális versenyzés során a hazai filmek kiszorítják a külföldieket." A következő pár hónapban egy csomó új, sikerfilmnek ígérkező orosz blockbuster jön ki a mozikba. Az 5,2 millió font költségvetésből készült Volkodav (Farkasvadászat) című filmtől éppúgy sokat várnak, mint a Bumer című korábbi gengszteres sikermozi folytatásától (Bumer 2.), vagy persze az Éjjeli őrjárat második részétől.



Címkék

hír


(1) 
Hozzászólások
1-1  /  1
2005. április 27. szerda, 17:28#1| torolt felhasznalo
Az angol Font mint az orosz filmforgalmazás alapegysége?

nka emblema 2012