Best of BKF
A mesterszakosok diplomafilm-vetítésén jártunk
Üdítő humor, nagyszerű alakítások, szociális érzékenység, mérhetetlen mennyiségű kábítószer és alkohol. Megnéztük a BKF diplomafilmjeit, és leesett az állunk.
A vetítés előtt Kepes András egyetemi tanár, a BKF Művészeti Tanácsának elnöke röviden bemutatta a képzést, a szakvezetőket, a díjazott filmeket, kiemelte a műhelymunka fontosságát, és hangsúlyozta, hogy a filmes, multimédiás közegben, ma már alapvető követelmény, hogy mindenki tudjon vágni, hogy kezelje a kamerát, és pontosan meg tudja fogalmazni a gondolatait.
Fel is tűnt, hogy a stábtagok folyamatosan váltják egymást a főcímeken, aki előbb még rendezett, a következő filmben mint hangtechnikus, szkriptes, világosító, jelmeztervező vagy sofőr vesz részt. Sőt, színészként is sokszor. Láthatóan vannak BKF-es sztárok, az ő filmjeik nyerték a legtöbb elismerést szerte az országban, néhány nevet mi is kiemelünk, mert fontos megjegyezni őket: Kemény Eszter, Chilton Flóra, Hejüsz Betti, Szekeres Norbert, Tóth Gergely, Lehoczky Sámuel.
Összeállítottuk a BKF-es sikerlistánkat, ahol műfajonként néhány filmet emelünk ki, a legtöbbet szerencsére meg lehet nézni az interneten.
Dokumentumfilmek
A dokumentumfilm-műhely három filmjét láttuk a vetítésen, kettő közülük mélyszegénységből származó fiatal roma lányok portréja. A filmek őszinte beszélgetések a lányokkal, akik nyitottak, vibrálnak, szinte sisteregnek a képernyőn, eközben belátunk a családjukba, a javító-nevelő intézetek világába és megint kiderül, hogy minden másképp van, mint ahogy azt gondolnánk.
Témaérzékenység, társadalmi határhelyzetek, kiszolgáltatottság, mélyszegénység, remény, és reménytelenség, mind ott van ezekben a filmekben. A finom érzékenységgel készült portrék közül egyik kedvencünk a Maca, Tóth Gergely filmje.
Maca from Gergely Tóth on Vimeo.
Animáció
Külön specializációként működik a mesterképzésen belül az animáció szak, a szakvezető M. Tóth Éva, de az idejárók mégsem teljesen elszigeteltek a többiektől és ők sem „csak” animációt tanulnak. Négy filmet láttunk, egyik kedvencünk a szabad-asszociációs, talán egy kicsit „csajos” Multiball Love Story, Császár Kriszti munkája:
Multiball Love Story from Kriszti Krspy on Vimeo.
A másik gyöngyszem Lehoczki Sámuel animációja:
Kisjátékfilm
Erős és kiforrott kisjátékfilmeket láttunk, dramaturgiájukban, képi világukban, kidolgozottságukban mestermunkák, szó szerint. A szakvezetők (Salamon András, Szabó Gábor, Miklós Mari, Born Ádám) büszkék lehetnek tanítványaikra. Természetesen a legtöbben ezt a műfajt választották, de van, aki több műfajban is kipróbálta magát. Ilyen Tóth Gergely is, akinek négy filmje készült el a képzés alatt, mindegyik teljesen másmilyen. A legkiforrottabb munkája a Kimenő és a Filmhétre is beválogatott Egy tál babnál kevesebb.
Less Than a Bowl of Bean / Egy Tál Babnál Kevesebb from Gergely Tóth on Vimeo.
Szekeres Norbert is több kisfilmmel szerepelt a vetítésen, nehéz választani közülük, elsőként a Denit ajánljuk, ami afféle életérzés-film, a nagyon szerethető fajtából.
Kedvencünk, Tasnádi Bence a főszereplője Liszkai Attila filmjének, a Padlónnak is, aki a BKF-esek „arca” is lehetne, hisz több vizsgafilmben látható.
Igazi kis szatíra-gyöngyszem Szekeres Norbert másik filmje, a Rucomil, parádés szereposztással, Koltai Róbert, Pindroch Csaba, Szalay Mariann, Elek Ferenc, Mucsi Zoltán, Váradi Gábor főszereplésével.
Végül Kemény Eszter filmjét, a Parafrázist ajánljuk, amelynek egy személyben volt ő írója, rendezője és gyártásvezetője. A Greenaway-parafrázisnak szánt film képi világát Chilton Flóra operatőrrel alkották meg, egészen különleges atmoszférát teremtve.