sex hikaye

Gárdos Péter: A porcelánbaba

A mi halálunk

2005. február 6. - Horeczky Krisztina
Gárdos Péter: A porcelánbaba
Gárdos Pétert nagy kedvvel becézte, sőt, címkézi mind a mai napig ún. „közönségfilmes” alkotónak a hazai kritika, filmszakma. Támadhatatlannak találtam ezt, a kategorizálások esetében törvényszerűen elnagyolt definíciót - már-már ragadványnevet - mindaddig, míg föl nem ütötték sátraikat a stúdiók környékén (de ami különösen fájdalmas: a mozikban) az önjelölt „közönségfilm”-tákolók szabadon portyázó csapatai. Gárdos Péter halál-triptichonja Lázár Ervin három tündéri realista novellájából.

A „közönségfilmes” alkotó
Gárdos Péter
A - celluloiddal pusztító - műkedvelők minden, az igényes filmcsináláshoz nélkülözhetetlen képességben, érzékben, tudásban alulmaradnak az említett alkotóhoz képest, ám kétségtelenül fölülmúlják őt szponzori támogatásban, bulvár-csinnadrattában, gőgben, földrengető nárcizmusban.

Gárdos Péter tizenegy évvel ezelőtt tett látogatást Lázár Ervinnél, hogy óvatosan tudtára adja, nem érez magában elegendő késztetést ahhoz, hogy elkészítse Óriás című novellája adaptációját. Az író be is zárta őt a lakásába - hét évig írt - kilenc novellájával egyetemben, melyeket a filmkészítő mintegy húsz perc alatt olvasott el.

Több mint egy évtized múltán a Csillagmajor címen publikált – tizenöt „tündéri realista” novellából álló – kötet három darabjából filmet készített a rendező – pályafutása során először (a Kecskemét környéki falvakban élő) amatőr szereplőkkel.
 
Lázár Ervin történeteinek színhelye az író szülőfaluja, az alsórácegrespusztai (a novellákban Rácpácegresnek nevezett) pusztuló tanyavilág. A kötet minden egyes darabja a település múlt századbeli történéseinek fordulópontjait villantja föl.

Gárdos jelentős művészi invencióval elkészített alkotása: Halál-triptichon.

Vigyorogva köpi ki a töltényeket
Hötöle halott 
A bajnok című novella hőse, Hötöle, a „boldog békeidőkben” az éjszaka sötétjében gyakorolja a magasugrást egy kastély kertjében, hol nappal-délután parti folyt és édes muzsika szólt. Ám hamarosan katonák csörtetnek lovaikkal a tanyára, rémületet keltve, melyet – úgy tűnik – csak egy, a Hötölétől elvett súlyzó által kiváltott versengés oldhat föl. Azonban kisvártatva kiderül: a vékony dongájú, ám kicsattanó erejű fiú „hajintás”-ban (azaz: súlylökésben) megalázó vereséget mér az izmos katonákra. Hamarosan közli, van neki állványa is, melyen az ugrást gyakorolja. Dicsőséges győzelmét követően az egyre kétségbeesettebb tiszt (Bertók Lajos) a bukássorozatot megfékezendő, elindítja katonáját futásban is a lendületes fiú ellen. Hötölével – mielőtt átszakítaná a cél-kötelet - az önuralmát végleg elvesztett tiszt géppisztolysorozata végez. A nagymama, Csótár Rozália, azonban vízzel mossa le, majd kelti életre unokáját, kinek a novellában piros virágok nőnek vérző sebeiből, a golyók pedig cseresznyemagokká lesznek. Gárdos filmjében (szintúgy pompás csodás elemként) a fehér testet szinte átlyukasztó vörös sebek eltűnnek, Hötöle pedig vigyorogva köpi ki a töltényeket – mint gyerek a tejfogakat.
 
A szervezett erő, agresszió, terror és gyűlölet nem arat győzelmet a fiatalsággal, az akarással, a szenvedéllyel szemben.

A porcelánbabából készült - fekete-fehér! – film az ötvenes években játszódik.  Egyik nap fekete automobillal érkezik Csurmándi (Csányi Sándor) a központból, hogy bejelentse. „Emberek. Itt most már minden a maguké.” A megnyomorított, kifosztott, elérzékenyült tanyasiak közül először az asszonyok ocsúdnak föl, hogy elmondják a férfinak, gyerekeik már nem érhették meg ezt a napot. Ferkó öt éve nincs köztük, tizenkét évesen hunyt el; Rózsika, hat évesen fulladt a Sióba - olyan volt, mint egy porcelánbaba. Pistikével bomba végzett, mégis azt hiszik, hogy madárrá változott.  „Emberek, mi nékünk nincs lehetetlen” – közli öntudatosan Csurmándi. Ők föltámasztják a holtakat is. A férfiak-asszonyok ásókkal indulnak el a sírokhoz, és mikor kiemelik a koporsókat a földből, látják, gyermekeik (és az idős asszony, akit lánya ásatott ki a falubeliekkel) mintha aludnának. Nincs más hátra: várják Csurmándit.

Gárdos Péter munkájának egyik legszebb epizódja: a várakozás ábrázolása. Gyönyörű a film képi, zenei ritmusa. Halljuk a nyikorgó hinta hangját, az idős ember imáját, az állatok hangjait – látjuk a feszülten, szotyolát vagy tökmagot, rágcsáló férfiak száját.
 
Csurmándi azonban csak nem jön. Ellenben hirtelen óriási szélvihar kerekedik; a holttestek elporladnak.

Csurmándi – és a többiek, a „központból” – elvették az emberektől a gyerekeiket; megfosztották a halottakat - és a gyászolókat - a méltóságuktól. Megmutatták, hogyan lesz a szépségből rothadás.

A porcelánbaba harmadik darabja A keserűfű adaptációja:  egy falu összes lakóját kilakoltatják, egyedül az idős, sváb házaspár – Pámer Konrád és Hoffman Lizi - lel menedékre a szomszédos tanyán. Csakhogy Bederik Duri, a leskelődő, az áruló (Lázár Ervin ciklusának legnegatívabb, Az asszony című novellában is szereplő, figurája) nem hagy nyugtot nekik: rájuk küldi a katonaságot. A férfi és az asszony azonban nem adják meg magukat; elindulnak a búzamezőben, és az őket kereső emberek már csak két, üres sírhelyet találnak.

Jelenlétük egészen kivételes
Bederik Duri
A lelkiismeret-furdalással küszködő, éjszaka különös hangokra fölriadó Hujber Gyula (aki a házaspár befogadásakor kizárólag azt károgta: ebből baj lesz) elmegy a házaspár sírjához, és beleütközik a szintúgy hangokat halló Bederikbe, akit elüldöz. Majd hazaviszi a (györkönyi) temetőbe a keserűfű virággá változott házaspárt, hogy újra otthonra leljenek, és békében nyugodjanak.

Gárdos Péter munkájában bámulatos szépséggel jelennek meg a „lázári” csodás, mitikus, mesés elemek. A hatszáz jelentkezőből három hónapos „casting” során kiválasztott, huszonnégy amatőr szereplő jelenléte egészen kivételes.

Máthé Tibor operatőri bravúrjának köszönhetően három „független”, mégis szervesen összetartozó, és egymástól elválaszthatatlan felnőtt-mese készült el, amelynek képi szimbólum-rendszerét, filozófiáját rendkívüli művészi és intellektuális érzékenységgel valósították meg. (Üröm az örömben, valóban csak zárójelben: sajnálatos, hogy a produkciót – kizárólag anyagi okokból - videóra forgatták, majd így írták át 35-ösre.)
 
Gárdos alkotásában (a már méltatott táborfalvai, kunpeszéri, felsőlajosi, újhartyáni, hernádi, örkényi, tatárszentgyörgyi, ladánybenei és dabasi nők, férfiak, fiúk, lányok, aprók mellett, akiket filmje végén, nagyvonalú gesztusként egyenként, mini-portrékban mutat meg a rendező) kitűnő „alakítást” nyújt Bertók Lajos a tiszt epizód-szerepében.

Az egyébiránt igen „megnyerő” küllemű Bertók elsősorban Sopsits Árpád színházi rendezéseiben bizonyította, méltán nevezhetjük az emberen elhatalmasodó, váratlanul kitörő-tomboló agresszió, őrület nagymesterének. Immár két napja azon merengek, miért nem lett ebből a férfiból vezető színész e honban. Lemondva a naiva szerepköréről: mondogatják, hogy a színész nem épp „rendező-barát” egyéniség, tudni, hogy „nehezen kezelhető”, ám Bertók esetében – látva számos, ifjú celluloid-kedvenc kollégájának szakmai zuhanó-repülését - érvényesnek tartom a megjegyezést: a BKV-jegyet szoktuk „kezelni”.

A BKV-jegyet szoktuk „kezelni”
Jelenet a filmből
Csányi Sándor – megkockáztatom, Nagy Zsolt mellett – generációjának utolsó mohikánja. Csányi minden eddigi filmes munkájában (osszanak rá bármekkora szerepet) kiváló, összetéveszthetetlen és egyedi.
 
Rendkívül ritka, hogy egy neves, a hivatásában már jó néhány évtizede bizonyító alkotó hajlandó, kivált képes legyen olyan látványos és hatásos művészi „váltásra”, fordulatra, mint amelyet (számomra igazi meglepetésként) Gárdos Péter mutatott be az idei esztendőben.
   
Az alkotó halál-filmjét az utóbbi évek egyik legizgalmasabb filmes vállalkozásának tartom.

Kifejezetten „istenes” produkció.



Címkék

szemle 36 , kritika


(3) 
Hozzászólások
3-1  /  3
2005. október 24. hétfő, 12:44#3| torolt felhasznalo
Jaj! Érdekel valakit szerény véleményem?
Becsábultam a moziba, hogy milyen jó a baba, szerintem meg ritka rossz.
Sajnálom, elnézést kell kérnem, de szerintem szánalmasan roszz.
És ami a legfurább, hogy agyon van dícsérve mindenütt.
Kezdem a képi hibákkal:Csányi Sándor legalább három különböző cigarettát szív el az egyik jelenetben, ezt nem nehéz észre venni, mert az egyik idő pillanatban már majden elszívta, a következő pillanatban félig van szívva és végül megint már majdnem elvan szívva, szal eléégé látszik, hogy sok csapó kellett!
Ugyanakkkor ezen képben legalább három esetleg négy beállíłtás is van amit teljesen feleslegesnek tartok mert szerintem nem fejez ki semmit.
A legrosszab az az amikor Csányit mutatja fentről.
Szerintem a bácsik nénik szánalmasan rosszul játszottak egyszerüen nem tudott kialakúlni azaz illúzióm , hogy filmet nézek.
Voltak olyan képek mikor egyik másik öreg teljesen semmit mondóan néz.Sőt ha jól emlékszem többször egymásután ugyanaz az ember körülbelül ugyanolyan arckifejezéssel él.Zseniálisan unalmas.
Ja a virág: nem tudom már milyen virág nő a két öreg után, de kérem legalább arra figyelt volna Gárdos, vagy valaki, hogy a gyökerének ne legyen cserép formája.
Nem tudtam illúziókba ringatni magam, lehet hogy a novellák Marquez-i mélységüek de szerintem hatalmas baklövés a film.
Mi a problémám: Az hogy semmilyen korhoz nem akar kötődni a film, de egy film képei nem lehetnek kortalanok főlegha kosztümös filmröl van szó, tehát valamilyen korszakot megtesttesítő ruhákat viselnek az emberek.
Akkor valjuk be magunknak hogy a mai hátterek nem megfelelőek, vagy ha absztakt filmet akarnak csinálni akkor az valóban absztrakt legyen és ne semmilyen.
Ha a mondanivaló a lényeg akkor erre vannak más eszközök is.
Eszembe jutnak a színészek mondatai,nem véletlen, hogy alig beszélnek, mert hihetetlenül rosszak a hangsúlyok.
Nem akarják komolyan gondolnia mit mondanak, szerintem nem értik a szövegük valódi mondanivalóját.
Van egyáltalán lényege?
Jó, hogy az ember olvas kritikát és megtudhatja, hogy mit akar mondani a film.
Mert számomra nem derült ki, hogy a hitet kell figyelni a filmben.Hívő is vagyok meg a csodákban is hiszek,sőt szeretem a fantáziavilágokat ,de ez a fantázia világ nem hiteles, és nem is absztakt.
Minden jót kívánok mindenkinek remélem senkit nem sikerült vérig sérteni tisztelettel:F.K.



2005. február 7. hétfő, 21:18#2| torolt felhasznalo
Igazán szép film, szép történetek, szép kivitelezés, s hogy hogyan tudták elérni, hogy a szereplők ennyire profik legyenek?! Példaértékű.
2005. február 7. hétfő, 11:05#1| torolt felhasznalo
NAGYON SZÉP ÉS NEMES GONDOLAT, HOGY MEGFILMESÍTETTÉK E "MESÉKET" ! KÖSZÖNÖM GÁRDOS-MÁTHÉ PÁROSNAK

nka emblema 2012