sex hikaye

Dokufilmes vita 2.

Arccal a ma felé

2006. február 4. - filmhu
Dokufilmes vita 2.
Alkotók alig voltak jelen kora délután a dokumentumfilmekről szóló beszélgetésen, ahol a felszólalók nem spóroltak a kritikával. Zalán Vince filmesztéta még a vita elején leszögezte, hogy szeretné, ha nem a filmkészítés általános körülményeiről lenne majd szó, azonban a viták végül mégis a pénzek körüli visszásságokra futottak ki.

Zalán szerint a versenyben szereplő dokumentumfilmeken az látszik, mintha készítőjük nem gondolna arra, hogy filmet csinál, és nem vesznek tudomást arról, hogy az lehet film, ami képekben beszél. A mezőny darabjai emiatt kevésbé voltak filmek, az operatőri munka sokszor trehány volt és összehányt, a készítők látszólag azt sem tudták honnan kell felvenni egy jelenetet. Az is elhangzott, hogy bár a digitális technika révén bővül a potenciális filmkészítők köre, de a digitális kamerát is meg kell tanulni használni.

A dokumentumfilmek hibájaként rótta fel Zalán, hogy az volt a benyomása, mintha az operatőr a felvételek készítésekor járt volna először a helyszínen. Így viszont nem lehet közvetíteni a nézők számára azt a teret, az embereket, a világot, amit be szeretne mutatni, mivel maga is idegen a terepen. Márpedig a dokumentumfilm arról szól, hogy valaki ismeri a helyszínt. Mivel a formában megmutatkozik a téma ismerete, ismét oda jutunk, hogy a filmek nagy része formailag élvezhetetlen.

Ezen felül oda kellene figyelni a film választott szemszögére, ugyanis Zalán szerint a legizgalmasabb az, ha a dokufilmes mikro- vagy makro-nézőpontból közelít témájához. Ezzel szemben az itteni filmek a kettő között állnak, emiatt a filmek sem szélesebb jelentéseket, sem emberi drámákat nem tudnak közvetíteni. A múlttal való szembenézés nagy dokumentumfilmes vonulata enyhülőben van, de a múlt helyett nem nyomakszik be a jelen. Vissza kellene hozni azokat az emberi drámákat, azokat a problémákat kellene megragadni, amikkel ha kilépünk az utcára rögtön tele lesz a hócipőnk.

Surányi András filmrendező, az előzsűri tagja egyetértett Zalán Vincével abban, hogy a mesélés technikája nem tökéletes. Ezáltal a dokumentumfilm állításai pontatlanokká, és ezáltal félreérthetőekké válnak, és olyan filmek készülnek el, amik ártanak annak, akiről szólnak. A szemlén szereplő filmek ráadásul egy szűk keresztmetszetét képviselik csak a dokumentumfilmeknek, ami nagyjából az MMA által támogatott filmekből áll. Surányi szerint a dokumentumfilm helyzetén az javíthatna, ha a műhelyeket életben tartanák, illetve a filmek elkészítése előtt is lenne párbeszéd, és ha egy félkész terv zátonyra fut, akkor ne kelljen belőle minden áron filmet forgatni. A zsűri szempontjairól annyi derült ki, hogy a szubjektív ítéletek mellett előnyben részesítették azokat a filmeket, amik formailag is képviselik azt, amit el akarnak mondani.

Kiss Róbert, a Két fillér - hét krajcár című televíziós riport alkotója megköszönte Zalán beszámolóját, mert a dokumentumfilmezés elveiről szerinte is beszélni kell. Felvetette például a hazai dokumentumfilmes hagyomány – mely szerint nincs szebb annál, mintha egy ember beszél és őszinte – és az amerikai, a narrációt előnyben részesítő elbeszélési forma szembenállását, és a kettő közötti választás kérdésességét. Ezzel kapcsolatban megfogalmazódott a kérdés, hogy mi a mai modern dokumentumfilm. Ugyanakkor rávilágított annak a helyzetnek az abszurditására, mely szerint szinte kizárólag az MMK kuratóriuma által támogatásra érdemesnek talált filmeket, és ezáltal közvetve az MMK kuratóriumának munkáját vizsgáztatja a zsűri.

Az MMK dokumentumfilmes szakkollégiumának jelen lévő elnöke, Ungváry Rudolf erre válaszolva elmondta, hogy a kuratórium által támogatott filmek minőségéért nem vállalhatja a felelősséget, mert ők nem a kész filmekkel, csak a pályázatokkal találkoznak. Ezt követően a résztvevők főleg a többek között az ORTT és az MMK által nyújtott anyagi támogatások visszásságait tárgyalták, majd különösebb konklúzió nélkül hagyták el a helyszínt.



Címkék

beszámoló , szemle 37


(1) 
Hozzászólások
1-1  /  1
2006. február 19. vasárnap, 09:20#1| gakritina
Levél Szekeres Csabának, remélem eljut hozzá:

Kedves Szekeres Csaba!

Azt gondolom mindent megtettem azért, sőt talán többet is mind, ami egy embertől elvárható lenne! Tudom bele, adtál Te is, mindent a filmbe többet is, ami egy embertől elvárható lenne.
Mindent megtettem hogy az alkotásod ne a fiókban heverjen!
Talán Neked is be kellene látni végre! Nem volt még itt az ideje a filmbemutatójának és nem olyan körülmények között, ahogy az megtörtént. Kár hogy akkor a filmet nem így ajánlottad!. Sok mindentől megkimélhettük volna magunkat! Talán a Barátság sem veszett volna el!
Bár milyen hihetetlenek is tűnhet Számodra én csak köszönettel, tartozom Neked, hogy az elmúlt hónapokat már pozitívan élem meg az életem! Remény és lehetőség adott hogy most már továbbra is így lesz.
Az életem előtted nyitott könyv sok benne a fájdalom, kevés az öröm.
Akad benne tanulság sok mások számára is megfontolandók! Tanultam tőled sokat, nem elnyomom magamban, hanem beszélek róla. Őszintén, nyíltam verseimben, írásaimban ezzel Önmagamnak is egy tükröt tartok, hogy több hibát ne kövessek el. Vegyen észre a legapróbb szépet. Az élet ajándék nem túlélni, hanem megélni kell. Érezni minden perc ízét, mert már a következő perc ízét meghatározza az előző, hogy édes vagy keserű lesz.
Fogadj el tőlem most egy bölcsességet sajnos nem én írtam, de Nekem már bejött" A haragfüggők megsértődnek minden apróságon, és kevés nekik bármennyi és bármilyen békítő gesztus!"
Kérlek levelem, juttasd el a Szerkesztőnőnek / Boronyák Rita/ mert csak így korrekt az írás! Ablak múltra, című filmre vonatkoztatva. Birtokodban van egy írás tőlem, amivel lemondtam a vetítéssel kapcsolatos jogaimról én a filmfőszereplője Krisztina Részedre, amikor az eredeti kazetta visszaadása is megtörtént . a filmet egy hozzád írt versemmel fejezted be annak az utolsó mondata így íródott " cserébe egy szelet boldogságot, örömöt kérek"
Már nem kérek, mert a film rávezetett arra ezt nem lehet kérni, rálelni kell, ott van az csak észre, kell venni! Van, akinek rámegy fél élete és egy barátság, mire észreveszi!
Munkádhoz Jó egészséget, kitartást kívánok!

Üdvözlettel: Szalai Krisztina





nka emblema 2012