sex hikaye

A mester szeme

Papi 90

2004. november 8. - Báron György
A mester szeme
A kilencven éves Illés Györgyöt ünnepelte a szakma, volt sok „papizás”, „csókolomdrágagyuribácsizás” az összeomlóban lévő MAFILM stúdiójában, az Oscarra hajazó ünnepségen, de ez nem baj, nem panaszképp mondom, lehetett ezt tudni előre, nem is volt másképp elképzelhető, csak épp némi ellentmondásban áll mindez Illés Papi csöndes, szerény, vagyis nem reflektorfénybe kívánkozó személyiségével.
Ő másokra szereti irányítani a fényt, valóságosan is, meg képletesen is, ezért szereti őt, korra, nemre, klikkre, pártállásra, talentumra, stílusra tekintet nélkül az egész szakma; azt is mondhatjuk, másban sem egységes már, csak ebben, a papizásban, visszaidézve Gyuri bácsi személyén keresztül egy korszakot, amikor még sok másban is egységes volt.

A tanár nem követőket nevel
Az ötödik pecsét forgatásán
Szóval, ha az ember ünnepel, önző módon, kicsit magát is ünnepli, így van ez rendjén; ráadásul nagyon is illik ez Illés Györgyhöz, aki mindig másokat tolt maga elé, elsősorban a tanítványait. Ha őt köszöntik, akkor elsőként az iskolaalapítót említik, amúgy joggal, mert nem akármilyen iskola az, amit alapított, nem akármilyen nebulókkal. Róla az a kép él, kicsit igazságtalanul, a köztudatban, hogy azért vérbeli pedagógus, mert a növendékei többre vitték nála. Nos, ez nem igaz. Ha az Oscarokra gondolunk, talán igen, ám ha végignézzük Illés György életművét, akkor nyilvánvalóvá lesz, hogy nagyon nagy operatőr. A mostani parádé legszebb pontja mégiscsak az volt, amikor levetítettek néhány részletet az általa fotografált filmekből. Ebből a röpke válogatásból is látni lehetett – még az operatőr-ünnepléshez méltatlan technikai körülmények ellenére is -, hogy milyen áldott tehetségű mozgóképíró-mester.

A legszebb képsorát, amire emlékszem (sok legszebb van, tudjuk), most nem mutatták, azt öt éve lehetett megcsodálni, a nyolcvanötödiken, s remélem, látjuk majd a kilencvenötödiken, meg a századikon is, ha megérjük. Ez a Budapesti tavasz legdrámaibb pillanata: amikor a zsidókat, köztük a Gordon Zsuzsa játszotta hősnőt a Dunába lövik a nyilasok. Tágas totált látunk, a sűrű, ólmos ködben alig kivehető a téli rakpart, majd kistotálok és közelik következnek a lépcsőn lehajtott emberekről, aztán az utcakövek képe, meg a lustán hömpölygő piszkos vízé, s ez abban az összefüggésben elmondhatatlanul tragikus hangsúlyt kap, majd vissza az emberekhez, látványos alsó gépállásból szemléljük, amint a partra állított, levetkőztetett áldozatok tehetetlenül várják a halált, újabb drámai közeli a földre dobott ruhákról és cipőkről, majd megint a víz és megint a ködös rakpart... A magyar filmtörténet egyik legmegrázóbb képsora ez, hozzá hasonló erejűt legföljebb Rossellininél láttunk a Paisában. Másképp tökéletes a Megszállottak kezdő jelenete; a lassú, vontatott kocsizás a nagyvárosi utcán a korai Antonionit idézi. Igen, ha az előbbi klasszikus szépségű volt, az utóbbi elidegenedetten, szárazon modern: Illés György ezt is tudja. De mestere az intim belsőknek is, láthattuk az Ötödik pecsétben, a Befejezetlen mondatban; utóbbiban ő, aki a magyar realista fotografálás egyik megteremtője, szürrealista víziókat álmodik a vászonra, meggyőzően és elragadóan.

Alighanem a világhíres Illés-iskolának is ez a titka: a sokféleség. Hogy a jó operatőrnek mindent kell tudnia. Hogy a tanár nem követőket nevel, hanem hagyja szabadon a növendékeit: járják a maguk útját. Illés az operatőri mesterség mindkét, egymástól szétválaszthatatlan részét – a világítást és a plánozást – mesterfokon műveli, s művelik ezért a tanítványai is, ami ritkaság ebben a szakmában. Hollywoodban a DOP, azaz a director of photography a hangsúlyt a világításra helyezi: a kameramunka a kameraman dolga. Az európai filmben maga a vezető operatőr áll a felvevőgép mögé; ott a hangsúly inkább a kameramozgáson és a plánozáson van. Az Illés-iskola e kettőt együtt tanítja, magas színvonalon, mert Papi mindkettőnek nagymestere: láttuk a tágas, természetes külsőket a filmjeiben, és láttuk az érzékenyen bevilágított belsőket más - főleg a későbbi, színes - munkákban.
 
És hogyan lesz mindebből költészet? Erre nincs magyarázat, a titkot a képek őrzik.




nka emblema 2012