sex hikaye

3D-s Beowulf-premier

IMAX vs. Real D

2007. november 27. - Dénes Balázs
3D-s Beowulf-premier
A tervek szerint jövő januárban az Aréna Plázában nyíló IMAX-termet előzte be a konkurencia a Westendben, ahol digitális, Real D szabványon alapuló 3D-s vetítő rendszert szereltek fel. A 2002-ben a MOM Parkban már bemutatkozott technika továbbfejlesztett változata a november 26-i sajtóvetítésen a Beowulf című fatasyvel debütált.

A szemüveg sokat segít!

Az illúzió létrehozásához szükség van egy speciális, kissé szürkés színű (ezüst)vászonra,  projektorra, digitális háttérre (kamera, képtömörítés/tárolás, és természetesen filmekre!). A film megnyitóján a Palace Cinema vezetői és az Oscar-díjra jelölt animációfilmes M. Tóth Géza mellett jelen voltak a digitális technikát kifejlesztő és alkalmazó cégek képviselői is. A Digitális vetítőt a Christie gyártja, a 3D-s kép előállítója és tárolója a Real D és a Doremi, a mozis alkalmazást pedig a Film-Ton-Technic (FTT) biztosítja.

Mint megtudtuk, és később láthattuk is az analóg és a digitális 3D-s vetítők között alapvető különbség a hely- és infrastruktúraigény. Az IMAX esetében szükség van két óriási vetítőgépre, amelyek súlya akár a két tonnát is megközelítheti! Ezek mozgatják az átlagosnál kétszer szélesebb, 70 milliméter széles filmszalagokat. Az óriási vetítőgépek megfelelő hőmérsékleten tartása komoly hűtést igényel. Az IMAX a korábbi 3D-s, „vörös-kék” színhatáson alapuló technikánál élesebb, mélyebb képet hoz létre, ugyanakkor a színes-szemüveges változatnál elég egyetlen filmtekercs levetítése a térhatáshoz.

"Vörös-kék"-hatású kép
Fárasztja a szemet, de egy vetítő is elég neki

Továbbá az analóg 3D-s képalkotás esetében egy, a hagyományosnál nagyobb - az IMAX-standard szerinti 22x16,1 méteres - vászonra vetítenek, így érnek el az egész látómezőt betöltő hatást. Ezzel szemben a Westendben egy hagyományos méretű vásznon is létrehozható az a rendkívül plasztikus érzet, amit az IMAX is biztosít.

A két képélmény között nem tapasztalható számottevő különbség – a létrehozott kép centrumában biztosan nem -, ugyanakkor van egy apró „optikai csalás” a digitális 3D esetében, ugyanis a kisebb szemüvegkeret eleve kevesebb helyet hagy a szemnek arra, hogy a vásznon „kóboroljon”.

További részletek a nagy "szemfényvesztés"-hez

Ennek ellenére a digitális technológia, viszonylagos olcsósága és könnyebb kezelhetőséget, valamint a benne rejlő további felhasználási lehetőségek valószínűleg komoly előnyt jelentenek számára a jövőben. A reklámipar lehet az egyik legfontosabb felhasználó, emellett alkalmas sport események és koncertek közvetítésére – jövő februárban tervezik egy U2 koncert 3D-s sugárzását -, valamint mód van korábban készült alkotások „térbeliesítésére”.

Ránk borul a látvány
Az IMAX Dome-terem szerkezete

A technikai adatokhoz tartozik még, hogy a hagyományos IMAX - ami nem minden esetben azonos a 3D-vel, "csak" maximális képet (Image Maximum) jelent - és egyéb képalkotási módszerek esetében másodpercenként 24 képkockát (frames per second - fps) vetítenek elénk. Míg a IMAX HD esetében 48-at, a Real D-nél pedig ennél is többet, 72 frame-et állítanak elő másodpercenként, és egy speciálisan polarizált lencséjű szemüveg segítségével állítják elő a jobb valamint a bal szemnek szánt képeket. Ez eleinte – mint a Beowulf esetében is tapasztalható volt – irritációt okozhat a szemben, ami azonban néhány perc után megszűnik. Az érzés talán ahhoz hasonlítható, amikor valaki egy szimpla szemüveget kap vagy cserél, és a szeme dolgozik az új „élménnyel”. A Real D-s mozihoz is szükség van tehát szemüvegre, ami talán kissé dizájnosabb, mint az IMAX-os, de mindkettő kényelmesen felrakható egy normál hétköznapi szemüveg elé.

Lényeges különbség a két típusú 3D-s filmszínház között az ár. A tervek szerint jövő januárban nyitó IMAX-ban 1200, a Westendben 1750 forintba kerül majd egy belépőjegy.

Humor is van a 3D-ben?!
A démon magas sarokkal közelít - Beowulf

V. J. Mauritól a Palace Cinema közép-európai igazgatójától megtudtuk, hogy 2002-ben a MOM Parkban tesztelt digitális 3D-s technika a jelenlegi 2K-hoz (2048x1080 pixel) képest alacsonyabb felbontású volt, 1.3-as, ez a legfontosabb különbség az akkori és a mostani vetítő között. Mauri nem titkolta az IMAX-ról alkotott negatív véleményét, „az már elavult technika” - de mi mást is mondana a konkurenciáról? Most a legfontosabb feladat minél több film 3D-s digitalizálása, amelyben komoly segítséget jelenthetnek a Terminátor és Titanic rendezőjének, James Cameronnak a tapasztalatai, aki immár tíz éve foglalkozik a 3D-s digitalizációval. A kísérletező kedvű alkotó az elsüllyedt luxusgőzős történetének egy további változatát IMAX szabvány szerint Ghosts of the Abyss címmel egy újabb dimenzióval megtoldva 2003-ban forgatta le.

A Toldi  megelőzte a multikat

A Beowulf vetítése után M. Tóth Gézát is sikerült megkérdeznünk arról, hogy tetszett-e neki a 6. századig visszanyúló skandináv történet legutóbbi feldolgozás – a Christopher Lambert főszereplésével készült 1999-es moziverzió mindössze 3,5 pontot kapott. A tavaly animációs kategóriában Oscar-díjra nevezett alkotó nem volt lenyűgözve a filmtől. Gauder Áron Egill című, hasonló környezetben játszódó animációjának készítését figyelemmel követő alkotó, jobban kedveli a hagyományos, „kézi munkával” készülő alkotásokat. Szerinte bizonyos jelenetekhez, például levegőben repülő nyílvesszők követéséhez nagyon jól illeszkedik ez a módszer, és emellett kíváncsi, hogy mely, akár a mozin kívüli területek fedezik fel a digitális 3D-t.

A "szemfényvesztés" eszközei
Balra IMAX-, jobbra Real D-szemüveg

A 3D hazai vonatkozásában meg kell említeni, hogy volt egy rövid időszak a hazai mozi történetében - az 1950-es évek -, amikor a 3D-s fejlesztések világszínvonalúak voltak,  Bodrossy Félixnek köszönhetően, és a Toldit szemelték ki a hazai térbeli mozi központjának. Akkoriban nem szemüveget használtak a nézők, hanem a székek támlájára rögzített polárszűrőkön keresztül láttak rá a vásznon pergő képekre. Az óriási siker ellenére nem készültek további filmek, amelyek vonzották volna a nézőket így az érdeklődés elapadt, és a mozit is bezárták egy időre.

Továbbra is érdekes kérdés marad, hogy az évek óta nézőszámcsökkenéssel küszködő, meglehetősen árérzékeny hazai mozipiacon miként lesz képes, képes lesz-e immár két 3D-s mozi fennmaradni. Vagy a sorozatos csúszásoknak köszönhetően a Westendben működő Palace Cinema a hosszútávon hatékonyabb, sokoldalúbb Rael D-vel behozhatatlan előnyre tesz szert az Aréna Plázában a tervek szerint január 17-én nyitó Cinema Cityben alkalmazandó IMAX-szal szemben?!



Címkék

szakma , riport


(11) 
Hozzászólások
11-9  /  11
2007. december 14. péntek, 15:26#11| qwertywasd
New York, Sony IMAX. Mind1, biztos ezt is ki fogom próbálni. A Real D is jó lenne, ha mondjuk egy normális terembe is beraknák. Pl Lurdy 1.
De miért olcsóbb csomag?? Miért, miért? :)
 
Előzmény: torolt felhasznalo #10
 
2007. december 13. csütörtök, 14:59#10| torolt felhasznalo
Nem. Frankfurtban (ahol már bezárt) is ilyen volt.

Sőt, a Kennedy Űrkozpontban is.

Szóval nem tudom Te hol voltál, de ne Vegashoz mérd a dolgot. Ez speciel nem Balkán remix, csak az olcsóbbik csomag. És valahogy úgy érzem, hogy még így is fogyóeszköz lesz. Gyöngyöt disznók elé?
 
Előzmény: qwertywasd #9
 
2007. december 12. szerda, 16:43#9| qwertywasd
Üdv emberek!

Én csak azt nem értem, hogy a Westendben miért csak abba a kis nyavajas terembe installálták ezt a 3d cuccot. Sajnos a Beowulf viszonylag jó képi hatásait teljesen agyonvágta a minden dimamikától mentes hang. Már csak ezen okból is sokkal jobb választás az IMAX. Mellesleg 2008-ban digitális vetítési technikára tér át az IMAX, de gondolom a budapesti mozi erről pont lemarad. :)
A szemüvegekről: én az USA-ban voltam sokszor IMAX moziban, de mindig nagy mértetű, vezetéknélküli technológiás elektromos "szemüveget" adtak, amibe hangszórók is voltak építve. (7. és 8. csatorna) A cikkben viszont csak egy nyavajás műanyag szemüveget látok, mint IMAX szemcsi. Vajon kis hazánk kedvéért butították így le az amúgy szuper technológiát?

nka emblema 2012