Miért szép? – a magyar műfaji film
Zöld Holló Filmklub
A koncepció egyszerű. Három magyar film, három kor, egy műfaj. A kérdés csak az volt, fogunk-e röhögni a vígjátékon, izgulni a krimin, könnyezni a melodrámán, és így tovább. Az első két alkalom után elmondhatom, nevettünk a vígjátékon (A kölcsönkért kastély-on és a Két emelet boldogság-on sokat, az Ismeri a Szandi mandit? című filmen kevesebbet), és izgultunk, törtük a fejünket a krimiken. Működtek a zsánerek, ami azt mutatja, hogy egy jól sikerült műfaji film éppoly kevéssé avul el, mint egyes szerzői alkotások. Ez talán azért is van így, mert a zsánerfilm igyekszik kibújni az aktuálpolitikai kötöttségek, a társadalmi problémák és koreszmék nyomása alól, amit a „művészfilm” kevésbé engedhet meg magának. A magyar műfaji film az ideológia hiánya miatt alig kaphatott lehetőséget a szocializmus évtizedei alatt. A második világháború előtti lendületes filmipar a zsánerben számos nagysikerű filmet produkált, de később a szocializmus nem engedett teret a műfaji filmnek, tiszta műfajok szinte egyáltalán nem léteztek. A rendszerváltás után vált újra érvényes kísérletté a műfaji film, ami mára a fiatal rendezőknek köszönhetően egyre nagyobb részt kap a filmkészítésben, megérdemli hát, hogy megfelelően, alapos ismeretek birtokában értékeljük.
"Működtek a zsánerek" A kölcsönkért kastély |
A Zöld Holló Filmklub az Országos Diákzsűri szervezésében jött létre. Teszler Tamás, az egyesület elnöke elmondta, céljuk az volt, hogy a Diákzsűri díjak osztása és az aktuális filmek értékelése mellett még többet tegyen a magyar filmért. A filmklub a magyar zsánerfilm történetét dolgozza fel, de nem kronologikus sorrendben, hanem tematikus egységekben, hiszen a résztvevők minden alkalommal egy-egy műfajt vesznek górcső alá. Teszler hozzátette: „Gelencsér Gábor ötlete volt, hogy az egyes műfajokhoz tartozó filmeket három különböző filmtörténeti korból válasszuk, így a teljes magyar zsánerfilm egészéről átfogó képet kaphatunk. Ahhoz, hogy megértsük, a mai zsáner miért tart ott, ahol tart, ez a fajta áttekintés elengedhetetlen. A ma élő magyar műfajok gyökereire illetve gyökértelenségeire egyaránt megpróbálunk rávilágítani. A Diákzsűri leendő tagjainak, a majdani filmkritikusoknak, elemzőknek, szakíróknak ez a rálátás nélkülözhetetlen.”
A műfaji film helye a magyar filmben ma minden korábbinál aktuálisabb kérdés, ezért a Zöld Holló Filmklub a zsáner elméleti megközelítésében is próbál segítséget nyújtani a résztvevőknek, akik többnyire film- és médiaszakos hallgatók. A filmismeret mellett a filmek utáni előadás is bővíti a magyar zsánerről szerzett ismereteket.
„Végre nem csak művészfilmeket nézhetünk a magyar filmtermésből, hanem olyat is, ami nézhető és szórakoztató is egyben” -- árulta el a filmklub iránti érdeklődésének okát egy film szakos egyetemista. „Ritkán látunk olyan magyar műfaji filmet, ami nem vígjáték. Érdekes kaland bepillantani az eddig ismeretlen műfaji sokszínűségbe. A sokszor kézenfekvő nyugati hatás mellett a magyar ízek is érezhetők a vetített filmekben.” -- tette hozzá egyik társa.
Vajdovich Györgyi, az ELTE filmelmélet-filmtörténet szakának tanára is azért tartja fontosnak ezt a kezdeményezést, mert a magyar műfaji film kevéssé van jelen az oktatásban. „A magyar film tanításakor a műfaji filmre csak kevés idő jut, egy-egy műfaj átfogó áttekintésére nincs lehetőség, csak bizonyos műfajok egyes korszakokban jellemző típusai kerülnek szóba. Manapság nálunk is egyre több műfaji film készül, és ahhoz, hogy a diákok később érdemben tudjanak nyilatkozni ezekről, tudniuk kell, hogy mi volt korábban. A most vetített filmek azért is érdekesek, mert ezek különlegességek, ritkaságok, filmtörténeti kuriózumok. Volt olyan műfaj, ahol három filmet alig tudtunk összeszedni, mert azzal a műfajjal nem mertek próbálkozni a magyar filmesek.” Némelyik műfaj gyenge hagyományokkal rendelkezik filmtörténetünkben, de némelyiknek, például a vígjátéknak olyan erősek a gyökerei, hogy a mai vígjátékok sem mernek másképpen közelíteni a műfajhoz, ugyanazokat a műfaji sémákat használják, és ezért ugyanazokkal a gyengeségekkel küzdenek, mint a háború előtti filmek.
"...a magyar ízek is érezhetők..." Az áldozat |
A filmklub októberi alkalmán a magyar krimivel ismerkedett a közönség. A filmek után Varga Zoltán tartott előadást a bűnügyi tematikájú magyar filmekről. A Zöld Holló Filmklubról elmondta, hogy szerinte a magyar műfaji filmmel kapcsolatos lezáratlan, ma is érvényes kérdések megvitatásának jó fóruma egy ilyen rendezvény, és a válogatások is nagyon izgalmasra sikerültek. Az alkalmak arra jók, hogy a résztvevőkben kialakuljon egy alapvető, általános műfaj-definíció, egyfajta műfaji totálkép, amire később fel lehet húzni a történeti ismereteket. Az előadó egy dolgot hiányolt a programból: „Érdekes lenne, ha negyedik filmként a rendszerváltás utáni filmtermésből is megnéznénk egy alkotást.” Kérdésemre, hogy mit választott volna az 5 óra 40 - Hamis Izabella - Az áldozat című filmek sorába negyediknek, Antal Nimród Kontroll című filmjét említette mint a thriller műfaját legjobban kidolgozó rendszerváltás utáni alkotást.
A második félév első filmklubja a szintén bűnügyi tematikájú kémfilmet járja majd körül. A kémfilmes összeállítás előadója Varró Attila lesz, aki a filmklub érdekességét abban látja, hogy olyan műfajokat vesz elő, amiről sokan nem is sejtik, hogy létezik egyáltalán. „Nálunk is megcsináltak mindent, csak „kicsiben”. Kevesen tudnak róla, hogy még magyar katasztrófafilm is létezik. Az, hogy bizonyos műfajok és bizonyos sémák hogyan jelentek meg a magyar filmben, nem csak a filmgyártási gyakorlatról, de a társadalomról is képet ad. Szomorú, hogy a néző kizárólag a vígjáték műfajjal szembesül magyar filmben. Ez a sorozat rávilágít a különböző műfaji sémák életképességére azzal, hogy a jól-rosszabbul sikerült hazai kísérleteket koronként felvonultatja. A magyar műfaji film egyik legnagyobb problémája, hogy kihasználatlanul hagy számos működőképes tematikát, például a betyárfilm szinte teljesen hiányzik a filmtermésből, pedig a történelmi múlt a westerntől a horrorig számos műfaj hátteréül szolgálhatna.”
A következő alkalom, a november 24-i filmklub témája a történelmi film lesz, melyre minden érdeklődőt várnak a szervezők.