Cannes: Időtlen, erős, mitikus helyek
Interjú Provincia rendezőjével, Kárpáti György Mórral
Három éve, Erdő című kisfilmjével megjárta a Berlinalét. Épp aludni készült, amikor megtudta, hogy diplomafilmjét, a Provinciát beválogatták Cannes-ba, a Cinéfondation szekcióba. Mini interjúnkban Kárpáti György Mórral beszélgettünk arról, hogy mit vár az A-kategóriás fesztiváltól és milyen tervei vannak a közeljövőben. (fotó: Kóródi Dániel)
Kárpáti György Mór: A szüleimnél voltam. Éppen arra gondoltam, hogy alszom fél órát, amikor a levelezőprogram jelezte, hogy email érkezett Dimitra Karyától, a Cinéfondation szekció művészeti vezetőjétől. Hát, nem aludtam.
Filmhu: Ki volt az első, akinek elmondtad az örömhírt?
K. Gy. M.: Az anyukám a szomszéd szobában ült, jó volt neki elmondani először.
Fátyol Hermina
Filmhu: Mit vársz a fesztiváltól?
K. Gy. M.: Azt, hogy jók legyenek a vetítések, megismerhessek sok embert. Jó lesz ott lenni a színészekkel és a stábtagokkal együtt. Várom azt a pillanatot, ahogy ott ülünk egy teraszon, egy asztalnál.
Filmhu: Készülsz valahogyan a cannes-i részvételre?
K. Gy. M.: Sok szervezési feladat van, naponta levelezünk a fesztivál munkatársával. Egy új vetítési kópiát kellett készítenünk, ami angol és francia felirattal fog futni. Készült plakát és szórólap is.
Nézd meg a Provincia előzetesét!
Filmhu: Szerinted mi volt az, amivel a Provincia kitűnt a rengeteg nevezett kisfilm közül?
K. Gy. M.: A meghívólevélben azt írták, hogy finoman kivitelezett film, tetszik nekik a színészek jelenléte, különlegesenek tartják a régészeti környezetet.
Filmhu: Ha csak három szóval jellemezhetnéd a filmed, akkor mit mondanál?
K. Gy. M.: Egyszerű, archaikus, zöld.
Orosz Ákos
Filmhu: Melyik filmre vagy a leginkább kíváncsi a Cannes-ban bemutatásra kerülő alkotások közül?
K. Gy. M.: Mindenképpen szeretném a Cinéfondation szekcióban lévő többi filmet megnézni. Néhánynak már láttam az előzetesét, és nagyon erős, atmoszférikus filmeknek tűnnek. A programunkban írták, hogy egyik este egy nagyfilm díszbemutatójára is meghívnak, de nem írták le, melyik lesz az, kíváncsi vagyok.
Filmhu: Az Erdő című kisfilmeddel három évvel ezelőtt megjártad a Berlinalét. De ez a tapasztalat adott valamilyen biztonságot, hogy hogyan kell mozogni egy A kategóriás fesztiválon?
K. Gy. M.: A berlini szereplés nagyon jó volt, valamennyire tényleg tapasztalatot jelent. A Berlinaléhoz hasonlóan most is nagyon sok programon kell majd részt vennem.
Werk (fotó: Skublics Gergely)
Filmhu: Budapesten nőttél fel, mégis több filmed vidéken játszódik. Mi az, ami vonz ebben a közegben? “Könnyebb” úgy filmet csinálni, hogy kicsit eltávolodik a környezet a te élőhelyedtől?
K. Gy. M.: Tényleg szeretem az ilyen helyszíneket. Időtlen, erős, mitikus helyek.
Filmhu: Az SZFE-n Enyedi Ildikó osztályába jártál, a Provincia a diplomafilmed. Nagyjátékfilmet azonban még nem készítettél. Bár Uhu címmel van már egy nagyjátékfilm-terved, de - ha jól tudom - nem sikerült rá támogatást szerezni. Milyen terveid vannak az Uhu-val? Van másik egész estés filmterved?
K. Gy. M.: Az Uhu forgatókönyvének első változata elkészült. Talán egyszer el is készítem. Most egy újabb terven dolgozom, Luger a címe, és egy középiskolás osztályról, az iskolai agresszióról szól. Komoly és izgalmas feladat ezzel foglalkozni. Filmtervfejlesztésre pályáztunk a Filmalapnál, remélem, hogy támogatni fogják, és a következő időszak fő feladata a forgatókönyvírás lesz.
(fotó: Skublics Gergely)
Filmhu: Mit csinálsz, amikor éppen nem kisfilmet rendezel, vagy írsz?
K. Gy. M.: Szeretek olvasni.
Filmhu: A jövőben szerinted mennyiben könnyíti meg a szakmai életed, hogy beválogatták a filmedet Cannes-ba?
K. Gy. M.: Az segíthet, hogy megtisztelő figyelmet kapnak a munkáim. Jó lenne minél előbb újra filmet forgatni.
Olvasd el többi Cannes-nal kapcsolatos cikkünket is!