sex hikaye

A múlt emlékeiből

Hova? Merre? Haza?

2006. október 12. - Szlanárs Emese
A múlt emlékeiből
Zoltán János Péter hatalmas vállalkozásba kezdett, két évvel ezelőtt a legendássá vált 1956-os melbourne-i olimpia magyar sportolóinak eredt a nyomába. Az eredmény egy három részből álló dokumentumfilm sorozat soha nem látott archív felvételekkel. Háromszor ötven percben kerül a mű a nézők elé az m1 műsorán, 2006. október 12-én, 19-én és 26-án, csütörtökönként 20.05 órai kezdéssel.

A feladat elsőre megoldhatatlannak tűnhet, 50 év távlatából fellelni egykori olimpikonjainkat, összegyűjteni a rengeteg archív anyagot és dokumentumot, kutatni a világ több pontján. „2004-ben kezdtünk el foglalkozni a témával, Dobor Dezső alkotótársammal együtt – mondja a rendező. Eleinte kutatómunkát végeztünk, levéltárakban próbáltuk megtalálni az egykori csapat tagjait és jelenlegi lakhelyüket. Meg akartunk találni mindenkit, mind a 113 sportolót. Azt is ki kellett derítenünk, hogy ki az, aki meghalt és hol halt meg. Ezt követte a forgatás, ami Ausztráliát, az Egyesült Államokat, Németországot és Magyarországot jelentette. Sajnos, amikor elkezdtük a munkát - mivel nem lehettünk ott mindenütt - sorra kaptuk a híreket, hogy ki az, aki már nem tud beszélni velünk. Szinte versenyt futottunk az idővel.”

"Meg akartunk találni mindenkit, mind a 113 sportolót"

A film készítői azért keresték meg a történet valamennyi szereplőjét szerte a világban, hogy a különböző elbeszélések, beszámolók, naplók, dokumentumok, archív anyagok, hírek alapján, hiteles választ adjanak és kapjanak arra a kérdésre, vajon miért dönt úgy valaki huszonévesen, távol a hazájától, hogy többé nem jön haza. „Elindultak ezek az emberek és bekerültek egy csapdába, amikor az országhatárt átlépve már nincsenek itthon, de ott sem. Hazajönnének, de már nem lehet, mert lezárták a határokat, ráadásul hírzárlat miatt nem lehet tudni, mi van otthon, csak a kérdés marad, hogy maradjunk vagy visszamenjünk. A történet mögött végig ez a hova? merre? haza? kérdés lebeg, ami átível az egész olimpiai szerepléseken. Ezért izgatott ennyire ez a téma, mert olyan sorsokat, embereket mutat be, melyeket az egyidejűség határozott meg. Az hogy döntened kell az életedről - alig túl a kamaszkoron vagy akár épp 35 évesen - arról, hogy mi legyen, miközben nincs más nálad, csak egy bőrönd, a családod pedig tőled messze bizonytalan helyzetbe kényszerült.”

Az olimpiára kiutazott 113 fős csapatból 29 sportoló külföldön maradt. 38 egykori sportoló, 7 edző, sportvezető, bíró, csapatorvos pedig jelenleg is Magyarországon él. Ők valamennyien, azaz 65-en, valamint 33 szemtanú (edzők, sportvezetők, csapatorvosok, tolmácsok, újságírók) álltak a kamerák elé. (A magyar csapat soha nem szerepelt sem azelőtt, sem azután olyan jól, mint a melbourne-i olimpián: a magyar olimpikonok 16 aranyérmet nyertek. – A szerk.)

„A melbourne-i olimpiát és Magyarországon kialakult helyzetet sokan azzal az ominózus „barátságos” mérkőzéssel hozzák összefüggésbe, pedig a meccs december 6-án volt, a forradalmat pedig november közepéig teljesen elfojtották – mondja a rendező. A szovjet csapat október 8-án indult el egy hajón a Szovjetunióból, s mikor kiszálltak, akkor hallottak először arról, hogy nálunk mi történt. Azt, hogy akkor ők pontosan mit hallottak, nem tudjuk, de egy sportember bizonyosan nem úgy száll vízbe, hogy akkor majd a medencében megvívom ezt a harcot. A sportolók el is mesélik, hogy csupán véletlen volt ez a könyöklés. Tény, hogy az atmoszféra egyedi volt, de minden szovjet-magyar meccsnek ilyen volt akkoriban, mindegy hogy Melbourne-ben, Moszkvában vagy épp Budapesten volt a mérkőzés. Egyébként ezeknek a vízilabdázóknak az egyik legnagyobb meccsélményük az volt, amikor az olimpia előtt, Budapesten nyertek a szovjetek ellen és a közönség ott tombolt a margitszigeti lelátón. Nekik az sokkal katartikusabb élmény volt.”

A film kerettörténete egy fiktív kiállítás

Az alkotók nem csak a rögzített beszélgetésekre támaszkodtak, a film kerettörténete egy fiktív kiállítás, amely az 1956-os magyar olimpiai csapatról és az olimpiai versenyekről szól. A termeken egy kisfiú vezeti végig a nézőt, aki átélve a valamikor látottakat, hallottakat, minden kérdést felold. „Sokan vannak, akik úgy fogják végignézni ezt a filmet, hogy nem élték át ’56-ot. Ez a szál hivatott őket vezetni, a fikció segíti a nézőt az eligazodásban és megállásban. A film főhőse egy tizenkét éves kisfiú, az ő segítségével nézhetünk szembe az ott elmondottakkal. A fikció annyiban valódi történet, hogy ez a fiú egy olyan felnőttnek a tizenkét éves kori énje, akinek 50 évvel ezelőtt az édesapja kint volt Melbourne-ben. A tizenkét éves kisfiú pedig Pesten a hírekből és édesapja leveleiből élte meg az egészet, de a kiállítás most mindent „megnyit” a múlt emlékeiből.

Az alkotás most dokumentumfilm-sorozat formájában kerül bemutatásra, bár készült egy 90 perces fesztiválverzió is a történetből. A mozi-forgalmazásról még tárgyalnak, de annyi már biztos, hogy a film DVD változata november közepétől vásárolható meg, míg az interjúkból, eredeti naplókból, fotókból álló, a filmmel azonos című és azt kiegészítő könyv ősszel kerül a könyvesboltokba. Ebben az összes interjú leírt formája megtalálható majd, rengeteg archív, a filmhez fel nem használt fotóval és dokumentummal kiegészülve.

„Van egy hihetetlen, irreális és irracionális olimpiája ennek az országnak, forradalommal a háta mögött. Számomra az volt az érdekes, hogy az a 113 különböző individum hogyan élte meg mindezt, hogyan reagált a helyzetre, ki hogyan döntött és miért. Elindultak egy olimpiára, amire évek óta keményen készültek, aztán a történelem közbeszólt. Meg kellett élni ezt a szituációt, azt, amit a csapaton belül is mindenki másként lát. Érdekes, hogy a kényszerűségből vagy épp eszmeiségből „összezárt” emberek élete miként tudott ennyire, ennyi irányba szerteágazni. Ilyen olimpia nem volt és nem is lesz. Ez önmagában egy olyan téma, ami filmre kívánkozik.”



Címkék

szakma , riport



nka emblema 2012