A föld szeretője: A manufaktúra szerelmesei
Kritika Pozsgai Zsolt filmjéről
A tavaly már több helyen bemutatott A föld szeretője című filmet elsősorban akkor élvezhetjük, ha el tudunk tekinteni azoktól a kompromisszumoktól, amiket a készítők bevállaltak azon nemes cél érdekében, hogy emlékfilmet forgathassanak Zsolnay Vilmosról. Így viszont A föld szeretője csak egy túl hosszúra nyúlt PR-kampányfilm lett a tavalyi Pécs Kulturális Fővárosa címnek.
Természetesen nem vitatom, lehet így is filmet csinálni – láttuk már ezt a szegénységet a Honfoglalásban is – csak éppen a szappanoperákon szocializálódott nyugdíjasok kivételével elképzelhető, hogy kevés embernek a gyomra fogja ezt bevenni.
Maga a sztori a Zsolnay család kisebb ruhakereskedéséből indul ki. Apa és két fia viszik a vállalkozást. Tamás (Görög László) folyton terveket sző és valósít meg, amíg ki nem vándorol a tengerentúlra, Vilmosról (Őze Áron) pedig kiderül, hogy ügyesebb kereskedő, mint festő. Amikor testvére edénygyára is az övé lesz, vállalkozásba kezd, porcelánt akar gyártani. A misztikum kedvéért a film különböző pontjaiban felbukkanó Benedito Luccalli (Kézdy György) olasz mestertől kapja a jó tanácsokat és a titkos receptet egy egyedülálló porcelán megalkotására. A manufaktúra alapításával párhuzamosan egy szerelmi szál is kibontakozik, először a helybeli képviselő lányával, a nem túl szép Borbálával (Taksony Szilvia), akit aztán faképnél hagy az átutazóban lévő Teréz szerelméért. Emiatt persze egy bosszúálló-szál kerül bele a filmbe, majd a szerelmi beteljesülés után egy újabb apa-fia konfliktus megoldásával lesz elfoglalva a dramaturgia.
Nézd meg a film előzetesét!
Pozsgainak és alkotótársainak az eredeti költségvetés negyedéből kellett leforgatniuk az anyagot. Romantikus kosztümös filmet akartak csinálni, kerülve a hitelesség minden látszatát. Nem is igazából az a baj, hogy irodalmi alapból írták meg a forgatókönyvet, hanem, hogy színvonalában nem léptek ki egy közepesebb „Váratlan utazás” epizód kereteiből.
A konfliktusok elcsépeltek, melodrámai közhelyeket sorakoztatnak fel. A képi világ statikus felvételekből, agyon világított belsőkből áll, ráadásul sokszor becsúszik több oda nem illő dolog is. A zenehasználat sablonos és harsány. A dramaturgia unalmasan vonatott, ráadásul a párbeszédek is néhol papírízűen irodalmiasak. Őze Áron Zsolnay Vilmosként, Koncz Gábor Zsolnay apjaként, Auksz Éva Terézként ritkán szerepeltett színészek, kár, hogy Pozsgai színpadias színészvezetésében sokszor erőltetett, túljátszott kifejezéseket mutatnak.
A föld szeretőjének szándéka, nevezetesen, hogy emléket állítson Zsolnay Vilmosnak dicséretes kezdeményezés. Kár, hogy a forgatókönyvet előnytelenül faragták le annak érdekében, hogy megvalósulhasson ez a mozi. Aminek legnagyobb baja, hogy semmiképpen sem lehet mozinak nevezni. De sajnos tévéfilmnek sem. A magyar televíziós műveknek nagy hagyománya volt a kosztümös, romantikus alkotásokban. Azok mégis dramaturgiájukban finom rezdülésekkel tudták lekenyerezni az akkori közönséget, ráadásul a markáns színészi jelenlét volt minden lelkük. Ez a Pozsgai filmnek csak részben sikerült, pedig a lehetőség megvolt mind a történelmi, mind az irodalmi alapanyagban. Semmit nem tudunk meg Zsolnay-jelentőségéről, elterjedtségéről, a XIX. századi Magyarországról. Pedig valószínűleg (a pécsiek kivételével) csak idősebbek tudják, ki is volt az a Zsolnay Vilmos. A fiatalabbak azonban ebből a filmből sem fogják megtudni ki volt és hogyan élt a méltán híres pécsi kézműves. Ebből a szempontból azonban PR-kampányfilmként is kudarc A föld szeretője.