sex hikaye

Filmünnep 1.

Nem pihen a szem

2006. október 3. - Libor Anita
Filmünnep 1.
Három, egymást követő megnyitóval vette kezdetét a 2. Pécsi Filmünnep. Az ünnepélyes sajtótájékoztatón bemutatták a fesztivál fődíját jelképező Arany Benjámint, az ünnepélyes koncerten a Csillagok háborújának dallamai csendültek fel, a még ünnepélyesebb megnyitón pedig levetítették Jancsó Miklós legújabb rendezését.
 
 
 
 
Kapcsolódó anyagok

Az önkormányzati választások viharos éjszakáját követő napsütéses reggelen indult útjára a budapesti Keleti pályaudvarról a Filmexpressz, hogy a fővárosból Pécsre repítse a filmrajongókat, akik egy héten át a fiatal film ünnepének szentelhetik minden percüket. „Te is a workshopra jöttél?” – kérdezi tőlem két fiú a vonaton. Én ugyan nem, de tíz szerencsés, előzetesen kiválasztott ifjonc egy hét alatt megtanulhatja a kritikaírás csínját-bínját a Báron György és Vaskó Péter vezette Filmkritikus Workshopon.

A második alkalommal megrendezett Filmünnepet egy nap alatt háromszor nyitották meg: először a Művészetek Házában rendezett sajtótájékoztatón. Dr Kunszt Mária alpolgármester elmondta, hogy a közép-kelet európai régió elsőfilmesei számára szeretnének színvonalas bemutatkozási lehetőséget biztosítani. Szekeres Dénes fesztiváligazgató kiemelte, hogy a versenyprogram összetételét illetően elsősorban az Európai Unióhoz újonnan csatlakozott országok filmes felhozatalából válogattak: Málta és Ciprus ugyan nem képviselteti magát, de a lett és litván nevezésekre nagyon büszkék. Abban mindkét felszólaló egyet értett, hogy a rendezvénynek 2010-re kell kicsúcsosodnia, de a filmhu azon kérdésére, hogy a fesztivált milyen irányban akarják fejleszteni, nem tudtak konkrétumokkal felelni. Jancsó Miklós az ismert kézmozdulattal a pénzre utalt, és Szekeres Dénes is csak annyit tudott mondani, hogy igyekeznek minél több európai ország felé nyitni. A fesztivál szakmai rendezvényei közül kiemelte a Fade In Pitch Fórumot, és hangsúlyozta, hogy egyre több hasonló programnak kívánnak helyet adni a jövőben.

Az Arany Benjamin

A sajtótájékoztatón leplezték le a fesztivál fődíját képező szobrot: tizennégy ország nagyjátékfilmje száll versenybe az Arany Benjáminért. „Pécs Európa Kulturális fővárosaként felelősséggel kíván fellépni az európai mozi érdekében. Az Arany Benjámin díj a folyamatosan újjászülető európai film egyik értékmérőjévé válhat, és a Filmünnep a jövő igaz tehetségeinek iránymutatója lehet.” – olvashatóak a kiadott sajtóanyagban a szobrocska jövőbeli céljai. Benjámint, a legismertebb „legkisebb fiú”-t ábrázoló, márványtalapzaton álló, 24 centis masszív bronzszobor Malovecz Ildikó munkája. Kárpáti György, a fesztivál nemzetközi kapcsolataiért felelős munkatársa (aki nem azonos a Mozinet munkatársával!) elmondta, hogy mivel minden állatnév foglalt volt már, és Pécs város címerében is hiába kutattak ihletért, a régió legfiatalabb fesztiváljaként választották a Benjámin nevet.

Az öttagú nemzetközi zsűri két francia tagot is számlál, Barbara Lorey és Luce Vigo újságírók mellett a Cottbus-i Filmfesztivál igazgatója, Roland Rust valamint a török újságíró Alin Tasciyan döntenek a szobor sorsáról. A zsűri magyar tagja eredetileg Hajdu Szabolcs lett volna, ám  családi okokra hivatkozva kénytelen volt lemondani a fesztivált, és helyét Enyedi Ildikó rendező veszi át.

A Filmünnepet másodszorra a Pannon Filharmonikusok koncertje nyitotta meg. A Széchenyi téren rendezett megnyitón Ménesi Gergely vezényletével felcsendültek a Bolero, az Egy amerikai Párizsban és a Csillagok háborújának dallamai. Fő attrakcióként bemutatták Bartók Béla Csodálatos Mandarin című művét, amelyet M. Tóth Géza animációs filmrendező alkotása kísért: a felhangzó zenével egyidőben animációs technikával előállított képsorok jelentek meg a zenekar melletti filmvásznon.

Werkfotó az Ede forgatásán
Versenyen kívül, több magyar film ősbemutatójának is Pécs ad otthont. A fesztivál harmadik számú megnyitóján Jancsó Miklós Ede megevé ebédem című legújabb nagyjátékfilmjét vetítették le az Uránia moziban. Jancsó Miklós a sajtótájékoztatón nem kívánt kedvcsinálót mondani, szerinte a rendezőnek nem kell elmondani, hogy miről fog szólni a film. Annyit azonban mégis elárult, hogy a Kapa – Pepe sorozat hatodik darabja, az Ede megevé ebédem modora természetesen hasonló az előző öt darabhoz, „nem kell okvetlen megnézni, mindenesetre csinálni jó” – mondta a rendező a film előtt, és a megtekintett két óra ennek ékes bizonyítéka volt.

A gyorsíró iskolákban használt értelmetlen mondatot címéül választó nagyjátékfilm az értelemképződés hiábavalóságáról szól, ha szól egyáltalán valamiről. Pepe nősül, egy nagyon gazdag ember lányát készül elvenni, a hozomány összegéből pedig filmet akar forgatni. Ám ahogyan az lenni szokott, Pepe nem nagyon érti a dolgokat („De hát Ede nem is ette meg az ebédet!”), Kapa pedig szokás szerint mindent tud, kettejük szokásos évődése kitöltené a szükséges kilencven percet, de emellett még Steven Lovy, Rózsa György, Fazekas Csaba és Mundruczó Kornél is feltűnnek hoszabb-rövidebb szerepekben. Utóbbiról egyetlen mondatban: egy egészen stilizált jelenetben a római tógában felravatalozott Jancsót Mundruczó Kornél kése végzi ki. („Ez biztos valami szimbólum!” – mondaná Pepe, és mondom én is.)

A halál itt van játékos formában is: Kapa és Pepe egymást váltják a „kurva kemény” ravatalon, ám közben két másik fájdalmas halálesetről is megemlékezik a főcím. Hernádi Gyulának és Halász Péternek ajánlja a rendező a munkáját: Hernádi fájó hiányára kontrázik Halász Péter bizarr, tavaly ősszel rögzített „fiktív” haláljelenete. A vetítés után Albert Györgyi is rákérdezett a halállal való játékra, és a nemrégiben 85. születésnapját ünneplő Jancsó sem tudott mást mondani: „Hernádi meghalt, Halász meghalt, én meg kínomban röhögök.”

A beszélgetésen kiderült az is, hogy hellyel – közzel megírt forgatókönyv alapján dolgoztak: meg volt írva, el volt képezve, és ami a fegfontosabb: Miki bácsi fejében kész volt a történet, és tizenöt nap alatt le is forgatták.  László Boldizsár is, akit a Cotton Club Singersből ismerhet a közönség, nagyobb szerephez jut: a sok szöveges jelenete mellett jobban élvezte, amikor „csak” énekelnie kellett a filmet. „A filmes karrierem ezennel véget ért, gyakorlatilag a csúcson hagytam abba.” – mondta nevetve a premier után.

Halál játékosan
A film legelején elhangzó szentenciák egyike szerint „Kiváncsi vagyok és gonosz, akár lehetnék újságíró is”. Néhány snittel később a kultúrházas Veiszer Alida és Németh Juci érkeznek a forgatásra, hogy anyagot vegyenek fel, de Kapa a szokásos stílusában („Takarodjatok a picsába!”) elhajtja őket. A lányok még egy próbát tesznek: születésnapja alkalmából vendégül látják Kapát, aki természetesen kikel magából, hogy szó sincs ilyenfajta ünnepről, majd a jelenetbe érkező Pepe egy párnával püfölni kezdi Németh Jucit. Így érthetően félelemmel léptem oda Scherer („Milyen név ez? Legyél Sérer, Seress, Sörös, Veres, Vörös!”) Péterhez, majd miután megígérte, hogy nem jutok Németh Juci sorsára, csak ezután kezdtem faggatni a filmről.

Többek között arról a jelenetről, amelyben Mundruczó Kornél, Kapa és Pepe cigiznek egy padon, és Pepe kifejti, hogy mennyire utálja, hogy mindig ő játssza a hülyegyereket, mert így azzá lesz, amit mások gondolnak róla, vagy ami még rosszabb, amit ő gondol magáról. Arra már Garami Gábor producer is célzott, hogy nem egyszer csorgott a víz a homlokán, olyan improvizációk követték egymást a forgatáson. Scherer Péter elárulta, ehhez a jelenethez sem volt konkrét utasítás, bár „Miki bácsi biztos tudta előre, hogyan fog ez illeszkedni, de nekünk csak annyit mondott, kellene valami rizsa, így kezdtem el erről beszélni.” A közös cigizés után bevágott „A dohányzás impotenciát okoz” felirat azonban még Scherer számára is újdonság volt, hiszen a film teljes változatát ő is csak Pécsen látta először. A fesztiválon azonban nem tud tovább maradni, ugyanis kedd hajnalban már forgat Schwechtje Mihállyal Az alma című kisfilmben.

Kedden különleges programok sorával várja az érdeklődőket a Pécsi Filmünnep, amelyek közül különösen kiemelendő a Huszárik életműkiállítás. A rendezői életművet, személyes tárgyakat, jegyzeteket felvonultató egyedi expozíciót Sára Sándor filmrendező, operatőr nyitja meg 1700-kor a pécsi Művészetek Házában. Ugyanitt 1800-kor kezdődik Romvári József legendás díszlettervező kiállítása.



Címkék

beszámoló , fieszta



nka emblema 2012