sex hikaye

Add el, amit írsz! I.

Script & Pitch Workshops

2005. április 7. - Krigler Gábor
Add el, amit írsz! I.

Are you ready to pitch?
– Szól a kérdés a 8 hónapos haladó forgatókönyvírói kurzus felhívásában. Naná – jelenti ki az egyszeri magyar forgatókönyvíró-jelölt. El is utaztunk evégett Torinóba.

Krigler Gábor helyszíni tudósítása a torinói első fordulóról két részben.

Az aspiráns forgatókönyvíró álma: egy terem tele kollégákkal, akik maximálisan tisztában vannak a szakma zsargonjával. Már az első este repkednek az olyan kifejezések, mint felvonás-struktúra, plotting, jellemfejlődési ív, karakterközpontúság. És ez még csak a kezdet: a következő öt napban reggel 9-től éjfélig kizárólag arról folyik a diskurzus, hogy miképpen fejleszthetjük ötletünket profi forgatókönyvvé, és ami legalább ennyire fontos: hogyan adjuk el a kész művet.

Scuola Holden – a történetmesélés iskolája

A nyolc hónapos, három személyes találkozóból és folyamatos on-line konzultációból összeálló profi forgatókönyvírói kurzus főszervezője a torinói Holden Iskola. Az intézményt 10 éve alapította öt olasz író azzal a céllal, hogy történetmesélést tanítson felsőfokon. A hallgatók olyan technikákat tanulnak, amik segítségével műfajtól és médiumtól függetlenül képesek lesznek minőségi történeteket alkotni.

Regényírók, novellisták, drámaírók, újságírók, reklámszövegírók éppúgy koptatták a Zabhegyező főhőséről elnevezett, idén 11-ik évfolyamába lépő iskola padjait, mint filmes és televíziós forgatókönyvírók. A Holden iskola speciális mesterképzést is indított forgatókönyvírók és story editorok számára.

A Script & Pitch kurzus létrehozására az első ilyen jellegű európai kezdeményezés, a Sources ihlette a Holden vezetőségét, de azzal ellentétben itt a hangsúly az alapötlettől a kész könyv második verziójáig való fejlesztésen van. További plusz a pitching képességeinek fejlesztése, ami borzasztó gyakorlatiasan arra irányul, hogy miképpen tudják az írók el is adni műveiket, ha már megírták. A kurzus létrehozásában a Holden Iskolát többek között olyan európai filmes szervezetek támogatták, mint a Nisi Masa, az Euphoria Borealis és a Four Stars.

Az első, torinói találkozót követően elmondhatom, hogy a kurzust nagyon magas színvonalon szervezték meg. A tanárok kiválóak, és bár a program egy kissé tán túl intenzívre sikerült, és kicsavart mosogatórongyként térhettünk haza anélkül, hogy a városból láttunk volna bármit is, minden perce megérte. A beválogatott munkák kivétel nélkül színvonalasak és ígéretesek, bár részletesen csak a saját csoportomban lévő írók filmötleteit ismertem meg.

fotók: Lasse Lecklin

Sztori Edit kíméletlen módszere

A saját esetem némiképp rendhagyó, ugyanis forgatókönyvíróként jelentkeztem, de story editorként veszek részt a Script & Pitch kurzuson. Utóbbi a magyar terminológiában talán dramaturgnak felel meg; az a feladatom, hogy az oktatóval együtt dolgozva segítsek a csoportomban lévő négy írónak a filmötletéből profi forgatókönyvet fejleszteni. Nagy kihívás ez a munka, én magamtól nem is pályáztam volna meg, de Torinó előtt két héttel azzal hívtak fel a Holden Iskolából, hogy az önéletrajzom alapján editorként lenne rám nagyobb szükség. Mézesmadzagként még hozzátették, hogy ha elvállalom a feladatot, az egyébként igen borsos 1500 eurós részvételi díj több mint felét elengedik. Így hát megcselekedtem, amit megkövetelt az EU.

Nem bántam meg, ugyanis duplán jól jártam. Speciális helyzetemre tekintettel a szervezők és az oktatók is hozzájárultak, hogy ne pusztán editorként dolgozzak a többiek munkáin, de a saját ötletemet is fejlesszük együtt a csapattal, és lehetőségem nyílt részt venni a pitch órákon is.

A kurzus során a 16 forgatókönyvíró és négy story editor négy csoportban dolgozik, négy tanár felügyelete alatt. A különböző országból érkezett tanárok valódi profik, óriási tapasztalattal, a beszélgetések során hamar világossá vált, hogy kisujjukban van az összes klasszikus dramaturgiai szabály, kenik-vágják Field, Seger, McKee, Daniel és a többi forgatókönyvíró-guru által favorizált iskolákat. Az én csoportom vezetője a litván Lauris Gundars. Remekül kiegészítjük egymást a munka során, az ő szigorúan karakter-alapú és az én pragmatikus, strukturális megközelítésem nagyon jól működik együtt.

Egy londoni, egy bolognai, egy stockholmi és egy göteborgi forgatókönyvíróval dolgozunk együtt a csoporton belül. Az ötleteik kidolgozottságát tekintve meglehetősen eltérőek a munkáik. Az olasz fiú, Paolo treatmentje, a The God of the Hills az egyik legjobb filmötlet, amit hosszú ideje olvastam, egy háborús dráma, ami Szarajevóban játszódik 1992-ben. Rupert, a brit rendező Schuh című ötlete egy mágikus vígjáték. Ez a két terv egyelőre treatment formában létezik csak.

Nanna, a Svédországban élő finn lány Hello Kid! című sztorija egyelőre még inkább csupán egy kósza ötlet, mint kidolgozott történet. Számára az első komoly feladat megtalálni az ötlet mögött azt a kézzelfogható, erős történetet, amivel elkezdhet majd dolgozni a következő fázison. A legelőrehaladottabb állapotban a norvég Kjersti The Milky Way című, misztikus televíziós sorozatterve van, ő ugyanis már outline-nal pályázik hazájában támogatásért.

A workshop során először mindenki előadta a történetét hosszabb-rövidebb formában. Ezután egy órán keresztül a többiek csak kérdéseket tehettek fel a sztorival kapcsolatban. Ez igen hasznosnak bizonyult, ugyanis a kérdések jelentősen megdolgozták az írót, aki rengeteget tanult ilyen formában a sztori gyenge pontjairól. Ezután jöttem én, mint editor a javaslataimmal és észrevételeimmel a karakterek, a struktúra és a cselekményvezetés tekintetében. Ezt követően a többi résztvevő is elmondta a véleményét, majd végül Lauris, az oktató véleményezte az ötletet.

Lauris igen tapasztalt íróként és editorként is, és alapvetően mindig a karakterekre vezeti vissza a cselekményt. Saját módszere szerint legelőször is mindig meg kell találnunk, amit ő „központi paradoxonnak” nevez. Ez a fogalom némiképp hasonlít a klasszikus „cél/szükség/változás” dramaturgiai szentháromsághoz, de túlmegy rajta. Gyakorlatilag egy összetett mondatban megfogalmazható ellentét, amit a cselekmény során megpróbálunk feloldani.

Az én történetem központi paradoxona például: „A főhős azt akarja elérni, hogy mások önmagáért szeressék, de ezt képtelen elérni, mert ő sem szereti magát.” Ennek a cselekményhez első látásra semmi köze, és hosszas karakter-elemzésre volt szükség, hogy sikerüljön megállapítani, de valójában rengeteget segít ahhoz, hogy átlássam, miről is szól a történet, és megértsem a saját karakterem motivációit.

Az utolsó nap volt némi lázadás a csoport körében, ugyanis hárman – a két lány és a londoni rendező – nehezményezték, hogy túlságosan kíméletlen formában soroltam el a történeteik általam vélt gyenge pontjait. A „pozitívan kreatív környezet” fenntartása érdekében ezért megkértek, hogy a jövőben a jó dolgokkal kezdjem, és fokozatosan térjek át a hibákra. Lauris nem értette a kirohanást, ő ugyanis még úgy is érezte, hogy sokszor nem voltam elég nyomatékos. A kelet-európai és nyugati pedagógiai módszerek így feszültek egymásnak tehát Torinóban, de ennek hatására a jövőben feltétlenül igyekezni fogok megédesíteni a keserű pirulát mások munkájának értékelésekor.

Végül az én történetemet beszéltük meg, azaz eljött a bosszú lehetősége a csoport elégedetlen fele számára. A történet elemzése, ahogy az lenni szokott, nagyon hasznos volt számomra is; a sztori sokkal feszesebb és kevésbé kiszámítható lett Lauris és a kollégák tanácsai hatására. Természetesen minden csoportban másképp dolgoznak az oktatók. Ki-ki tapasztalatának és saját egyéni módszereinek megfelelően dolgozott a csoporttal. Olyan tanár is volt, aki a történetek kulcsjeleneteit eljátszatta a résztvevőkkel.

Bárkivel beszéltem a hallgatók közül, mindenki nagyon hasznosnak találta az első fordulót, és úgy érezte, sokat haladt előre filmötlete nívós kidolgozása felé. Nagy az esély, hogy ha a 17 forgatókönyv megvalósul és gyártásba is kerül, valóban széles közönségnek szóló, minőségi mozik születnek majd.

folyt. köv.



Címkék

beszámoló , szkript


(70) 
Hozzászólások
70-68  /  70
2005. április 19. kedd, 00:12#70| torolt felhasznalo
Én se voltam világos. Az általam felsorolt elnevezések (film de grand publique stb.) nem szimpla nyelvi megfelelői a "közönségfilm" kifejezésnek, hanem fogalmilag is ugyanúgy jelen vannak mindenfajta filmgyártásban (beleértve az USA-belit) Az arányok persze változók. Tehát a közönségfilm - artfilm kettőség és dilemma mindenütt létezik, nem csak nálunk. Van, ahol ugyanolyan "borzasztó nagy súlya van" ennek a megkülönböztetésnek, mint itt, van, ahol kevésbé. Tehát nem hungarikum. és nincs ok ilyen szempontból önostorozásra... Vannak filmgyártások, mint pl. a svéd, a finn, ahol az utóbbi években jelent meg - hosszú művészfilm menetelés és 0 nézőszámok után - az új közönségfilm. Más kérdés, hogy részemről pl. kifordultam a legnagyobb finn közönségsikerről, amelyet egy fesztiválon volt szerecsém látni...De hát olyan jó hazai izé volt, nem volt jobb izé, mint egy Valami Amerika, hanem olyan volt, mintha egy Blikk újságíró mond el egy kábé történetet...de a nézők már a szándékot is díjazták (kKaurismakit csak nézik, mert külföldön sikeres). Ez a helyzet a lengyeleknél is és lassan hozzánk is begyűrűzik ez a közönség új hullám.... Bizonyára fegyelmezni fogja az nagyigényűeket is ez a trend...Habár mondjuk elég szomorú volt a német filmes újhullám kimúlását látni, amikor a tévés pénzek átvették a hatalmat arrafelé...Igaz, azóta ott is született egy-két ún igényes közönségfilm is... Summa: Nincs spanyolviasz. Kis ország, kis film, kis pénz, stb.
 
Előzmény: kriglergábor #66
 
2005. április 18. hétfő, 15:40#69| torolt felhasznalo
Én valójában nem akartam Mozartot és Salierit szembe állítani, hiszen mindkettő zeneszerző művész volt és mindkettő a "cirkusszal" állt szemben. Még Schikaneder populáris szinházával is, ahol az "Amadeus" egyik jelenetében Gyulai kolbászt fingott a ló, mert a kültelki nézőket ezzel lehetett csak megnevettetni. Az más kérdés, hogy az akademikus Salierinél kitűnőbb Mozart még ebből is tudott meríteni! így született meg "A varázsfuvola."
Kriglergábor! A személyemet érintő legfőbb kérdésben tévedsz! Azt találtad írni: "Pálóczi úr". Pedig: Pálóczi ír! Nagyon nagy különbség!!!
Hadd támasszam alá ezt egyik short storrymmal. Amit eddig - maradva a vitaindító cikk címénél - nem tudtam eladni. Talán mert én is közönséges vagyok benne?
A mikro-gesztusok "történései", a csend, amikor más fecseg, a merész szó amikor más hallgat - nos ezek mint hatáselem, mindenesetre a filmforgatókönyveimben is benne lesznek. (De ezeket én magamtól tanulom, a tartalmaimat pedig megélem!)


Pálóczi Antal:
SZEREP

A magas, karcsú, feketehajú lány szinte suhant az asztalok között. Ismert fiatal színésznő volt és a kávéházban minden tekintet feléje fordult attól a pillanattól kezdve, amint az üvegajtón belépett. Nem nézett se jobbra, se balra, egyenesen a galériára vezető lépcsőhöz sietett. Csak azon felfelé lépkedve, a szeme sarkából vetett futó pillantást a többi vendégre, nincs-e közöttük lesifotós, majd eltűnt a magasban.
Odafent, az elegánsan megterített asztalokkal esti, költekező vendégeit váró galéria még üres volt. Csak az egyik asztalnál ült egy nagydarab, középkorú férfi. A színésznő megállt, hogy terepszemlét tartson. A férfi ekkor diszkrét mozdulattal intett, mire a nő odament az asztalához és leült.
Szótlanul nézték egymást. Még sohasem találkoztak személyesen. A színésznőt a férfi a színpadról, a lapok címoldalairól és a Bear-boy című férfimagazinból ismerte. A színésznő a férfit néhány neki elküldött verséből és novellájából. Először járt a Centrál kávéházban. Nem tudta, hogy a férfi pár évvel korábban a feljárati lépcső melletti nagytükör előtt tartotta utolsó szerzői estjét. Az elsőt pedig - még korábban -, éppen abban a teremrészben ahová leültek, amely akkor még közfallal elkülönített kártyaszoba volt. Végül, a közfal lebontása után, az egész galériát a kávéház éttermévé rendeztette be egy milliomos nagyvállalkozó. S a kávéház azóta törzshelyévé vált a párt politikusainak, amellyel a milliomos rokonszenvezett.
A színésznő ezt sem tudta, de nem is érdekelte volna. A férfi tudta, de őt sem érdekelte. Őt a felújított kávéházban csak régi szerzői estjeinek az emléke érdekelte és most ez a színésznő, aki új novellák, új filmforgatókönyvek írására ihlette őt, és akit levélben hívott meg a beszélgetésre.
Nem köszöntek, csak nézték egymást, miközben arcvonásaik felengedtek és a szájsarkaikban megjelent a másik elfogadásának élveteg kifejezése. Végül a férfi törte meg a csendet.
- Megkúrhatlak? - kérdezte minden átmenet nélkül.
A nő hirtelen hátra rántotta a felső testét és megkövült tekintettel meredt rá. Egy pillanatig azt lehetett hinni, hogy rögtön fölugrik, ám a férfi ekkor nevetésben tört ki. Hangtalan kacagásban, nehogy lent meghallják, de a nevetés erejétől az egész teste rázkódott és már-már becsúszott az asztal alá.
A nőt ez a fordulat még jobban meglepte, de közben önkéntelenül maga is elhúzta a száját.
- Édes drága Johanna - mondta a férfi, még mindig a rekeszizmával küszködve - ezt nem én kérdezem! Ez egy szerep! A főhős ezzel a mondattal provokálja barátnőjét az első randevún!
- És mi a válasz? - kérdezte a színésznő megkönnyebbült, de még hitetlenkedő mosollyal.
A férfi erre egy ugyanolyan mozdulattal hőkölt hátra, mint az előbb ő, majd a nem hivatásos előadók tökéletlen hanghordozásával mondta:
- Nagyon hülye vagy! Azt nálam előbb ki kell érdemelni!
- Nagyon hülye vagy! Azt nálam előbb ki kell érdemelni! - ismételte most a színésznő tökéletes hangütéssel, azonnal életre keltvén a szituációt.
A szerző hirtelen támadt elragadtatásában most megfogta és a szájához emelte a kezét: hosszan, finoman csókolta meg s közben a nő felragyogó szemébe nézett.

2005. április 17. vasárnap, 23:31#68| dickjones
Meglátásom szerint az elit vs. tömeg vitának semmi értelme sincs. Szerintem kell/ene/ egy olyan masszív réteg, ami a tömegnek gyárt filmet/sorzatot/szappanoperát/akármit.És ezen felül van egy olyan réteg, ahol lehet kísérletezni formai-tartalmi újításokkal./A mai ötlethiányos Hollywoodban is különösen elkelne, hát még itt./
De az biztos, vajmi kevés McGyver van, aki bolgár meggybefőttből és és alufóliából horgol egy szamurájkardot-a többség előbb megnéz egy Burda-különszámot a horgolás mibenlétéről. Az általuk horgolt kard se biztos, hogy rosszabb lesz, csak MÁS.

nka emblema 2012