sex hikaye

Válság a hongkongi filmiparban

Kínai védelem

2005. május 2. - filmhu
Válság a hongkongi filmiparban
A Jackie Chan-t, Bruce Lee-t és Chow Yun-Fat-ot a nemzetközi sztárság felé elindító hongkongi filmipar mára válságos helyzetbe került, adja hírül az AP. A 90-es évek közepén még évente 300 filmet előállító és több mint egymilliárd hongkongi dollár bevételt számláló ágazat csupán árnyéka egykori dicső önmagának.
 
 
 
 
Kapcsolódó anyagok

2004-ben Hongkong mindössze 64 mozit gyártott, és 57 milliós bevétellel kellett megelégednie. "Ezt már nem lehet iparnak nevezni", állítja Woody Tsung, a hongkongi mozgókép szövetség ügyvezető igazgatója. A filmszakma az Ázsiában nagyon szélesen elterjedt kalózkodást hibáztatja, valamint a számítógépes letöltések bővülő lehetőségeit, melyek lecsapolják a nyereséget, és elriasztják a filmbefektetőket.

Kínán keresztül irány a Nyugat!

Nem a kínai negyedet veszi célba
Ang Lee: Tigris és Sárkány
A hongkongi filmesek a fellendülés érdekében a kínai piac felé fordulnak, koprodukciókat igyekeznek létrehozni külföldiekkel, valamint megtalálni a filmfinanszírozás új formáit. Ugyancsak nyomást gyakorolnak a kormányra, hogy nyújtson nagyobb védelmet a kulturális javaknak.

Kína nemrégiben feloldotta a hongkongi filmekkel kapcsolatos megszorításait, és szabadkereskedelmi megállapodást kötöttek. Mégis, csupán 3 kínai forgalmazócég van, amely jogosult a térségből filmeket importálni. Így persze nagyon nehéz jó pénzeket kapni a forgalmazási jogokért.

"Ha a három cég egyike sem vásárolja meg a filmet, semmi sem történhet", mondja Tsung. "A mi saját piaci lehetőségeink sokkal korlátozottabbak." Mert Kínában 1,3 milliárd potenciális néző lenne, Hongkongban pedig csupán 2000 vetítőterem van, és mozizás sem túlságosan elterjedt az országban, teszi hozzá. Elemzők szerint éppen ezért szorosabbra kellene kötni a szálakat Kínával.

Law Kar filmkritikus jövőképe szerint kínai védelem állna a hazai filmipar mögött, míg Hongkong adná hozzá a szakmai tapasztalatot, az üzleti hozzáértést és egy megalapozott globális forgalmazói hálózatot. "A hongkongi szellemiség mindig is rugalmassággal párosul", állítja Law, aki szerint egy kibővített és egységes kínai filmipar már megmutatta az erejét az Oscar-győztes Tigris és Sárkány című film esetében, melynek rendezője a tajvani Ang Lee volt, a forgatás Kínában zajlott, a szereplők között pedig Chow mellett a kínai Zhang Ziyi és a malajziai Michelle Yeoh nevével is találkozhattunk.

A Tigris és Sárkány az amerikai piacra is betört, annak ellenére, hogy nem angol nyelvű filmről van szó. Több mint 130 millió dollárt kaszált, és a valaha legnépszerűbb idegennyelvű film lett az Egyesült Államokban. A nyugati mainstreambe való betörés kritikus pontja a hongkongi filmipar sikerének, mondja Tsung is. "Régebben a filmjeink a kínai negyedeket célozták meg. De ez már nem működik. Nemzetközi piacról kell beszélni, és külföldieknek is látniuk kell azokat."

A komikus Stephen Chow A pofonok földje (Kung Fu Hustle) című munkája például, a Columbia Pictures-szel együttműködve, olyan film, amely a világsiker ambíciójával készült. Hongkongban megdöntötte a bevételi rekordot, 6 díjat kapott a hongkongi filmakadémiától (köztük a legjobb filmnek járót), és Amerikában is a toplista 5. helyére került az első hétvégén.

Állam, Internet, beszűkülés


Betörni a mainstream-be
Stephen Chow: A pofonok földje
A kormány a filmiparba 6,4 millió dollárral szállt be, és létrehozott egy alapot, hogy arra bátorítsa a bankokat, támogassák a filmeket. Az állami alap biztosíték a hitelt nyújtó bankoknak, és ezidáig több produkció esetében ki is használták már ennek lehetőségét.

Tsung szerint egyre nagyobb probléma ugyanakkor az Internetről származó illegális videómásolatok burjánzása. Egy nemrégiben kijött hongkongi filmet, a House of Fury-t (Őrültekháza) egymilliószor töltötték le világszerte a netről, állítja Tsung. A kalózkodást Hongkongban még vissza lehet valamelyest tartani, de nagyon nehéz tenni ellene az ország határain túl. 

Vannak olyanok is, akik egyenesen attól tartanak, hogy Hongkong már kimerítette kreatív energiáit: az ország kicsi, a gondolkozás szűk mezsgyén mozog, és évek óta nincs igazán újszerű moziötlet.



Címkék

hír


(2) 
Hozzászólások
2-1  /  2
2005. május 3. kedd, 16:07#2| torolt felhasznalo
a cikk az AP-től származik, mint ahogy az szerepel is forrásmegjelölésként a lídben.

üdv, filmhu
 
Előzmény: metatronic #1
 
2005. május 3. kedd, 15:45#1| metatronic
ha legközelebb szó szerint fordítotok külföldi sajtóorgánumban megjelent cikket, nem ártana pontosan megjelölni a forrást is.
Erre a szerzői jogi szabályok szigorúen köteleznek mindenkit, ez a cikk a jelenlegi formájában sima plágium.

Igy persze úgy tűnik, woody tsung nektek nyilatkozott és szép kis kutatómunka előzte meg az írást.
Hogyne, pont félóra volt összedobni.

http://news.yahoo.com/s/ap/20050430/ap_en_bu/hong_kong_movie_slump
&printer=1

nka emblema 2012