sex hikaye

Egyéjszakás, kétdimenzós kaland

Kritika: Megdönteni Hajnal Tímeát

2014. február 13. - Rostás Eni
Egyéjszakás, kétdimenzós kaland

A közönségfilm hálás műfaj. A nézők bevallottan szeretik, a kritikusok bevallottan nem, vagy csak úgy titokban, guilty pleasure-ként. Kiszámítható sztorijával eltereli a figyelmet a mindig ugyanolyan hétköznapokról, mondatai pedig szállóigeként kiabálhatók hídon, buszon, utcán, téren. Az idei első közönségfilm a sikamlós amerikai vígjátékokból merít. Befogadása nem igényel túlzott erőfeszítést, és még néhány felemlegethető félmondat is akad benne - felidézve szkeptikus vetélkedőkirályt és a fény helyett az alagút végén várakozó brazil szeretetoligarchát. Kritikánk Herczeg Attila Megdönteni Hajnal Tímeát című filmjéről.

Az eddig főleg reklámfilmesként tevékenykedő Herczeg Attila első nagyjátékfilmjében minden fellelhető, ami egy tisztességes, „ámerikás” vígjátékban alapkövetelmény. Kicsit lúzer jófiú (Simon Kornél), a becserkészhetetlennek tűnő bombanő (Osvárt Andrea), skalpvadász legjobb barát (Lengyel Tamás), megközelíthetetlen jókislány (Jordán Adél), susogós vadbarom (Szabó Simon), altesti poénok és megszámlálhatatlan szinonima a dugásra.   

A 15 éves érettségi találkozón Horváth Dani (akinek már a neve is jófiús) kibillen jólfésült szerepéből, és pár héttel az esküvője előtt megpróbálja teljesíteni a film címében foglalt feladatot. Csak azt nem veszi észre, hogy az osztály mindenkori kreténje egy hirtelen jött ötlettől vezérelve felcsap home videósnak, és a gyertya helyett az okostelefonját markolássza a fiatalok háta mögött. A kompromittáló felvételért cserébe egyetlen dolgot akar: megdönteni Hajnal Tímeát. Ez viszont lehetetlenebb küldetés, mint amivel Tom Cruise-nak valaha is szembe kellett néznie. A sztori innentől egy darabig a klasszikus heist movie-k vonalát követi, a hajsza a bizonyítékért, majd néhány elvarratlan szálat maga után hagyva pont úgy ér véget, ahogy az „ámerikás” vígjátékokban alapkövetelmény, és amit a mezei néző vár és elvár.



Nézd meg a film bevállalós előzetesét!

Vannak filmek, amiket kimagasló színészi alakítások mentenek meg, de a Hajnal Tímea sajnos nem ilyen. Nagyrabecsült, remek színészek hozzák az unásig ismert szerepüket, és szürkülnek bele a sémába. Szabó Simon beleragadni látszik a nagypofájú behemót karakterébe, Bögöcsének poénjai csak egy darabig terelik el a figyelmet a sztori gyengeségeiről. Az első óra után minden újabb kúrós beszólás büntetésként hat, bár büntessen bármennyire is a Coelho-könyvekből adaptált pornók címe: jár a pirospont a rendezőnek és a forgatókönyvíró Csurgó Csabának, amiért leütötte a magas labdát, és a magyar filmesek közül elsőként emlékezett meg a fény dél-amerikai harcosáról. Bögöcshöz fűződik a film egyik legjobb momentuma, a golden showerrel felturbózott erkélyjelenet is, ami után biztos halljuk még párszor a jókívánságot: hugyozzon téged arcon a Szabó Simon!

megdonteni2 600


A film legnagyobb problémája, hogy a karakterei inkább illenek joghurtreklámba, mint szélesvászonra. Talán csak Jordán Adél míszeskedő pszichológusának megrajzolásakor szaladt meg jobban a színes filc. Pedig lehetett volna több az olyan apró finomságokból, mint a megdönthetetlennek látszó jókislány kezébe varázsolt szexuális utalások -  legyen szó banánról, vagy a mellei előtt súlyozgatott sárgadinnyékről. Lengyel Tamás viszont mindenkinek egyformán jól áll - Jordánnal kedves párost alkotnak, Simon Kornéllal megejtett kalandjai után pedig tényleg elhittük, hogy két igaz barátot látunk.

megdonteni3 600
Lengyel Tamás, Jordán Adél, Simon Kornél szövetkeznek

A film messze legjobb alakítását Szandtner Anna nyújtja - különösebb erőlködés nélkül is tökéletesen hozza Nikkit, a kacsintó Jézust villantó, filozofikus alkatú prostit. Szűk tíz perc is elég neki, egy erősen áthallásos történettel - amelyben a politikus vágyik ugyan a műanyagpéniszre, de megsértődik, ha nemi identitását firtatják - felnyissa hősszerelmes jófiúnk szívét. Fájó és központi hiánya továbbá a filmnek, hogy Osvárt Andrea a felbukkanó női magazin címlapján játszik a legjobban, Hajnal Tímeájának sajnos nem sikerül kettőnél több dimenziót magára erőltetnie.

megdonteni4 600
Sátáni vigyor Szabó Simontól

Herczeg Attila filmjén a kelleténél jobban érződik a reklámos tapasztalat. A monológok akkor működnek, ha nincsenek túl komolyan véve. Ellentétben más sikeres vígjátékokkal (A miniszter félrelép, Csak szex és más semmi, Valami Amerika, Üvegtigris) a romantikusnak vagy világmegváltónak szánt dialógusok sok helyütt hangzatos sablonegyvelegnek tűnnek.

megdonteni7 600
Szandtner Anna és a kacsintós Jézus

A Hajnal Tímea bemutatását nagy várakozás előzi meg, elég végignézni az első reakciókat (ITT és ITT). Simán lehet, hogy az új dívát bevezető és a fiatal magyar színészgárda legjobb erőit felvonultató történet működni fog a mozikban, de nekünk sajnos túl felszínes ahhoz, hogy hosszútávra tervezzünk vele. Egyéjszakás kaland marad, telefonszám a farmer hátsó zsebében. 






nka emblema 2012